Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1167917
Hej!
Jag har ett mycket konstigt beteende på min V70N -06 med Bi-Fuel. Mycket tacksam för tips då verkstadsbesök inte har hjälpt.

Just nu står bilen och kallnar på uppfarten, men det bubblar i kylsystemet som om det vore en jäsprocess.
Trycket byggs upp, expansionskärlet fylls, och sedan börjar övertrycksventilen i locket att släppa ut trycket ...och vätskan.
Kylarslangen blir hård, så om inte annat så är det bevisat att systemet är tätt... åtminstone upp till det tryck som gäller för övertrycksventilen.

Om jag startar bilen början nivån sjunka snabbt till ungefär mitt mellan max och min. Vid längre drift kommer till slut kärlet att tömmas på vätska, vilket föranleder en påfyllnad vid vägkanten tills varningslampan slocknar. ....men när bilen kallnar är det åter på tok för mycket vätska i systemet.

Jag har sett en liknade tråd där kylvätskevolymen varierade, fast då tvärt om, vilket stämmer bättre med naturlagarna.
En kallstart med kupévärme-behov nyligen påvisade att värmepaketet nog saknade vätska ett tag, eftersom det bara kom kalluft.

Jag har även noterat att man kan påverka nivån med värmepaketet.
Bilen kördes då varm och klimatsystemet stod på max värme. Kylarnivån justerades så att jämvikt rådde. Därefter sattes klimatsystemet om till kyla varefter nivån i expansionskärlet hoppade ned några cm.
Åtgärden borde gett en snabb ökning av värmepaketets temperatur, men jag kan inte förstå varför detta skulle ge en _sjunkande_ nivå...(?)

Bilen har varit inlämnad hos verkstad flera gånger (ej auktoriserad eftersom de ligger så långt bort), och kylsystemet har då provtryckts, men inga otätheter hittades.

Ingen vit rök ur avgassystemet, ingen olja i kylarvattnet och det luktar inte avgas i expansionskärlet...
Ingen imma på insidan eller blött på durken...

Mvh Jens
#1167922
Känns nästan som att det skulle vara luftfickor någonstans?
Händer det någon om du varvar järnet (upp mot rött) när motorn ärligt uppvärmd? (så cirkulationspumpen ger bra flöde)
Får du ut luft ur systemet då?
Annars tror jag att jag skulle lufta enligt konstens alla regler innan vidare felsökning.
#1167936
Några möjliga scenarion:

●Kompression läcker ut i kylsystemet, och skapar både tryck och luftfickor.
Vätskan ersätts alltså med komprimerad luft. Förklarar varför det blir tryck, nivåökning, och en luftficka fanns i vörmeelementet när ingen värme kom.
Temperaturmätaren visar kanske ingen extrem temperatur, eftersom det troligen inte är det..
Blåst toppacknimg eller spricka i toppen eller dyl. Inte jättevanligt på dessa.
En kemisk analys av kylvätskan kan avslöja detta. De flesta större verkstäder kan.

● Vattenpumpen cirkulerar inte vattnet ordentligt.
Ingen/dålig cirkulation på kylvätskan så den kokar ganska snart efter start. Kokande vatten friger luft ur vätskan, som tar plats, och nivån och trycket i kärlet ökar. Att koka trycksatt vatten i ett slutet system är inte som i en kastrull.
Dålig vätskecirkulation ger dålig värme i värmeelementet. Endsst självcirkulation. Temperaturmätaren borde visa förhöjd temp.
Vattenpumpen är kass. Det förekommer oftare än toppackningen.

Lite mer långsökt.
Om kylarlocket öppnar för tidigt hålls inte kylvätskan under tillräckligt tryck och den kokar trots normal temperatur på instrumentet, och kylvätskenivån får spader.
Borde dock inte påverka saknad av kupevärme,om än tillfällig, men om värmeelement kyler max, kanske symptomet försenas /hindras.

Varför nivån ändades så snabbt, med att starta max kyla, har jag inget klockrent svar på.
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
#1167942
TommyP86 skrev:Gastrycksregulatorn? Har nån testat kylsystemet för gas?
Aha! Javisst, det är ju en gas-bil.
Jag missade det.
Trycksatt gas + läcka in i slutet system = bubbel och märkligheter!

Det finns nån mer tråd om gasläck ut i kylsystemet!
#1167948
Hej!
Tack för bra funderingar :-), jag hinner inte ens svara innan fler ideer kommer..:

Vid varm motor och stabilt system så sjunker nivån i kärlet om man varvar upp. Skillnaden är tydlig då det faller 2-3cm. När man sedan går ned på tomgång igen så ökar nivån långsamt. Efter c:a en minut är man tillbaka där man började.
Detta borde iofs påvisa en fungerande vattenpump? Eller?
(Är faktiskt lite skraj för vattenpumpen. Jag ägde en S80 på vilken vattenpumpen skar. Tyvärr ligger den ju på kamremmen så det blev skroten=-(

Luftfickor är intressant! Oavsett om de tidigare har skapats med avgaser eller kokning. Då skulle nivån i kärlet sjunka då trycket ökar och luften i fickan komprimeras. Men...borde inte systemet då vara trycklöst när man har luftat expansionskärlet med varm motor? Konstigt då att trycket ökar igen när systemet kallnar. Det är det senare som sätter myror i skallen på mig :-s

Jag fick tipset att byta all vätska med hypotesen att det skulle vara något "fel" på glykolblandningen. Det låter långsökt men det ligger just nu närmast tillhands att testa. Vid påfyllning kan man ju också se till att man luftar ordentligt. Jag skall prova så fort jag fått tag på original-etylenglykol, hittills har jag bara toppat med blå glykol som fanns att tillgå på Biltema eller Mekonomen.

Kylarlocket har jag bytt..Det var det första jag gjorde. Både enkelt och billigt, men sån tur har man ju inte ;-)

Jag har funderat på gasen och faktiskt tänkt prova med en tändsticka för att se om något händer. Vill helst då samla upp gasen från expansionskärlet först och prova någon annan stans... Jag skall definitivt leta efter den andra tråden om gasläcka..
Bilen går ibland dåligt på gas och hänger inte med vid acceleration. Jag har inte förstått när eller varför det händer.
Den är nyligen besiktigad, och då går det ju runt med en detektor och sniffar, men inget utslag då iaf.


Mvh Jens
#1167958
Det är högst troligt inget fel på din glykol. Etylenglykol är etylenglykol oavsett vilken färg den har. Det finns alltså ingen gällande färgkod för glykol. Ren glykol är färglös. Färgen tillsätts av tillverkaren efter eget tycke och kanske tillgång till färg. Färgen är inte aktiv på något sätt. Den är enbart till för att ingen skall tro att det är vatten.
Glykol i sig själv åldras inte. Det gör däremot korrosionsskyddet. Det anses bara hålla i två år. Därför förordas byte efter två år. All glykol som avses att användas som frysskydd i motorfordon innehåller korrosionsskydd.
Den "andra" glykolsorten Propylenglykol är lika dan med avsaknad av gällande färgkod. Dessa båda glykolsorter kan ha vilken färg som helst. Även samma färg. Man skall inte blanda dessa sorter. Då blir det en brun sörja och rykten säger att det kan bildas slamproppar. Man kan inte heller mäta lägsta fryspunkt med något instrument om dom är blandade.
Du har förmodligen etylenglykol eftersom det är den absolut vanligaste och förhållandevis billigaste, men giftigaste glykolsorten. Propylenglykol är tämligen ovanlig och dyrare. Den anses miljövänligare, men är ingen hälsodryck.
När du köper glykol skall du inte bry dig om färgen på glykolen. Det viktigaste är innehållet i flaskan/förpackningen. Vill du ha Etylenglykol så skall det stå det på förpackningen. Så länge det är etylenglykol kan du blanda vilka färger du vill.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
#1167974
johojoho skrev:Hej igen!
Jag hittade tråden: "Vakuum/övertryck i expansionskärlet - LÖST!!!"
Liknande symtom, verkligen.
Lösningen var visst att byta gastrycksregulator.

Jag antar att man kan testa själv genom att helt enkelt köra tomt på gas (?)

Mvh Jens
Frågan är vad trycket är när motorn stänger av.
Kör den tomt, som ett gasolkök tömmer en gasolflaska?

Gasregulatorn är dyr.
Men det finns nån som renoverar dom.

Googla.
#1168459
Hej!
Efter lite labbande med bilen i med- resp. motlut så är problemet så stort att det inte går att köra den längre. Jag blir då inte heller av med gasen på något bra sätt... "gasolköksmetoden" funkar inte längre. Läckan genom kylsystemet är inte stor nog för att trycket skall sjunka i tanken, men tillräckligt stor för att trycka ut så mycket vätska att vattenpumpen viner.

Det luktar mycket riktigt "fis" i expansionskärlet. Nu blir det så högt tryck att jag blir rädd att inte övertrycksventilen skall räcka till att tömma systemet fort nog, med risk för att trycka sönder någonting annat. Tanken på att jag kan ha varm brännbar gas under tryck i kylsystemet känns inte så särskilt bra:-s

Alla symptom stämmer om man antar att det läcker gas i kylsystemet, men jag hade inte i min vildaste fantasi tro att det skulle vara konstruerat så att det skulle kunna inträffa.

Har kontaktat Volvo för att bli klokare, men skall jaga "experten" på firman eftersom den första meken inte riktigt trodde på hypotesen.

Jag lägger upp ett svar här när/om problemet blir löst. :roll:

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]