Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
#1165220
VolvoFrälst00 skrev:Tomgångsproblem flera orsaker ? Nått specifikt di tycker jag ska kolla på ?
Börja du med din service och rengöring.
Kan mycket väl vara kraftigt nersmutsat spjäll som är orsaken tex.

Finns ingen vits att titta på annat innan.
av VolvoFrälst00
#1165256
MickeM skrev:Rengöring kan göra underverk även på nya typen av spjäll.
Rekomenderas av mig mfl som service emellanåt.

Varför byter du katalysatorn? Felkoder? Vilka?
vad kul jag håller tummarna och inför den rengöring i rutin framöver. hade felkod bank 1 låga avgasreningsvärden under tröskel. många korta körningar resultat av det. så det skall åtgärdas nu
av VolvoFrälst00
#1165986
tä kte skölja ur motorn lite med några mycket täta oljebyten därför köpte jag lidl,s w5 motorolja ace a3/b4 api sn/cf acea a3/b3-10 funkar det att skölja motorn med det npgra ggr och sedan i med mobil 1 olja eller annat jätte fint i motorn ?
av MickeM
#1166039
VolvoFrälst00 skrev:kommer man åt filtrer utan att höja fronten ? jag suger ur motorlja så behöver endas komma åt filtret.
Om du har skyddsplasten kvar under subframen så nej.
Den måste ner.
Hur stor man är som person, spelar in givetvis.
Men om det är öppet upp till motorn underifrån, så ja.
Men att lyfta passagerarsidans hjul underlättar stort.
av MickeM
#1166086
VolvoFrälst00 skrev:vevhusventil ? menar du hela paketet vevhusventilation. söker på reservdel vevhusventil. hittar inget till v70n
Måste vara vevhusventilationen som menas.
Finns ingen vevhusventil.

Kontroll ingår i servicen, men undrar om det ingår byte i serviceshemat på en ej turbo?
Alla jag känner till som drabbats av tät vevhusventilation har varit turbomodeller...
Aldrig på 140hk eller 170hk....

Omöjligt? Nej!
av VolvoFrälst00
#1166168
VolvoFrälst00 skrev:tä kte skölja ur motorn lite med några mycket täta oljebyten därför köpte jag lidl,s w5 motorolja ace a3/b4 api sn/cf acea a3/b3-10 funkar det att skölja motorn med det npgra ggr och sedan i med mobil 1 olja eller annat jätte fint i motorn ?
några tankar, är det ok att skölja ur motorn med denna olja ? som sagtbara avsedd för npgra mil o tömma sen i med nytt npgra mil o tömma sen in med magisk jätte fin olja
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]