Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1168928
Hej. Som rubriken säger. Vi har snöat in oss på en XC70 2.5t modellår 2007 AWD, alltså sista årsmodellen av föregående XC70(N) . Bilen ska vara automat. Vi har hittat en välservad som haft få ägare och gått 18500 mil. Ös på med tips vad vi ska titta noga på innan vi slår till... Det allmänna skicket och känslan är ok, något speciellt med dessa modeller? Växellådan? Motorn? AWD? Jag misstänker att de är rätt så törstiga?

Tacksam för svar.
Senast redigerad av 1 EddyMe, redigerad totalt 0 gånger.
#1168932
Kamremmen ska vara bytt. Kontrollera läckage från servopumpen. Väldigt driftsäkra och trevliga motorer. De är törstiga med dagens mått men strax över litern blandat och 0,8 på motorvägen kan ni nå om ni kör snällt.
#1169134
Mkt trevliga bilar, min har bara rullat knappa 12. Komforten på landsväg är underbar! :)

Felkodsläsning så det inte är fel på fyrhjulsdriften. Min hade det och det visade sig vara tryckgivare. 3000 kr men verkstaden ville byta hela Haldex för 30000...

Bromsar och sånt är ju förbrukningsvara så det kan ju så klart komma. Rimligen är stötdämpare, bussningar fram och bak trötta liksom momentstagen i motorupphängningen, men så är det med åldern.

Lite dilemma med automatlådan och oljebyte. I min värld byter man olja på saker, problemet här är ju att Volvo inte har det som servicepunkt för privatpersoner och nu när bilen rullat många mil riskerar oljebyte att lösa upp ett och annat som sedan sätter sig på fel ställe.
#1169137
frasse4 skrev:Kamremmen ska vara bytt. Kontrollera läckage från servopumpen. Väldigt driftsäkra och trevliga motorer. De är törstiga med dagens mått men strax över litern blandat och 0,8 på motorvägen kan ni nå om ni kör snällt.
Hmm, inte min bil inte. :) Över 100 km/h så sticker förbrukningen över litern. Så landsvägskörning 70-100 km/h går det kanske att ligga under litern som jag ser det.
#1169148
Tur man har en 2.5T utan AWD. Körde precis 55 mil motorväg och 5 mil norsk kuperad landsväg. 0,78 vid pump väl hemma igen, farthållaren på 115 större delen av vägen :)

Angående automatlådan så har jag spolat en låda vid 18000 och en vid 28000. Båda blev jäkligt mycket bättre och ingen av dem har uppvisat några som helst negativa symptom efteråt. Ingen av dem var spolad tidigare vad jag vet och oljan antydde inte heller att det gjorts.
Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på f&[…]

Väcker gammal tråd, har exakt samma fel[…]

Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]