Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1165605
Hej! Har en Volvo v70 d5 07, Igår var jag på väg till Halmstad ifrån Malmö och en bit efter Helsingborg började min bil tappa kraft och en lampa tändes om att sotfiltret var fullt. Jag försökte varva bilen som är (automat) men det blev ingen förbättring. Plattan i mattan och jag kommer upp i 100-120.
Ringde min verkstad och det första dem säger är att man får byta partikelfilter.

Jag söker någon som kan göra en så kallad tvingad regenerering av mitt partikelfilter i Malmö trakten för en peng


Mvh / Fredrik
#1165712
Det åtgår mer soppa medan reningen pågår, ja. Men så vitt jag vet är det en enda reningscykel i stöten, inte två.
#1165714
Den ökade förbrukningen kom efter ungefär 15mins körande efter start. Höll på i ungefär 10minuter. Sen avtog det. efter en stund parkerade jag. snacka lite skit med en vän. Sedan när jag körde iväg gick den upp igen i ungefär 10minuter sen avtog
#1165738
Kan ju vara att den inte var riktigt färdig med reningscykeln när du stannade eller att tryckgivaren fortfarande tyckte att genomsläppligheten var för dålig efter genomförd cykel när du startade om bilen.
#1165926
Jonas_latt skrev:
Perra83 skrev:Kör lite längre nästa gång. Gärna lugn landsvägskörning.
Lugn jag har hört tvärtom. Kanske 3ans växel och höga varv så den får bränna ut skiten och bli riktig varm.
Motorn behöver ha normal arbetstemperatur först, och detta nås lättast med hög belastning. D.v.s. höga växlar och hög fart eller släpkärra, branta backar e.t.c. Så enklaste är väl egentligen att ta en liten långtur till någon sevärdhet medelst motorväg.
Kolla vad som ligger inom en timmes resa bort (minst 30-45 minuter motorväg) så hinner motorn bli varm, partikelfiltret blir varmt och den kan köra sin process. På köpet får ni en liten trevlig tripp (ta med fika också!), och känner den att den behöver köra en omgång till har den ju hela vägen tillbaka på sig.
#1165930
Reningen funkar alldeles utmärkt även vid lugn körning. Motorn måste uppnå normal arbetstemperatur först bara. Men det gör den ju med rådande yttertemperatur rätt fort (på sin höjd en mil) och kör man bränslevärmare lite innan går det ännu fortare.

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]