Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DataDanne
#1167673
Jag körde hem från jobbet och tog en vänstersväng samtidigt som jag växlade ner till trean, då hostade bilen till ordentligt och stannade till, och det stod "MOTORFUNKTION NEDSATT" i instrumentet. Jag stängde av bilen och hoppades att det var något tillfälligt, och startade den igen, då fick jag mala rätt bra på startmotorn och ge gas för att den skulle starta, sen fick jag köra hem i "limp home"-läge ändå.
Hemma så kollade jag felkoder, och då fick jag P0336, crankshaft position sensor "a" circuit range/performance. Bilen går ojämnt och hostar rätt bra även på tomgång.

Jag tänkte att det var kamlägesgivaren, för jag hade för mig att det var en sån felkod som lästes ut och nollades när jag köpte bilen, men crankshaft verkar vara vevaxel och inte kamaxel på engelska...

Finns en särskild vevaxellägesgivare, eller är den inbakad i samma sensor som kamaxellägesgivaren?
Kan man köpa vevaxellägesgivare på vparts eller skruvat?
Och... kan det vara något så "enkelt" som är felet fast bilen verkar må så väldigt dåligt av det?

Edit: Jag hittade en annan tråd där någons polare hade haft liknande problem på grund av en läckande packbox, så det stänkte olja på kamaxellägesgivaren och/eller kamremmen. Jag har ett problem med läckande servoolja, det är rätt kladdigt under den behållaren och runtomkring, och jag svängde ju vänster hyfsat häftigt när det hände... Kan det vara något sådant? Jag vet inte ens var de olika givarna sitter... :(
av MickeM
#1167674
Vevaxelgivaren sitter i kopplingskåpan, och tittar ner på svänghjulet.
Dvs nån dm under kamaxelgivaren på växellådssidan av motorn.

Kamaxelgivaren och kamremen är alltså motsatta sidor av toppen och har varsin packbox.
Men eftersom felkoden nämner vevaxelgivaren så skall den undersökas/bytas först.

Jag tror inte den kostar hela skjortan.

Lätta lite på kamremskåpan och se efter så kamremen är torr.
Har det kommit olja på kamremen = rembyte och läckageåtgärd genast!
#1168077
Jag öppnade kamremskåpan och kollade, det ser inte så bra ut va? :(
Bild
Bild
Jag var säker på att oljan kom från servon, men det verkar snarare komma någon annanstans ifrån. Nu är jag helt ute i mörkret känner jag. Förslag på vad det kan vara? Och hur dyrt kalaset blir? :(
av andersuw
#1168097
Sannolikt är det väl läckage av motorolja vid någon av packningarna till kamaxlar eller vattenpump. Har tyvärr ingen aning om vad det kan kosta att byta dessa packningar. Enbart byte av kamrem, som förstås också bör göras, går dock på en vacker slant tror jag.
#1168113
Kan det vara så att vevhusventilationen är igensatt och det trycks ut olja där på grund av det?
Det är fullt med olja på insidan av kamremskåpan, den som jag inte tog loss utan som är kvar på bilden.
#1168183
Crankshaft position sensor/vevaxelgivaren sitter nere vid växellådan mot motorsidan.

Den kan du testa om du tar bort den och mäter på de 2 kablarna.
Skall ge ungeför 50 millivolt om du kör nåt järnaktigt framför den framotebaks...tex en skiftnyckel.

Sensorn funkar på samma sätt som ABS-Sensorerna på hjulen. (Magnetic Pickup Sensor )
av rid54
#1168265
Oljan är nog ett villospår här. Du fick ju en liten "ledtråd" av felkoden, om vevaxelgivaren. Den påverkas inte av lite kladd, men om det är metallspån eller annat som stör det magnetiska fältet kan den såklart påverkas, men den kan ju faktiskt också bli dålig helt av sig själv.
av andersuw
#1168295
Ja oljan är sannolikt inte orsaken till att motorn går dåligt. Men när nu läckaget väl är upptäckt finns det ju anledning att fundera över om man skall göra något åt det innan problemet förvärras.
av MickeM
#1168297
rid54 skrev:Oljan är nog ett villospår här. Du fick ju en liten "ledtråd" av felkoden, om vevaxelgivaren. Den påverkas inte av lite kladd, men om det är metallspån eller annat som stör det magnetiska fältet kan den såklart påverkas, men den kan ju faktiskt också bli dålig helt av sig själv.
Helt rätt!
Vevaxelgivaren sitter dessutom i andra änden av motorn mot oljeläckaget vid kamremen.
Bilen har därmed antingen TVÅ fel, ELLER så har oljan fått kamremen att hoppa en kugg eller två.
Då stämmer inte kamaxelgivare och vevaxelgivare överens tidmässigt.

Vet ej vad det ger för felkod om någon alls.

Bilen men kan gå ändå men helt kass.
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]