- lör 22 apr 2017, 21:59
#1167917
Hej!
Jag har ett mycket konstigt beteende på min V70N -06 med Bi-Fuel. Mycket tacksam för tips då verkstadsbesök inte har hjälpt.
Just nu står bilen och kallnar på uppfarten, men det bubblar i kylsystemet som om det vore en jäsprocess.
Trycket byggs upp, expansionskärlet fylls, och sedan börjar övertrycksventilen i locket att släppa ut trycket ...och vätskan.
Kylarslangen blir hård, så om inte annat så är det bevisat att systemet är tätt... åtminstone upp till det tryck som gäller för övertrycksventilen.
Om jag startar bilen början nivån sjunka snabbt till ungefär mitt mellan max och min. Vid längre drift kommer till slut kärlet att tömmas på vätska, vilket föranleder en påfyllnad vid vägkanten tills varningslampan slocknar. ....men när bilen kallnar är det åter på tok för mycket vätska i systemet.
Jag har sett en liknade tråd där kylvätskevolymen varierade, fast då tvärt om, vilket stämmer bättre med naturlagarna.
En kallstart med kupévärme-behov nyligen påvisade att värmepaketet nog saknade vätska ett tag, eftersom det bara kom kalluft.
Jag har även noterat att man kan påverka nivån med värmepaketet.
Bilen kördes då varm och klimatsystemet stod på max värme. Kylarnivån justerades så att jämvikt rådde. Därefter sattes klimatsystemet om till kyla varefter nivån i expansionskärlet hoppade ned några cm.
Åtgärden borde gett en snabb ökning av värmepaketets temperatur, men jag kan inte förstå varför detta skulle ge en _sjunkande_ nivå...(?)
Bilen har varit inlämnad hos verkstad flera gånger (ej auktoriserad eftersom de ligger så långt bort), och kylsystemet har då provtryckts, men inga otätheter hittades.
Ingen vit rök ur avgassystemet, ingen olja i kylarvattnet och det luktar inte avgas i expansionskärlet...
Ingen imma på insidan eller blött på durken...
Mvh Jens
Jag har ett mycket konstigt beteende på min V70N -06 med Bi-Fuel. Mycket tacksam för tips då verkstadsbesök inte har hjälpt.
Just nu står bilen och kallnar på uppfarten, men det bubblar i kylsystemet som om det vore en jäsprocess.
Trycket byggs upp, expansionskärlet fylls, och sedan börjar övertrycksventilen i locket att släppa ut trycket ...och vätskan.
Kylarslangen blir hård, så om inte annat så är det bevisat att systemet är tätt... åtminstone upp till det tryck som gäller för övertrycksventilen.
Om jag startar bilen början nivån sjunka snabbt till ungefär mitt mellan max och min. Vid längre drift kommer till slut kärlet att tömmas på vätska, vilket föranleder en påfyllnad vid vägkanten tills varningslampan slocknar. ....men när bilen kallnar är det åter på tok för mycket vätska i systemet.
Jag har sett en liknade tråd där kylvätskevolymen varierade, fast då tvärt om, vilket stämmer bättre med naturlagarna.
En kallstart med kupévärme-behov nyligen påvisade att värmepaketet nog saknade vätska ett tag, eftersom det bara kom kalluft.
Jag har även noterat att man kan påverka nivån med värmepaketet.
Bilen kördes då varm och klimatsystemet stod på max värme. Kylarnivån justerades så att jämvikt rådde. Därefter sattes klimatsystemet om till kyla varefter nivån i expansionskärlet hoppade ned några cm.
Åtgärden borde gett en snabb ökning av värmepaketets temperatur, men jag kan inte förstå varför detta skulle ge en _sjunkande_ nivå...(?)
Bilen har varit inlämnad hos verkstad flera gånger (ej auktoriserad eftersom de ligger så långt bort), och kylsystemet har då provtryckts, men inga otätheter hittades.
Ingen vit rök ur avgassystemet, ingen olja i kylarvattnet och det luktar inte avgas i expansionskärlet...
Ingen imma på insidan eller blött på durken...
Mvh Jens