Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Utkrossaren
#1168510
Hej,

Min V70N, 2004, 2,5T, visar felkoder på avgasrening och ABS. Bägge lampor är tända på panelen. Som den nybörjarmekaniker jag är så köpte jag en OBD-läsaren, men där får man ju inte ut på vilket däck den trasiga hjulsensorn/ringen sitter. Finns det något bra sätt att göra detta eller måste jag betala en fet felsökningsavgift på en verkstad?
av MickeM
#1168538
Det beror på vad du köpte för OBD läsare.
En universal tar inte ABS överhuvudtaget på någon bil. Ger felkoder med P först, och endast ut motorstyrdonet.

En Volvoanpassad ger tex felkod på "höger fram" om det är en ABS sensor.
Felkod heter då tex BCM xxx för ABS.
ECM xxx för motor, CCMxxx för klimat osv.

Vad får dig att tro att det är just en ABSsensor som felar?
av andersuw
#1168585
Klarar inte en generisk OBD-II läsare även vissa andra koder än P-koderna? Bland de generiska koderna finns ju även de som börjar med B (body), C (chassis, inklusive ABS) och U (network). Sedan är vi förstås ändå överens om att en läsare som är specifikt avsedd för bilen är mycket bättre. :D
av andersuw
#1168586
Utkrossaren skrev:Hej,

Min V70N, 2004, 2,5T, visar felkoder på avgasrening och ABS. Bägge lampor är tända på panelen. Som den nybörjarmekaniker jag är så köpte jag en OBD-läsaren, men där får man ju inte ut på vilket däck den trasiga hjulsensorn/ringen sitter. Finns det något bra sätt att göra detta eller måste jag betala en fet felsökningsavgift på en verkstad?
Det behöver inte kosta några stora pengar att åka till verkstad och få bilen utläst med rätt läsare. Den delen är snabbt avklarad. Det är om verkstaden sedan behöver felsöka vidare på andra sätt som det kan dra iväg kostnadsmässigt.

Om du berättar var du befinner dig är det tänkbart att du kan få hjälp av någon forummedlem att läsa. En hel del av oss har den läsutrustning som behövs.

Sedan kostar det inte heller några stora pengar att skaffa egen läsutrustning som klarar alla koder. Vi pratar runt tusenlappen eller två lite beroende på exakt hur bra grejer man vill ha och hur enkelt man vill göra det för sig.
av MickeM
#1168655
andersuw skrev:Klarar inte en generisk OBD-II läsare även vissa andra koder än P-koderna? Bland de generiska koderna finns ju även de som börjar med B (body), C (chassis, inklusive ABS) och U (network). Sedan är vi förstås ändå överens om att en läsare som är specifikt avsedd för bilen är mycket bättre. :D
Mja. Jo.
Det finns. Det är rätt.
Men jag tror att det kom i bilarna inom EU först 2008, eller så, men jag är på lite tunn is nu, känner jag...
Dvs också en CAN-standard, och inte bara för P. (Powertrain)
Jag har iaf felsökt massor av bilar med generiskt program i lap-top, betydligt mer avancerat än Standard OBD-läsarna för nån hundring.
Aldrig sett annat tillgängligt styrdon är motor. Men inte många var nyare än 2008, förvisso.
Snarare början av 2000.

Tvivlar på att de enklare läsarna kan, men bara tvivlar.
Absolut inte på bilarna i denna forumdel i alla fall.
av MickeM
#1168656
kebabpizza skrev:Den här Biltema-läsaren ska ta alla system enligt beskrivningen.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000036593/
Jag har en sån, och den funkar fint.
Tar alla styrdon i Volvo som denna forumdel handlar om iaf.
Jag har läst BCM (ABS ) i min egen V70 2005.

Jag har "väckt" en spärrad dieselvärmare på en 2006 XC90 bla..
av andersuw
#1168710
MickeM skrev:
andersuw skrev:Klarar inte en generisk OBD-II läsare även vissa andra koder än P-koderna? Bland de generiska koderna finns ju även de som börjar med B (body), C (chassis, inklusive ABS) och U (network). Sedan är vi förstås ändå överens om att en läsare som är specifikt avsedd för bilen är mycket bättre. :D
Mja. Jo.
Det finns. Det är rätt.
Men jag tror att det kom i bilarna inom EU först 2008, eller så, men jag är på lite tunn is nu, känner jag...
Dvs också en CAN-standard, och inte bara för P. (Powertrain)
Jag har iaf felsökt massor av bilar med generiskt program i lap-top, betydligt mer avancerat än Standard OBD-läsarna för nån hundring.
Aldrig sett annat tillgängligt styrdon är motor. Men inte många var nyare än 2008, förvisso.
Snarare början av 2000.

Tvivlar på att de enklare läsarna kan, men bara tvivlar.
Absolut inte på bilarna i denna forumdel i alla fall.
Bilar inom EU måste vara OBD-II-kompatibla om de är tillverkade fr.o.m. 2001 för bensinare och 2004 för dieslar. Men jag är liksom du osäker på exakt vilka koder tillverkarna också är skyldiga att tillhandahålla, vad de normalt lägger till därutöver utan att vara skyldiga att göra det och vad de generiska läsarna de facto klarar. Har också allt för liten erfarenhet av praktiskt arbete med generiska läsare för att veta särskilt mycket om vad de klarar och inte. Redan den första felkodsläsare jag köpte (BSR PPC gen. 1) för snart 10 år sedan klarade alla Volvokoder i P2-generationen och klarar således ungefär vad Biltemas nuvarande Volvoläsare klarar. Kort därefter fick jag också tillgång till VADIS för hjälp med uttolkningen. Nu har jag därtill VIDA/DiCE. Har även en Vgate iCar2 som jag kör tillsammans med DashCommand på min iPhone men den använder jag normalt sett aldrig för att läsa felkoder.
Leasing bildäck

Om det gått till så är det ren st[…]

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Volvo v70 med märkligt elfel.

Hej! Pillade lite med flottören till tanken […]