Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoFrälst00
#1164795
trots denna fruktansvärda dag är jag i gång med servicen på bilen, tänkte börja med att rengöra spjällhuset den kommer jag pt lätt på min motor men får inte loss själva kontakten, hur lossar man den sitter den med clips på nått sätt ? 2,4 l motor bensinare 04a
av VolvoFrälst00
#1165168
tanken slog mig under rengöringen av spjällhuset. hur vanligt är det att huset lägger av på modeller från 04a och upp borde vara den nyare modellen boch som inte är lika drabbad som tidigare modeller. upplevde innan servicen jag börja med att jag hadde lite låg tomgång men det kanske inte är ett tecken på dålig gas spjäll och en rengöring borde räcka ? tändstift, luftmassemätare och luftflter är bytt i samband med detta. har inga felkoder på huset nej enligt vida/dice. bara service jag är ute efter iom låg tomgång. nya spjäll hittar jag ej på atexh2 till min modell de görs inte och vparts etc säljer också bara de äldre modellerna som felar. ny packning vart hittar man det ?
av andersuw
#1165183
Du har det nyare spjället (Bosch ETA istället för Magneto Marelli ETM) och de brukar hålla bra även om det förstås inte är omöjligt att även de ger upp. Packning hittar du väl enklast hos Volvo ÅF.
av VolvoFrälst00
#1165184
andersuw skrev:Du har det nyare spjället (Bosch ETA istället för Magneto Marelli ETM) och de brukar hålla bra även om det förstås inte är omöjligt att även de ger upp. Packning hittar du väl enklast hos Volvo ÅF.
men då ger dom felkod förståss ? lite låg tomgång tyder väl förhoppningsvis inte på att spjället börjar ge sig ?
av andersuw
#1165191
Ja de bör ge felkod om de trilskas. Vad ligger ditt tomgångsvarv på? Sugisarna i den här generationen har 850 rpm som normalt tomgångsvarv.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]