Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Smille
#1165969
Hej!

Tänkte ge mig på att byta skivor+belägg fram på min V70 2.5T, 2005. Vad jag har förstått ska jag ha 305mm-skivor fram iom att jag har 2.5T-motorn?

Har sökt runt lite men inte lyckats hitta exakt vilka verktyg jag ska ha. 7mm insex för att få ut glidpinnarna ur oket verkar det som, men vad behöver jag för verktyg för att få loss okhållaren och centreringsskruven från skivan? Räcker det med en skiftnyckel och lite våld?
#1165976
Skiftnyckel är väl inget o rekommendera på saker som kan ha rostat fast. Skruven till navet är väl 10 mm till okbygel är ja osäker nu men nåt mellan 13 o 17 skulle ja tippa. Så försök iaf få fatt på fasta nycklar eller helst sexkantiga hylsor så är risken betydligt mindre för runddragna skruvar
av MickeM
#1165978
Glidskruvarna till oken är insex 7mm.
Okhållarna var nog 17 eller 18.....typ.
En rejäl större polygrip till att klämma in bromskolvarma och en mindre tång till bromsoksfjädrarna.
En hylsyckelsats klarar du alla skruvarna med.
En lite tyngre klubba om skivan sitter lite på navet.
En stålborste att rengöra navet med.
Bromsrengöring till skivorna och tygtrasor.
En ca halvmeters järntråd att hänga upp bromsoket med.
En kraftigare plattmejsel att böja lite mellan oket och hållaren, för att få lös det lättare.

Viktigt!
En stabil pallbock för säker uppallning av bilen!!!
Gör inte detta på en vinglig domkraft.
Allt för många hemska olyckor har hänt så.

Notera hur bromsoksfjädern sitter, innan du tar bort den.
av Arnold
#1166523
Jag vet ju inte om du gjort jobbet än. men av egen erfarenhet vet jag att man inte orkar dra loss glidpinnarna med en vanlig insexnyckel. Man måste i regel ha en hylsa med insextapp som man sätter på spärrnyckeln. Jag var tvungen till att ha en spärrnyckel som jag kunde förlänga skaftet på för att jag skulle orka dra loss glidpinnarna. Det satt som satan. Sedan när det gäller storleken på bromsskivan är det knepigt. jag har en v70 170 hk och jag får alltid upp båda storlekarna på bromsskivorna när jag söker på mitt reg.nummer. Om ingen kan ge dig ett klart besked så tycker jag att du ska ta loss ett hjul och mäta först.
Användarvisningsbild
av Vojje
#1166548
Arnold skrev:Jag vet ju inte om du gjort jobbet än. men av egen erfarenhet vet jag att man inte orkar dra loss glidpinnarna med en vanlig insexnyckel. Man måste i regel ha en hylsa med insextapp som man sätter på spärrnyckeln.
då är det något som är galet...
av Smille
#1166699
Arnold skrev: av egen erfarenhet vet jag att man inte orkar dra loss glidpinnarna med en vanlig insexnyckel. Sedan när det gäller storleken på bromsskivan är det knepigt.
Såg nån 7mm-insex på biltema med extra långt skaft, tänker att det borde räcka. En vanlig liten kort insexnyckel borde ju däremot kunna bli tufft. Enligt allt jag läst SKA det vara 305mm-skivor på turbomodellerna, men som du säger kan det ju absolut vara bäst att bara ta av ett hjul och mäta.
av Arnold
#1166823
Vojje skrev:
Arnold skrev:Jag vet ju inte om du gjort jobbet än. men av egen erfarenhet vet jag att man inte orkar dra loss glidpinnarna med en vanlig insexnyckel. Man måste i regel ha en hylsa med insextapp som man sätter på spärrnyckeln.
då är det något som är galet...
Inte vet jag. Det var kanske någon som dragit dem för hårt. Det skrek i pinnarna när de lossnade, sedan funkade det fint.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]