Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoFrälst00
#1164473
hittar inte vilka punkter som ingår i 16000 mila servicen till v70n 2004 2,4 L motorn automat utan turbo. kamrem är bytt och klar vid 14000 mil servicen. köpte en magnatec 5w40 olja passar det motorn bra ?
Användarvisningsbild
av Någonting
#1164503
Det är ju främst kamremmen som brukar kosta vid 16 000 mil, så det är ju kul att den redan är bytt.

Vad gäller oljan så är det inte exakt den som volvo föreskriver för motorn, men jag har fått uppfattningen av att det är ganska många som kör med den ändå (med gott resultat) här på forumet. Du bör dock se till så att den lever upp till A3-standarden.

Annat som ska bytas är väl (rätta mig om jag har fel, går efter minnet och har inte haft någon 04:a själv) är väl:
Luftfilter
Tändstift
Oljefilter (du nämner det inte, men det ska bytas vid varje oljebyte)
Oljepluggsring (rekommenderas att bytas varje gång, och kostar mindre än en kopp kaffe).
Användarvisningsbild
av Någonting
#1164528
Oljan som står i instruktionsmanualen är väl så vitt jag vet A1-klassad innan 2005 och A5 klassad efter det. Men de flesta verkar vara överens om att A3 fungerar bättre om man ändå ser till att byta på 2000 milsintervall.

Sedan föreslår instruktionsboken 0W-30 vilket är en olja som är tunnare vid arbetstemperatur än 40-olja, men det verkar inte som att folk har problem med det (det bör snarare skydda motorn bättre, fast öka bränsleförbrukningen minimalt).
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]