Sida 2 av 3

Re: Verktyg för att byta bromsskivor

Postat: tis 18 apr 2017, 22:09
av Jeppe940
Hej Smille,

Lycka till med bromsbytet! Jag skulle dock undvika kopparpasta bakom beläggen. Det finns många delade meningar kring detta, men min uppfattning är att kopparpasta liksom många andra oljor och fetter skadar damaskerna runt bromskolvarna med risk för framtida kärvande. De flesta bromsbelägg idag har en original monterad "skrikplatta" vilket medför att ingen pasta behövs bakom beläggen. Däremot brukar jag ha lite fett på "krokarna" på beläggen, dvs. på de ytor som ligger an i okhållaren, men sådant fett brukar fås med bromsbeläggen. Apropå okhållarna, de måste göras rent ordentligt så att beläggen löper lätt. Oftast räcker inte stålborste utan en fil måste till.

Tips - Köp bromsrengöring för att göra rent bromsarna med innan montering (för övrigt ett enormt bra rengöringsmedel :lol: )
Tips 2 - Den yttre delen av glidpinnarna blottas ofta, vilket gör att det gärna sitter ordentligt ingrodd smuts där. Kan krävas fin smärgelduk för att få bort. Gör rent ordentligt även i gummit där glidpinnarna ligger. Fetta sedan in med det fett som du har köpt.
Tips 3 - Glöm inte att bromsa in skivorna ordentligt, enligt tillverkarens specifikationer. (Jag monterade nya Brembo runt om i helgen och de specar mjuka inbromsningar och i max 3 sekunder de första 20 milen)

Re: Verktyg för att byta bromsskivor

Postat: ons 19 apr 2017, 18:01
av Smille
Jeppe940 skrev: Tips - Köp bromsrengöring för att göra rent bromsarna med innan montering (för övrigt ett enormt bra rengöringsmedel :lol: )
Tips 2 - Den yttre delen av glidpinnarna blottas ofta, vilket gör att det gärna sitter ordentligt ingrodd smuts där. Kan krävas fin smärgelduk för att få bort. Gör rent ordentligt även i gummit där glidpinnarna ligger. Fetta sedan in med det fett som du har köpt.
Tips 3 - Glöm inte att bromsa in skivorna ordentligt, enligt tillverkarens specifikationer. (Jag monterade nya Brembo runt om i helgen och de specar mjuka inbromsningar och i max 3 sekunder de första 20 milen)
Tack för tipsen! Bromsrengöring har jag redan en stor burk, kommer komma till användning! Köra mjukt i början alltså, det borde man ju kunna fixa.

Re: Verktyg för att byta bromsskivor

Postat: fre 21 apr 2017, 16:18
av Arnold
Det är helt rätt. Det finns ett ämne i kopparpastan som löser upp gummit. Däremot funkar aluminiumpasta.

Re: Verktyg för att byta bromsskivor

Postat: mån 22 jan 2018, 22:51
av Rossignol
Jag håller på och skall byta bromsskivor. Men jag får inte loss dem. Jag har använt en enhandsslägga (kallas även hammarslägga tror jag) Men den rör sig inte ur fläcken. Finns det fler sätt?

Jag fick en ide; att ta bort den lilla skruven på skivan. Sätta tillbaka hjulen. Starta bilen och köra framåt samtidigt som man vänsterbromsar. Oket bromsar då skivan samtidigt som motorn driver navet inuti skivans centrum. Funkar det? Eller har jag missförstått vad den lilla skruven fyller för funktion?

Re: Verktyg för att byta bromsskivor

Postat: mån 22 jan 2018, 23:00
av SBergdahl
Rossignol skrev:Jag håller på och skall byta bromsskivor. Men jag får inte loss dem. Jag har använt en enhandsslägga (kallas även hammarslägga tror jag) Men den rör sig inte ur fläcken. Finns det fler sätt?

Jag fick en ide; att ta bort den lilla skruven på skivan. Sätta tillbaka hjulen. Starta bilen och köra framåt samtidigt som man vänsterbromsar. Oket bromsar då skivan samtidigt som motorn driver navet inuti skivans centrum. Funkar det? Eller har jag missförstått vad den lilla skruven fyller för funktion?
Ja. Den centrerar bara tills du skruvat på hjulen, då hålls det kvar av hjulskruvarna.

Jag fick banka rätt länge senast jag gjorde det. Gången innan dess slog jag med baksidan på en klyvyxa, det gick fort..

Re: Verktyg för att byta bromsskivor

Postat: tis 23 jan 2018, 19:49
av oldtimersmc
Storleken på bromsskivorna står stansat i oken.

Re: Verktyg för att byta bromsskivor

Postat: tis 23 jan 2018, 22:29
av Leopold
När det gäller verktyg för att lossa glidpinnarna så kan det ibland krävas riktigt starka saker för det kan sitta något så in i djävulen.

7 mm insex typiskt och jag skaffade ett från Mekonomen för väldigt många år sedan "Teng Tools", CR-V. Grymt bra verktyg med anslutning för halvtums spärrskaft, oförstörbart och gör jobbet oavsett hur jäkligt det sitter fast. Rekommenderas varmt.
TengTools7mmHex.jpg
TengTools7mmHex.jpg (789.35 KiB) Visad 479 gånger

Re: Verktyg för att byta bromsskivor

Postat: ons 24 jan 2018, 00:47
av Perra83
Ja en sån där "insex hylsa" är inte fel. Jag har en 13år gammal vanlig svart 7mm insexnyckel som ja hämtade på förrådet på jobbet. Har använt den flera gånger.

Re: Verktyg för att byta bromsskivor

Postat: ons 24 jan 2018, 23:31
av rosefors
Smille skrev:
Jeppe940 skrev: Tips - Köp bromsrengöring för att göra rent bromsarna med innan montering (för övrigt ett enormt bra rengöringsmedel :lol: )
Tips 2 - Den yttre delen av glidpinnarna blottas ofta, vilket gör att det gärna sitter ordentligt ingrodd smuts där. Kan krävas fin smärgelduk för att få bort. Gör rent ordentligt även i gummit där glidpinnarna ligger. Fetta sedan in med det fett som du har köpt.
Tips 3 - Glöm inte att bromsa in skivorna ordentligt, enligt tillverkarens specifikationer. (Jag monterade nya Brembo runt om i helgen och de specar mjuka inbromsningar och i max 3 sekunder de första 20 milen)
Tack för tipsen! Bromsrengöring har jag redan en stor burk, kommer komma till användning! Köra mjukt i början alltså, det borde man ju kunna fixa.
Står det verkligen så i dom där Brembo-papprena? Det där är INTE gängse metod för att bädda in bromsarna.

Bädda in bromsarna gör man för att koka ur bindningsvätskan ur fiktionsmaterialet. Man behöver ha upp klossarna i tillräcklig hög temperatur för att detta ska ske och det sker inte om man fiskör i 20 mil.

Bädda in bromsarna gör man för att man inte ska drabbas av "brake fade" i en kritisk situation pga att bromsarna inte blivit bäddade. Bromsarna ska dessutom kylas ned kontrollerat genom avkylning av att bilen fortfarande rullar.

Hur ska man göra?
Det du ska göra är att bromsa relativt hårt från 100-20 km/h så många gånger efter varandra tills bromsverkan nästan försvinner (varpå det kommer börja ryka och lukta konstigt), varefter du fortsätter sen köra i lagom hastighet i nån kilometer eller två så att bromsarna kyls ned. Efter det gör du 10 sådana inbromsningar till eller tills du får brake fade igen. Får du ingen brake-fade är du klar. Får du brake-fade gör du om processen. Glöm inte köra vidare för att kyla ner bromsarna igen, vilket är viktigt för att avkylningen ska ske jämt över skivan så den inte slår sig.

Re: Verktyg för att byta bromsskivor

Postat: tor 25 jan 2018, 19:10
av Jeppe940
rosefors skrev:
Jeppe940 skrev: Glöm inte att bromsa in skivorna ordentligt, enligt tillverkarens specifikationer. (Jag monterade nya Brembo runt om i helgen och de specar mjuka inbromsningar och i max 3 sekunder de första 20 milen)
Hur ska man göra?
Det du ska göra är att bromsa relativt hårt från 100-20 km/h så många gånger efter varandra tills bromsverkan nästan försvinner (varpå det kommer börja ryka och lukta konstigt), varefter du fortsätter sen köra i lagom hastighet i nån kilometer eller två så att bromsarna kyls ned. Efter det gör du 10 sådana inbromsningar till eller tills du får brake fade igen. Får du ingen brake-fade är du klar. Får du brake-fade gör du om processen. Glöm inte köra vidare för att kyla ner bromsarna igen, vilket är viktigt för att avkylningen ska ske jämt över skivan så den inte slår sig.
Det där låter inte klokt i mina öron :shock:. Nu är jag ingen bromsmaterialexpert men jag är 100 på att det stod mjuka inbromsningar i max 3 sek de första 20 milen för mina brembo. Dessutom har jag varit med om flera som lyckats med konsten att få sina skivor skeva strax efter byte för att de bromsat för hårt (dock okända fabrikat på dessa skivor). Jag vet inte, men att tokbromsa på detta vis låter lite som att tokrusa en ny motor (vilket naturligvis inte är bra eftersom att materialet skall slita in sig).