Robbi skrev:Nexus skrev:Flyttad till rätt avdelning :D
Nja? Bättre men inte helt va?
=???
Så klart man ska kolla upp milrelaterade fel extra.
Det är inte dåliga bilar, men det finns pengafällor:
Som med alla äldre Volvo AWD så måste man kolla att AWD fungerar.
Vinkelväxelras är standard. Inte lagad = snart dags.
Vet inte om en 03 har visco eller haldex.
Haldex är ett bättre system, men vinkelväxeln är samma, och haldexkopplingen har strulat för vissa.
Stödlagret till kardanaxeln är dyr reparation.
Kopplingen är riktigt dyrt på en 2WD, och ännu dyrare på en AWD.
I övrigt som vilken V70T som helst.
Dieslarna utan partikelfilter har hutlös skatt, men det vet du redan antar jag.
Automater skall vara spolade (olja bytt) med kanske 12,000mil intervall eller så.
Då krånglar de mycket sällan. (Ingår dock inte i Volvos serviceshema)
Nyspolad låda för första gången på en högmilare kan vara en varningsklocka.
Det kan vara ett misslyckat åtgärdsförsök för att den spökat ibland. (Sunt misstänksam skall man vara i bilaffärer)
Funkar ofta, men blir bara lite bättre ibland.
Och tyvärr händer det att välfungerande lådor fått problem efter spolning, om man väntat för länge.
Men kan inte säga om det är vanligt eller ej.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.