Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoFrälst00
#1182021
angående rengöring av vevhusventilation, vad kan priset landa på för det börjar nli lite tight nu... någon i sthlm som kan hjälpa till ? jag betalar :-)

ps. jag har gjort mycket själv och vill ta bort dags för service någon som vet hur ?
av Smille
#1182028
VolvoFrälst00 skrev:angående rengöring av vevhusventilation, vad kan priset landa på för det börjar nli lite tight nu... någon i sthlm som kan hjälpa till ? jag betalar :-)

ps. jag har gjort mycket själv och vill ta bort dags för service någon som vet hur ?
Nollställa servicemeddelandet är enkelt. Finns någon tråd här på forumet som beskriver. Ha nyckeln i läge 1, Håll inne knappen för nollställning av trippmätaren samtidigt som du vrider nyckeln till läge 2. När nollställningen är klar piper det.
av VolvoFrälst00
#1182471
Fick nedslag på park broms den tar jämnt på båda sidorna men endast 8 procent av 16 procent som den skall. Nu till frågan. När kag bytte bromsskivor runt om tyckte jag att backarna såg bra ut tror jag iaf. Hir kan man justera dessa så dom tar bättre ?
av VolvoFrälst00
#1182504
Rätta mig om jag har fel. Nu har jag en stund suttit och motionerat bromsen lägga i och lägga ur. 4 klick kom jag upp till sdqn av med damasken o drog av den över spaken. Jag justerade skruven så att det ej går i mer än 2 klick vilket för mig känns normalt. Efter denna procedur täbkte jag prova en backe o se om det blivit nån förbättring. Är det rätt att göra så ?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1182505
Med slita in menade jag snarare att köra och dra bromsen i låg fart så att du nöter in belägg mot trumma.

Justeringen i spaken känner du ju lätt om det är "tomt" eller om den tar i andra änden.
av MickeM
#1182510
Slita in är ett långskott.

Enda justeringen som finns orginal är den inne vid spaken, och den bara spänner vajern.
Drar du handbromsen hårt, och den inte bottnar, och ändå tar dåligt kommer justering endast att få spaken att stanna tidigare, och ev handbromsen att ligga an om du spänner för mycket.
Den justeringen skall endast ta virens längutvidgning med tiden.
Du ska alltid ha ett minimalt spel i handbromsen, innan du känner vajerns motstånd.

Kolla min tråd i kategorin "Tips och Trix" (Hur du får bra handbroms)
Där står hur du monterar ett par spännare ute vid hjulen, som fanns på äldre Volvo, som nu säljs av flera eftermarknad handlare.
Och sedan justering.

Enda raka.

Volvo orginalbelägg i 100% friska handbromstrummor kan funka skapligt utan dessa.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]