Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
#1204705
Oljebytes intervall kan inte baseras på enbart tid.
2ggr per år kan vara både för sällan och onödigt ofta beroende på hur man mycket/lite/långt man kör bilen.

Som boende i Stockholm (som du skrev tidigare), så körs nog bilen ganska mycket i stad och blir ganska få mil, men mycket starter.
Då är minst 2ggr/år riktigt bra, även om du knappt kommer över 1500mil.

Motorolja är nästan en religion för många, så du kommer säkert få massor av svar åt alla håll.
Men en 2,4 utan turbo är inte så oljekinkig, utan de allra flesta "5W"oljorna" idag uppfyller kraven för 1500mil-intervall eller tätare.

Kör personligen för tillfället på Mekonomens 5W40 A3-B4 olja i 5 ldunk.
Har också använt Biltemas storsäljare, dvs "röda 4l dunken" med helsyntet 5w40 A3-B4.
Även Castrol Magnatec 5W40 C3.

Ingen av desa uppfyller longlife-kraven "A5-B5", som Volvo rekomenderar till min 2005'a, flr intervallen 3000mil/1år, men eftersom jag kör max 1500mil/oljebyte så duger dom oljorna gott. Var 1500mil blir ca 3ggr/år för mig här ute på landet. Men därmed kan jag inte nyttja bilens serviceindikator, då den säger till först efter 3000mil eller ett år. Ska programeras om...nån gång....

Självklart ska oljefiltret ALLTID bytas med oljan.
av VolvoFrälst00
#1207310
Någon som vet åtdragningsmoment oljeplugg v70 är det 38nm ? Samma moment för filtret ? Ska köpa momentnyckel då jag har för vana att dra qllt för hårt.
av MickeM
#1207339
Dra måttligt så är det bra!
Finns ingen anledninga att dra något av detta hårt.

Jag tror att mycket få använder momentnyckel till detta.
Det är ingen sträckbult eller lager inblandat.
Kopparbricka tätar pluggen och behöver inte dras hårt alls.

Plastkoppen skall upp mot flänsen. Inget mer.
Går den jättetungt upp, är nått fel. "Handkraft" sa man förr med stålfilter, men plastkoppen orkar du inte för hand. Oringen (som ska bytas och oljas) gör att den går lite för tungt för det.

2,5 och 2,4 är identiska i allt som har med motorolja valet att göra. Det är rekomenderade INTERVALLEN som är skillnaden och anledningen till annan oljespec.
Byta var 1500mil kan du ha de flesta motoroljor för moderna bilar. Nästan svårt att hitta olämplig för det.
av VolvoFrälst00
#1207365
Tack. Hoppas jag inte drar för hårt då. Jag har för vana tyvärr en tendens att dra allt för hårt i rädsla för att sitta för löst. Jag försöker tänka att man drar tills det tar stopp plus liiite till. Har dragit av några skruvskallar genom tiderna haha jag kommer köra rekomenderad 0w30 a3 olja och följa boken i detta fallet. Lika bra att göra det. Hadde i a5 olja men ångrar det.
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1207407
Om det är aluminium brukar jag använda momentnyckel(om man kommer åt).
Jag har gjort bort mig både i arbetet och privat, så momentnyckel rekommenderas...

Filtret skall dras med 25 Nm, detta står på plastkoppen.
Pluggen skall dras med 35 Nm.

Har man inte tillgång till VIDA så är det klokt att köpa Haynes handbok istället.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och e[…]

Löjliga priser XC70

Ägarna av äldre xc70 hänger p&ari[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser det […]

Det var i något högre hastigheter ljud[…]