Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1166206
Finns ingen magisk jättefin olja. Antingen uppfyller oljan krav specen A3 eller så gör den inte det. Spontant tror jag att det är bättre att du helt enkelt byter med kortare intervall än 2000 mil om du vill vara extra snäll mot motorn.
av MickeM
#1166240
+1 på föregående inlägg.

Oljan du tänkte köra tillfälligt duger gott.
Uppfyller den A3 och din motor ska ha det, så är det bara att åka.....

Sen är långa serviceintervaller av ondo oavsett oljeyp och prisklass...
Byt olja och filter oftare istället. Filtret är flaskhalsen egentligen, enl många experter.

Min -05a ska ha A5 egentligen, men bara pga att serviceintervallen höjdes.
Jag kör A3 5w 40 och byter var 1500mil, trots enkom långkörning.
Jag har haft C3 nån vända också.

Jag skulle vilja ändra påminnelseintervallen i DIM, så jag kan gå efter den.
Det kan jag inte nu.
av VolvoFrälst00
#1166245
SBergdahl skrev:Finns ingen magisk jättefin olja. Antingen uppfyller oljan krav specen A3 eller så gör den inte det. Spontant tror jag att det är bättre att du helt enkelt byter med kortare intervall än 2000 mil om du vill vara extra snäll mot motorn.
:D haha i know var lite ironisk. glad påsk till er alla. kör kortare intervaller låter bra tack för info.
av VolvoFrälst00
#1170843
en fundering, när jag monterade på den rengjorda gasspjället och starta bilen hadde jag ej kopplat in luftboxen med tilhörande luftmassemätare när bilen var igång och jag spraya med josema egr cleaner så slog det mig att själva läppen i spjällhuset inte rör sig mycket alls, vid höga varv öppnar den upp något med inte så mycket som jag fått för mig att läpen skulle röra sig. är det normalt ? hur ska läppen i gaspsjället röra sig ? typ fladdra en hel del eller bara något vid olika varv som denna gjorde ? tomgången såg bra ut iaf efter rengöringen och egr cleaner..
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1170877
På en modern bil utan gasvajer är det inte givet att spjäll och gaspedal hör ihop så starkt. Belastningen när du fullgasar med bilen stillastående är ju fortfarande typ noll.
av VolvoFrälst00
#1182021
angående rengöring av vevhusventilation, vad kan priset landa på för det börjar nli lite tight nu... någon i sthlm som kan hjälpa till ? jag betalar :-)

ps. jag har gjort mycket själv och vill ta bort dags för service någon som vet hur ?
av Smille
#1182028
VolvoFrälst00 skrev:angående rengöring av vevhusventilation, vad kan priset landa på för det börjar nli lite tight nu... någon i sthlm som kan hjälpa till ? jag betalar :-)

ps. jag har gjort mycket själv och vill ta bort dags för service någon som vet hur ?
Nollställa servicemeddelandet är enkelt. Finns någon tråd här på forumet som beskriver. Ha nyckeln i läge 1, Håll inne knappen för nollställning av trippmätaren samtidigt som du vrider nyckeln till läge 2. När nollställningen är klar piper det.
av VolvoFrälst00
#1182471
Fick nedslag på park broms den tar jämnt på båda sidorna men endast 8 procent av 16 procent som den skall. Nu till frågan. När kag bytte bromsskivor runt om tyckte jag att backarna såg bra ut tror jag iaf. Hir kan man justera dessa så dom tar bättre ?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]