Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Shirre
#1167782
Hej allesammans.
Har felkod 135f lmm signal felaktig.
Har bytt spjällskiva och kalibrerat motorn.
Bytt tryckgivare på intercoolern.
Bytt lambdasond.
Bytt kamaxellägesgivaren.
Rengjort egr ventilen och gasspjäll huset . Den hade fastnat i öppet läge men fungerar nu när man tvångskör med autocom.
Jag har plockat 4 st lmm på skroten och alla verkar trasiga. vilket för mig verkar vara intill otroligt men möjligt.
Det jag nu provat är spänningen fram och den finns men vid tomgång har jag knappt 0.98 --1.1 volt på lmm tråden. Stift 3 och 4.

Så min fråga är om någon som har tillgång till Vida data kan kika på spänningen på xc70 d5 jag 2006 vid obelastad tomgång ?
#1167816
Tack för svar ..... Men jag har plockat 2 st givare på skroten och fortfarande samma felkod . Det jag märker dock är att den laddar bättre med den ena jämfört med de andra. Har tuggat genom hela forumet och tycker inte att det borde vara något mer än antingen laddtrycksgivaren eller lmm. Ska låna en likadan fungerande lmm av en polare idag . Återkommer om detta.
Det vore fortfarande intresserant att veta vad voltantalet ska ligga på vid tomgång.
Har tillgång till Vida men endast tom 2005 års modell.
Enligt den ska spänningen logga på 1.67 v.
Då misstänker jag att min lmm har för högt motstånd om den ligger på knappt 1 volt.
#1168734
Hej allesammans
Efter alla dessa byten och felsökningar har jag nu hittat felet. Min intecooler läcker nertill på flera ställen vilket har gett felkod 135f. Den var böjd i en ordentligt böjd form i nederkant. Upptäckte att den gick sämre och sämre samt ryckte ju mer tiden gick vilket fick mig att börja fundera på om lmm verkligen var defekt efter alla dessa byten , visserligen begagnade lmm plockade på skroten......
Så ni som har ryckig gång vid gaspådrag, börja med att kolla Intecooler.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]