- mån 27 mar 2017, 19:44
#1161547
Min V70 T5 -02 har sedan ett par år tillbaka sporadiskt, vid kallstart, behagat meddela att motorservice erfordras. Den felkod som orsakar meddelandet är ECM-91B7 (och bara den, ingen annan som åtföljer den).
Enligt VIDA sätts koden under följande villkor:
"Om motorstyrenheten (ECM) vid försök till adaption av gasspjällenheten registrerar att gasspjällets rörelse är förhindrad eller att returfjäderns funktion i gasspjällenheten ej fungerar korrekt, sätts felkod ECM-91B7."
Som tänkbara felorsaker anges:
"Gasspjället kärvar eller är blockerat (oljefilm, damm etc.).
Kontaktresistans eller oxidation i anslutningar mellan motorstyrenhet och gasspjällenhet.
Avbrott eller kortslutning till jord eller spänning på ledningar till gasspjällenhetens spjällmotor.
Ledningar till gasspjällenhetens spjällmotor kortslutna till varandra.
Defekt Gasspjällenhet."
OBS att bilen har det nya gasspjäll (Bosch ETA) som infördes på turbobensinarna vid MY -02 och på sugisarna året efter, inte det felbenägna spjäll som fanns på tidigare årsmodeller (Magneto Marelli ETM).
När koden/meddelandet dyker upp sker detta redan när ECM gör någon slags test av spjället i samband med att tändningen slås på men innan startmotorn går igång. Motorn startar trots felkoden men går omedelbart i läge "limp home" så att man bara med möda kan få bilen att röra sig framåt.
När problemet infunnit sig har det hittills alltid varit med kall motor och i fuktigt och ganska kallt väder. Allra första gången det hände hade bilen stått parkerad några timmar i hällregn omedelbart före startförsöket. Vid varmt och torrt väder eller med varm motor har felet hittills aldrig visat sig.
När koden/felet uppträder återkommer det ofta även vid upprepade startförsök. Vanligen har jag efter många försök ändå till sist lyckats få motorn att starta på normalt sätt men i några fall har jag tillfälligt tvingats ge upp. När jag återkommit efter några timmar och provat igen har bilen startat utan problem.
Vad jag så småningom också upptäckt är att detta är en lite märklig felkod på det viset att felet i en viss mening kan avhjälpas bara genom att man raderar koden. Om jag, efter det att felkoden satts, raderar den med tändningen på och sedan startar utan att vrida av tändningen igen före startförsök går motorn hur fint som helst. Samma sak gäller om jag raderar koden medan motorn går. Det finns heller inga som helst tecken på att gasspjället i detta läge fungerar konstigt på något sätt. Motorn uppför sig i alla avseenden helt normalt sedan koden raderats.
Strax efter att felet uppträtt första gången hade jag bilen inne hos min Volvo ÅF för diverse andra åtgärder, bl.a. rengöring/kontroll av vevhusventilationen. Jag bad dem då även kasta ett öga på spjället. Men de kunde inte se något onormalt. Hur noga de tittade vet jag dock inte säkert.
Hittills har jag hoppats att felet skall visa sig tillhöra dem som s.a.s. går över av sig själva. Det finns trots allt sådana. :D Men det här verkar dessvärre vara lite envist även om det fortfarande är rätt ovanligt att det visar sig.
Är det någon som känner igen sig eller kan bidra med några goda idéer om orsaken eller vidare diagnoser/åtgärder. Själv misstänker jag kanske i första hand att det handlar om något halvglapp i någon elanslutning, kanske i första hand kontakten vid gasspjället. Stiften vid just den kontakten är enligt VIDA guldpläterade men det kanske inte förhindrar alla problem. Om man skulle försöka lossa det kontaktstycket och spreja med något för att undvika fortsatta kontaktproblem, vilket preparat bör man i så fall prova med i första hand?
Enligt VIDA sätts koden under följande villkor:
"Om motorstyrenheten (ECM) vid försök till adaption av gasspjällenheten registrerar att gasspjällets rörelse är förhindrad eller att returfjäderns funktion i gasspjällenheten ej fungerar korrekt, sätts felkod ECM-91B7."
Som tänkbara felorsaker anges:
"Gasspjället kärvar eller är blockerat (oljefilm, damm etc.).
Kontaktresistans eller oxidation i anslutningar mellan motorstyrenhet och gasspjällenhet.
Avbrott eller kortslutning till jord eller spänning på ledningar till gasspjällenhetens spjällmotor.
Ledningar till gasspjällenhetens spjällmotor kortslutna till varandra.
Defekt Gasspjällenhet."
OBS att bilen har det nya gasspjäll (Bosch ETA) som infördes på turbobensinarna vid MY -02 och på sugisarna året efter, inte det felbenägna spjäll som fanns på tidigare årsmodeller (Magneto Marelli ETM).
När koden/meddelandet dyker upp sker detta redan när ECM gör någon slags test av spjället i samband med att tändningen slås på men innan startmotorn går igång. Motorn startar trots felkoden men går omedelbart i läge "limp home" så att man bara med möda kan få bilen att röra sig framåt.
När problemet infunnit sig har det hittills alltid varit med kall motor och i fuktigt och ganska kallt väder. Allra första gången det hände hade bilen stått parkerad några timmar i hällregn omedelbart före startförsöket. Vid varmt och torrt väder eller med varm motor har felet hittills aldrig visat sig.
När koden/felet uppträder återkommer det ofta även vid upprepade startförsök. Vanligen har jag efter många försök ändå till sist lyckats få motorn att starta på normalt sätt men i några fall har jag tillfälligt tvingats ge upp. När jag återkommit efter några timmar och provat igen har bilen startat utan problem.
Vad jag så småningom också upptäckt är att detta är en lite märklig felkod på det viset att felet i en viss mening kan avhjälpas bara genom att man raderar koden. Om jag, efter det att felkoden satts, raderar den med tändningen på och sedan startar utan att vrida av tändningen igen före startförsök går motorn hur fint som helst. Samma sak gäller om jag raderar koden medan motorn går. Det finns heller inga som helst tecken på att gasspjället i detta läge fungerar konstigt på något sätt. Motorn uppför sig i alla avseenden helt normalt sedan koden raderats.
Strax efter att felet uppträtt första gången hade jag bilen inne hos min Volvo ÅF för diverse andra åtgärder, bl.a. rengöring/kontroll av vevhusventilationen. Jag bad dem då även kasta ett öga på spjället. Men de kunde inte se något onormalt. Hur noga de tittade vet jag dock inte säkert.
Hittills har jag hoppats att felet skall visa sig tillhöra dem som s.a.s. går över av sig själva. Det finns trots allt sådana. :D Men det här verkar dessvärre vara lite envist även om det fortfarande är rätt ovanligt att det visar sig.
Är det någon som känner igen sig eller kan bidra med några goda idéer om orsaken eller vidare diagnoser/åtgärder. Själv misstänker jag kanske i första hand att det handlar om något halvglapp i någon elanslutning, kanske i första hand kontakten vid gasspjället. Stiften vid just den kontakten är enligt VIDA guldpläterade men det kanske inte förhindrar alla problem. Om man skulle försöka lossa det kontaktstycket och spreja med något för att undvika fortsatta kontaktproblem, vilket preparat bör man i så fall prova med i första hand?
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut