Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av boråsarn
#1168033
är sugen på en xc90 diesel och har lite frågor.
vilken modell är mest utrustning på? momentum, summun, exclusive, r-sport.
jag skulle vilja ha orginal gps, taklucka, dieselvärmare, inbyggd tele, samt vore fräckt med 4 utblås,
har tittat på ett flertal nu, men alltid ngt som fattats :-( årsmodellerna jag tittat på är från 06- för att få den bra 4-hjulsdriften och upp till 0-10 för att det är vad ekonomin tillåter. vad ska ja hålla uppsikt på för att få tag i mina önskemål?
hoppas ngn kan svara
boråsarn
Övningskörning

Inlägg: 2
Blev medlem: mån 17 apr 2017, 10:15
Användarvisningsbild
av StefanN
#1168041
Både inbyggd telefon och GPS är ju rätt out of date vid detta leget.
4 utblås kom väl -10 med dubbelturbon?
Summum känns som mini nivån.
Vad har du tänkt att betala?
av andersuw
#1168052
StefanN skrev:Både inbyggd telefon och GPS är ju rätt out of date vid detta leget.
Inbyggd telefon är out of date ja, knappast inbyggd GPS. Men när det gäller telefonen är ju frågan om det finns vettigt alternativ i form av Bluetooth och hur mycket pengar/arbete det fordras för att få dit det. Båda telefonen och GPSen i en 10 år gammal XC90 är förstås föråldrade vid det här laget. Men det hindrar inte att de gör sitt jobb alldeles utmärkt. Att döma av hur de fungerar i min V70 T5 -02 är de synnerligen väl utformade för sin tid och också synnerligen väl integrerade i bilen.
av MickeM
#1168062
Vi har telefon i V70'n och det är helt onödigt. Kräver eget abonemang eller kontantkort.
Kass att den inte kan ansluta till vanliga mobilen med bluetooth. Ladda kontantkort eller saldokoll klarar inte inbyggda telefonen heller,(fattar inte komandot med #och lur) och SIMkortet passar inte de senaste mobilerna. Jag har en gammal kvar enkom för detta. Rätt värdelöst!

Vi har Navigation i Rav4an.
Använd en (1) gång. Sen kom suveräna appar för navigering som alltid är uppdarerade, och även varnar för trafikproblem, vägarbeten, och tom bråte på vägen. (Användare uppdaterar info åt varandra)
Enda gången man tittar på navigatorskärmen är ju om man letar väg att stanna att pissa. Då ser man korsningar bakom krön och kurvor i god tid.
Annars lyssnar man bara eller möjligen tittar till på pilen på skärmen.
Den fasta kan man lätt vara utan tycker jag. Dyrt att uppdatera kartan är det också.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1168068
andersuw skrev: Att döma av hur de fungerar i min V70 T5 -02 är de synnerligen väl utformade för sin tid och också synnerligen väl integrerade i bilen.
Det är ju det som är problemet, dom är utformade för sin tid och det är 15 år sen. Den har ju inga av dom funktioner man vill ha idag med trafikvarning och annat.
av andersuw
#1168080
Självklart har RTIn i min 02:a trafikvarning (TMC). Fungerar ypperligt i de fall jag verkligen behöver den (t.ex. vid körning i Tyskland och Schweiz). Om jag jämför med GPSen i min -15 är det egentligen bara på två punkter som den nya har något överläge att tala om: Den har inbyggd fartkameravarning och den har röststyrning. Avsaknaden av det förstnämnda i min 02:a har jag sedan länge löst genom en separat fartkameravarnare (Cheetah C50, monterad längst fram vid A-stolpen snyggt och prydligt så att den knappast märks) som är bättre än den som är inbyggd i min -15 och bristen på röststyrning kompenseras åtminstone delvis genom en klyftig teckeninmatning, mångdubbelt bättre än den som finns i min -15.

När det gäller den inbyggda telefonen i 02:an fungerar även den bättre än bluetoothen i min -15 så länge det bara är telefonera jag vill göra. Och något annat än det vill jag inte göra med telefonen medan jag kör.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
#1168091
MickeM skrev:Vi har telefon i V70'n och det är helt onödigt. Kräver eget abonemang eller kontantkort.
Kass att den inte kan ansluta till vanliga mobilen med bluetooth. Ladda kontantkort eller saldokoll klarar inte inbyggda telefonen heller,(fattar inte komandot med #och lur) och SIMkortet passar inte de senaste mobilerna. Jag har en gammal kvar enkom för detta. Rätt värdelöst!
Visst den kräver ett eget SIM, ett kontantkort i mitt fall. Men ladda det kan man ju enkelt göra utan att använda bilens egen telefon eller stoppa dess SIM-kort någon annanstans.
MickeM skrev:Vi har Navigation i Rav4an. Använd en (1) gång. Sen kom suveräna appar för navigering som alltid är uppdarerade, och även varnar för trafikproblem, vägarbeten, och tom bråte på vägen. (Användare uppdaterar info åt varandra)
Enda gången man tittar på navigatorskärmen är ju om man letar väg att stanna att pissa. Då ser man korsningar bakom krön och kurvor i god tid.
Annars lyssnar man bara eller möjligen tittar till på pilen på skärmen. Den fasta kan man lätt vara utan tycker jag. Dyrt att uppdatera kartan är det också.
Även den gamla RTIn i min 02:a har förstås varning för trafikproblem plus en smidig funktion för att säga åt navin att köra runt hindret om man vill. Detta fanns att tillgå i RTI långt innan det ens fanns någon smartphone eller några appar till dessa.

Titta på skärmen? Nog händer det rätt ofta att jag behöver göra det av andra skäl än det du nämner därför att trafiksituationen är lite komplicerad och det är allt annat än självklart vad röstinstruktionen i själva verket innebär. Där har Volvos navi sedan länge en suverän lösning där man får både detaljbild och översiktsbild samtidigt på skärmen just i det läge då man behöver agera.

Dyrt att uppdatera kartan? Jag betalade några hundralappar när jag senast uppdatera kartorna till min 02:a och jag gjorde inget olagligt. Möjligen gjorde däremot säljaren det, ungefär som de säljare som tillhandahåller VIDA med DiCE. Kartuppdateringarna till min MY -15 tillhandahålls kostnadsfritt via nätet.

Allmänt sett finns enligt min mening en hel serie klara plus för fast installation i jämförelse med lös GPS. Att de finns där har jag om inte annat erfarit när jag av ett eller annat skäl inte haft en fast installation att tillgå, såsom i 855an där jag inte hade inbyggd navigation, och när jag hyr bil och därför tvingas använda min smartphone istället.

1. Du behöver inte ha någon särskild hållare att sätta GPSen i eller bekymra dig om dess strömförsörjning och den finns alltid på plats i bilen utan att du måste tänka på att ta den med dig när du skall åka och ta ur den när du parkerar.

2. Den kan manövreras fullt ut under färd.

3. Den har mycket större och tydligare skärm.

4. Ljudet är väldigt mycket bättre eftersom det går via det vanliga ljudsystemet. Eftersom det är integrerat sänks dessutom volymen på annat ljud (t.ex. musik) när navin behöver prata.

5. Den har normalt sett bättre GPS-antenn och löper därmed klart mindre risk att tappa GPS-signalen under trassliga betingelser, t.ex. på smala gator i innerstadsmiljö där navin som bäst kan behövas.

6. Den är inte beroende av Internetuppkoppling för trafikinformation. En vanlig radiosignal med RDS duger utmärkt.
av glock40sw
#1168596
"Andersuw" har listat ut alla bra argument varför jag föredrar fast installerat GPS framför mobila lösningar.
Den tappar inte orienteringen ens i Stockholms vidriga tunnelsystemet och därför har min smart telefon bara blivit en reserv om jag måste köra en lånebil.
För fartkameravarning litar jag på Bobrik därför att pålitliga uppdateringar är den viktigaste egenskapen.
Att fast telefon skulle vara helt out of date ,håller jag inte med därför att alla Bluetooth lösningar som jag har fåt prova har inte väck något habegär.
Den fungerar ypperlig att ringa och ta emot samtal ,kolla sociala media ska man inte göra när man kör.
av andersuw
#1168604
Trevligt att se att det finns fler som har grepp om realiteterna. ;-) Du passade för övrigt på att lägga till en sjunde punkt i listan, som jag tänkte på när jag skrev men sedan i hastigheten glömde bort, nämligen förmågan hos en fast navi att hålla koll på den egna positionen med hjälp av "död räkning" (rattutslag plus tillryggalagd körsträcka) på samma sätt som fartyg tidigare ofta tvingades göra på öppet hav. Tunnlar i stadstrafik med avfarter inne i tunneln är ett utmärkt exempel på när det är av värde. :D

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]