Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tombe691
#1169009
Hej,

har haft min V70-03:a bifuel i drygt 10 år nu och på senaste servicen konstaterades förutom trasig fjäder höger fram litet hål på avgassystem och försämrad effekt på avgasreningen med en liten irriterande varningslampa. Dessutom är gasfördelaren på väg att ge upp. Mätaren har precis passerat 30.000 mil, men förutom detta trivs jag bra med bilen och inbillar mig att den borde kunna rulla åtminstone 5000 mil till. Har bytt koppling för några år sedan, bytte något med bromsservot nyligen så det finns ännu, förutom trasig bakrutetorkare något eftersatt underhåll. Har liten bebis på gång så det kommer behöva skjutsas barnvagn några år. Annars är det frästande att köpa något mindre och snålare. Volvo orginal skulle det kosta ca 30.000 att få ordning på bilen enligt volvo-verkstaden, kan tänka mig att piratdelar hos nemas problemas gör det runt 10.000 vilket vad jag förstår är ungefär bilens värde. Vet dock inte om den har kvar något värde om det blir körförbud på grund av dessa fel om en månad. Har tyvärr varken tid, utrymme, verktyg eller kunskap att göra så mycket på egen hand. Tacksam för tankar, är det värt att hålla efter och åka vidare eller är det bättre att uppgradera och lägga reparationspengarna på värdeminskning? Köper jag något mittemellan vet jag inte vad jag får och riskerar snart ändå att få lägga dyra pengar på reparationer.
av rid54
#1169019
Jag kan inte din bilmodell, men frågan är väl närmast "filosofisk" till sin natur. Några kommentarer, bara:
Avgassystem och fjädrar kan väl ordnas på vilken riktig bilverkstad som helst, behövs knappast originalverkstad till det på en bil av den åldern. Det som är lite knepigt är ju varning om problem med avgasreningen. Där måste man nästan bli helt säker på precis vad det är som krånglar innan det ens går att gissa vad det kan kosta. Liten grenrörsläcka före lambdasonden? Utsliten katalysator? Motorn slut? Olika prislappar... Men om avgasreningen larmar lär det inte gå att få bilen genom besiktningen. Gasfördelare, hm... Kan man undvika att köra på gas? Annars är det också ett frågetecken för mig, vet ej vad det kan vara för kostnader där.

Å andra sidan, om du lägger 30.000 - 50.000 på en alternativbil, kan du ju få precis lika mycket rep med den inom en vecka. Mycket hänger på vad du har för problem mer i detalj och på vilket skick bilen är i för övrigt. Personligen brukar jag ofta betala och bita ihop, eftersom det känns bättre att behålla ett känt elände, än att köpa ett nytt elände man inte vet så mycket om.
Användarvisningsbild
av tombe691
#1169047
Lite inne på samma tankesätt, bättre att behålla det man känner till historiken om. Men just när det gäller avgasproblem, måste det till en "riktig" volvo-verkstad, eller räcker det med instrument för att läsa av felkoder? Verkar som många med piratdelar gällande katalysator och avgassystem ofta får problem. Tacksam för all info från andras erfarenheter.
av rid54
#1169056
Avgasproblem skapar generiska felkoder, som "vanliga läsare" ska kunna hitta (som t.ex bilprovningens). Volvos eget felkodssystem ger bättre detaljer och förklaringar, så det är nog en vinst att använda ett sådant system för att ringa in ett problem. Piratdelar vad gäller lambdasonder och katalysatorer verkar inte vara nån bra idé, men själva avgassystemet kan nog lämnas över till nån vanlig verkstad. Det finns ju några som är riktigt bra på just avgassystem.
av marimbalanguage
#1169066
Avgassystem till en V70 bifuel kan kosta skjortan! Finns att köpa i stort sett bara hos volvo=inte billigt:((
Gastrycksregulatorn kan du renovera själv för ca 1000 kr, eller lämna in och få det gjort för ca 3000 kr.
Fjädrar/stötdämpare är ingen stor kostnad.
av Wizzman
#1169149
Personligen hade jag resonerat som så att antingen byts bilen ut eller så repareras den på "lagom" nivå för vettiga pengar med planen att den ska hålla 1-2 år till och att allt utöver det är bonus, men det är inte så lätt när man inte skruvar själv eller känner till någon som kan fixa det för en vettig peng. Det finns ingen anledning att kosta på en sådan bil ett sprillans nytt avgassystem eller nya fjädrar som kommer hålla i 30000 mil till.

Prio 1 borde vara att undersöka felet på avgasreningen, vad det kostar att laga resten kan man lätt veta i förväg - men ett fel på avgasreningen är svårare att förutsäga utan att veta vad felkoden säger. Det kan vara så enkelt som en avgasläcka innan en lambdasond vilket gör att den registrerar värden utanför rimligt intervall pga för mycket syre i avgaserna, men också något som kräver en tidskrävande och dyr felsökning, samt dyra reservdelar.






Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1169154
Fast både fjädrar och avgassystem (kanske gasbil sabbar) är ju i normalfallet rätt billiga reparationer som inte kräver någon så särskilt lång återbetalningstid jämfört med riskerna det innebär att byta bil och få nya fel att laga.
Användarvisningsbild
av tombe691
#1169215
Nu är bilen besiktigad och fick mycket riktigt anmärkningar på fjäder och varningslampan för avgaserna samt att besiktningsmannen tydligt pekade på hålet i avgassystemet precis efter sista dämparen bak. Tyvärr har tydligen biogasmodellen ett eget avgassystem, vet inte om det handlar om att få plats mellan tankarna eller om det är något annat som krävs men det begränsar ju starkt utbudet på begagnat. Om jag förstår saken rätt det just varningslampan som inte får lysa så länge avgasreningen uppnår godkända värden? Efter servicen var den släkt några dagar innan den började lysa igen. Är det möjligt att släcka den precis innan ombesiktningen och hålla tummarna för att den håller sig lugn då? Körde taxi för några år sedan och då lös dessa lampor permanent kändes det som, förutom just då när det var besiktningsdags...

Förhoppningen nu är att piratfjäder, piratavgas, och eventuellt en bättre katalysator kan få igenom bilen ytterligare ett år och budgeten ligger runt 10.000, låter detta rimligt?
av errim
#1169233
Hej, jag kör själv bifuelbil och billigare kan man ju inte åka. Som skrivet tidigare så finns det delar att köpa för att renovera gassystemet eller mindre verkstäder som är duktiga och rimliga med priset på reparationer. Vet inte var du bor men nästa gång mitt gassystem krånglar åker jag till Bengt Jalnäs utanför Göteborg med min bil.

Eftersom motorstyrningslampan lyser så finns det en felkod. Det skulle vara värdefullt att veta vilken det är. Tror det finns medlemmar här som kan läsa koder, hoppas att någon hör av sig här om det i så fall.

En duktig avgasfirma borde kunna laga eller bygga ett avgassystem av universaldelar.

10 000kr låter ok för mig. En fjäder kostar ca 500kr på biltema och tar inte lång tid att byta. (Fast egentligen borde man byta på båda sidor så att det blir lika).
av rid54
#1169255
Som sagt, motorstyrningslampan anger att en felkod finns. Ingen idé att spekulera om vad som ska bytas innan man läst ut och tolkat felkoden.

Lambdavärdet som de mäter på bilprovningen kan bli helt konstigt, om det är hål i avgassystemet- det blir nedslag. Det finns andra värden som också måste hållas, men det är knappast nån mening att åka in för efterkontroll om avgassystemet är otätt, även om man hittat och åtgärdat felet som tände motorstyrningslampan.

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]

Löjliga priser XC70

Hela branschen har blivit löjlig. Går j[…]

Turn casual moments into unforgettable dates &ndas[…]