Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tomfor52
#1168794
Hej Volvovänner.
Jag har en V70 -02 som har fått en del felkoder, kollade med en enkel obd2 testare och fick följande koder:
P2101: Throttle actuator "A" control motor circuit ranger/perfomance.
P0122: Throttle/pedal position sensor/switch "A" circuit low.
Bilen går helt ok, är lite seg från stillastående vid gaspådrag, men annars helt ok.
Raderar jag felkoderna tar det några starter innan dom kommer tillbaka.
Har gjort rent gasspjället ( efter rengörningen försvann ett par andra felkoder, P2172, P1610 samt P0123.)
Jag vet att jag kan åka till Volvoverkstad och göra en felsökning för ca 1500 spänn men jag vill testa er först....
Vad jag har läst på forumet så är gasspjället känt för att jävlas och därför misstänker jag att felet sitter där..
Mitt gasspjäll har den vita etiketten ( Magneti Marelli ) med nr: 8644345 65CFM9 och ska därmed vara den ej uppgraderade modellen..
Hur noga är det att jag får tag på en begangnat gasspjäll där BÅDE 8644345 nummret och 65CFM9 nummret stämmer???
Kan jag sätta dit ett uppgraderat gasspjäll ( med grön etikett ) och därefter uppgradera mjukvaran hos volvo ???
Är jag helt ute och cyklar eller vad tror ni, eller har ni andra teorier ??
En sista fråga: Är det någon i eller omkring Huddinge som har tillgång till en Volvo Vida Dice testare och skulle villa hjälpa mej med en test??
Undrar Tomas
av MickeM
#1168868
Låter som gasspjället, ja

Men de bättre Magneti Marelli spjällen har GUL etikett.
Inte Grön.
En kalibrering/uppdatering är nödvändig om man byter, vilket skall tas med i den budgeten.
Ska man ta begagnat skall det vara från en bil med lika motor och helst samma årgång.
För ej turbomodeller gäller också att -03 och nyare funkar inte bakåt. Helt annat spjäll.

Bäst av allt är att få ditt nuvarande spjäll renoverat coh hårdvaruuppdaterat.
Atech2 tex....
Då behövs heller ingen kalibrering av verkstad.
av v70t4y2000
#1168911
Ja gör en VIDA-test på spjället.gaspedalssensor osv innan byte av prylar.

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]

Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]

Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]