Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
#1169315
rid54 skrev:Som sagt, motorstyrningslampan anger att en felkod finns. Ingen idé att spekulera om vad som ska bytas innan man läst ut och tolkat felkoden.

Lambdavärdet som de mäter på bilprovningen kan bli helt konstigt, om det är hål i avgassystemet- det blir nedslag. Det finns andra värden som också måste hållas, men det är knappast nån mening att åka in för efterkontroll om avgassystemet är otätt, även om man hittat och åtgärdat felet som tände motorstyrningslampan.
Ja med lite tur laga avgassystemet,och släck felkoden. Så går den igenom. Avgasbitar finns ju pirat,om inte hela måste bytas.
Användarvisningsbild
av SRT
#1169318
Ibland gör man konstiga grejer med dessa bilar.Själv köpte jag en S80 2.5T för ca 40 tusen och har nu laggt ytterligare ca 50 tusen på den i delar samt extra tillbehör.Men jag är ganska glad ändå. :D
av MickeM
#1169321
När måste gastankarna bytas?
Finns det inte en lagstadgad intervall på det?

Det är nog INTE gratis, och i så fall bra att känna till....
av Rådlös
#1169345
Någon åtgärd med gastankarna skall göras efter 20 år. Antingen byter man gastankar (och säkert något mer?) eller så tar man bort dom helt tillsammans med övrig gasutrustning och gör den till en ren bensinbil. Tredje alternativet är väl att skrota bilen. I dom två första alternativen gäller nyregistrering av bilen. Detta läste jag häromdagen på Transportstyrelsens sida. Det var ganska mycket klarspråk där. Googla!

I en del motortidningar har det skrivits att gasbilar är populära i Tyskland och Holland. Man kan ju försöka sälja den dit om man vill ta på sig att exportera bilen. Men det kanske finns "ombud" som hjälper till med detta?
Användarvisningsbild
av tombe691
#1169560
hur är det med varningslampor, efter services när den "släktes" höll den sig släkt en stund, kan inte säga om det handlade om timmar eller dagar. Men det besiktningen tittar efter om jag förstår saken rätt är i första hand om lampan lyser snarare än vilka felkoder som ges? Om man släcker lampan och åker och besiktar direkt med en ny fjäder och lite tätning på hålet vid ljuddämparen, skulle detta då teoretiskt kunna räcka? Dum fråga, men hur lång tid kan en släkt lampa hålla sig släkt om felet så småningom antagligen återuppträder? Antar att jag inte är den första med liknande tankar?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1169596
Hur långt är ett snöre? Felkoderna kommer ju åter när någon givare ger ett värde utanför ett givet intervall. Beroende på typ av fel kan det ju komma omgående eller efter en tid.

Att nolla felkoderna dagen innan besiktningen och chansa på att de inte kommer upp innan man åker dit ser jag inget fel i.
Användarvisningsbild
av tombe691
#1172250
Uppdatering för den som är i liknande valsituation. Fick fjädern bytt till icke orginal (första skruven på bilen som inte är det :( ), släckte varningslampan och åkte direkt till bilprovningen och fick allt godkänt. Nu rullar det ett år till. Kan inte säga att problemet är löst, men har ändå kunnat skjuta det lite framför mig. (Dagen därpå började lampan lysa igen) Det som måste till nu är ett nytt avgassystem och en ny katalysator. Nackdelen med biogas är att avgassystemet är lite special för att få plats mellan gas-tankarna. Verkstaden kunde inte hitta något pirat någonstans och orginal kostade över 10.000, kommer inte ihåg om det var plus katalysator så det kommer närmare 20.000. Någon som känner till något alternativ, någon som bygger egna system? Kan fortfarande tänka mig lägga mellan 5-10.000 för att överleva ytterligare några år, just nu blev det ju lite konstgjort andning, men med nytt avgassystem så bör ju bilen kunna rulla flera år och körmässigt känns den oförskämt bra så det bär emot att sälja den. Dock är nästa service 32000 och då är det väl kamremsbytet? Tacksam för fortsatt ström av åsikter.
av rid54
#1172257
Det beror ju på var du befinner dig i riket. I "storstockholm" vet jag åtminstone att f.d Lundqvists avgasverkstad troligen skulle kunna bygga ihop nåt - de är oerhört kunniga på området.

Vet du att katalysatorn är slut? Att "motorlampan" lyser beror på nån felfunktion som ger felkod, felkoden kan ge upplysning om vad som strular, men det är ju inte säkert att det har med katen att göra. Om du kom igenom besiktningen så bör ju avgasvärdena varit OK. Hål i avgassystemet ger ofta fel lambdavärde, men det har ju då att göra med att det kommer in syre i avgaserna före mätstället. Har du förhöjda CO och HC-värden kan det ju vara nåt med katen eller motorn, men att byta kat utan säkert beslutsunderlag låter som en dyr chansning.
Användarvisningsbild
av tombe691
#1173007
Felkoden sa något i stil med försämrad eller begränsad avgasrening och det hål som var satt efter sista dämparen så det borde varken påverka lambda eller katalystorn. Fortfarande är dock värdena under max så avgasreningen är ok, men eftersom bilprovningen inte får släppa igenom lysande varningslampor bör det ju åtgärdas.

Har kollat lite och även om det går att göra ett specialbyggt avgassystem verkar det inte vara så många utanför storstaden som ägnar sig åt det. Borde väl finnas någon mer med fabriksbyggd biogasvolvo här på forumet som haft liknande problem?

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]

Aldrig gjort det men, om det går att öp[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]