Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1168715
Har precis köpt en XC70 2.5t -05 och har en del problem.

För det första så hugger det i ratten vid sväng i lågfart med gaspådrag. För det andra så hjälper servon inte till efter fullt rattutslag. Den liksom fastnar i yttersta läget och jag måste dra den tillbaka. Sedan så upplever jag att bilen "hoppar" framåt när jag svänger fullt vid låga farter. T ex när jag ska in i carporten. Det känns som om att den hackar sig framåt.

Någon vänlig själ som kan komma med några tips? Jag har kollat oljan och rattaxelknuten. Knuten var ganska torr och rostig, så jag smorde in den med lite fett. Upplevde att ratten gick lite lättare efter det, men dom andra problemen kvarstår.
#1168764
Lågt servotryck ger ojämn/dålig servoverkan. Lågt tryck kan bero på en sliten pump, som kommer "under gränsen" vid tomgångsvarv. Det kan säkert vara nåt med ventilerna också (i styrväxeln). Förr när man hade kilremmar, kunde det även vara att en sådan var dåligt spänd och slirade på remskivan. Dessutom är det ju nödvändigt att det finns rätt mängd olja i servosystemet (kolla förrådsbehållaren).

Många volvomodeller har bra (=snäv) svängradie, men hjulvinklarna är inte optimala vid fulla hjulutslag. Då måste nåt av framhjulen "kasa" lite, det kan kännas som det hackar, men det beror på underlaget. Prova på grus, känns det likadant som på asfalt? Det kan också vara yttre drivknutarna som är styva.
#1171363
"Kasandet tror jag inte går att "fixa"; de här bilarna har den sortens styrgeometri. Vad gäller huggandet så kan det nog vara på sin plats att kolla servopumpen. Det låter som tryckfall vid låga motorvarv - pumpen kan vara sliten. Prova att ställa bilen på grusunderlag, låt motorn gå på tomgång och försök provocera fram "huggandet" genom att vrida ratten från ändläge till ändläge. Är det skillnad om du håller motorn på ett högre varv (typ 2000 rpm)? och gör samma manöver?
#1171455
Hade samma problem med en S60 2001. Prova smörj rattaxelnknuten ordentligt med ett krypande fett (finns på sprejflaska). Jag fick nått extremt krypande "industrifett" av min svärfar och bilen blev som ny efter det. Kasandet är standard dock, så har det varit på alla mina Volvos. :P

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?