Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1161547
Min V70 T5 -02 har sedan ett par år tillbaka sporadiskt, vid kallstart, behagat meddela att motorservice erfordras. Den felkod som orsakar meddelandet är ECM-91B7 (och bara den, ingen annan som åtföljer den).

Enligt VIDA sätts koden under följande villkor:

"Om motorstyrenheten (ECM) vid försök till adaption av gasspjällenheten registrerar att gasspjällets rörelse är förhindrad eller att returfjäderns funktion i gasspjällenheten ej fungerar korrekt, sätts felkod ECM-91B7."

Som tänkbara felorsaker anges:
"Gasspjället kärvar eller är blockerat (oljefilm, damm etc.).
Kontaktresistans eller oxidation i anslutningar mellan motorstyrenhet och gasspjällenhet.
Avbrott eller kortslutning till jord eller spänning på ledningar till gasspjällenhetens spjällmotor.
Ledningar till gasspjällenhetens spjällmotor kortslutna till varandra.
Defekt Gasspjällenhet."

OBS att bilen har det nya gasspjäll (Bosch ETA) som infördes på turbobensinarna vid MY -02 och på sugisarna året efter, inte det felbenägna spjäll som fanns på tidigare årsmodeller (Magneto Marelli ETM).

När koden/meddelandet dyker upp sker detta redan när ECM gör någon slags test av spjället i samband med att tändningen slås på men innan startmotorn går igång. Motorn startar trots felkoden men går omedelbart i läge "limp home" så att man bara med möda kan få bilen att röra sig framåt.

När problemet infunnit sig har det hittills alltid varit med kall motor och i fuktigt och ganska kallt väder. Allra första gången det hände hade bilen stått parkerad några timmar i hällregn omedelbart före startförsöket. Vid varmt och torrt väder eller med varm motor har felet hittills aldrig visat sig.

När koden/felet uppträder återkommer det ofta även vid upprepade startförsök. Vanligen har jag efter många försök ändå till sist lyckats få motorn att starta på normalt sätt men i några fall har jag tillfälligt tvingats ge upp. När jag återkommit efter några timmar och provat igen har bilen startat utan problem.

Vad jag så småningom också upptäckt är att detta är en lite märklig felkod på det viset att felet i en viss mening kan avhjälpas bara genom att man raderar koden. Om jag, efter det att felkoden satts, raderar den med tändningen på och sedan startar utan att vrida av tändningen igen före startförsök går motorn hur fint som helst. Samma sak gäller om jag raderar koden medan motorn går. Det finns heller inga som helst tecken på att gasspjället i detta läge fungerar konstigt på något sätt. Motorn uppför sig i alla avseenden helt normalt sedan koden raderats.

Strax efter att felet uppträtt första gången hade jag bilen inne hos min Volvo ÅF för diverse andra åtgärder, bl.a. rengöring/kontroll av vevhusventilationen. Jag bad dem då även kasta ett öga på spjället. Men de kunde inte se något onormalt. Hur noga de tittade vet jag dock inte säkert.

Hittills har jag hoppats att felet skall visa sig tillhöra dem som s.a.s. går över av sig själva. Det finns trots allt sådana. :D Men det här verkar dessvärre vara lite envist även om det fortfarande är rätt ovanligt att det visar sig.

Är det någon som känner igen sig eller kan bidra med några goda idéer om orsaken eller vidare diagnoser/åtgärder. Själv misstänker jag kanske i första hand att det handlar om något halvglapp i någon elanslutning, kanske i första hand kontakten vid gasspjället. Stiften vid just den kontakten är enligt VIDA guldpläterade men det kanske inte förhindrar alla problem. Om man skulle försöka lossa det kontaktstycket och spreja med något för att undvika fortsatta kontaktproblem, vilket preparat bör man i så fall prova med i första hand?
#1161606
Du har inte testat en rengöring?
Standard första hjälpen på gasspjäll.
Ja, spjället sitter djävligt till på turbomodeller, så jag skulle nog också fundera en stund innan.

Men jag har rengjort mitt gasspjäll på MY05 med förvånande resultat. (ETA spjäll)
När jag hade insugsslangen nere för bla glödlampsbyte, kunde jag inte låta bli att kika in i insuget genom spjället.
Jag upplevde det som en väldigt tunn oljefilm med sotliknande smuts. Inget tjockt eller särskilt smetigt.
Eftersom jag hade allt nära till hands rengjorde jag spjälskivan på båda sidor, samt anliggningsytan för spjällskivan noga, och allmänt så långt in i loppet jag nådde utan att demontera spjället. Jag gjorde detta egentligen bara med "service" i tankarna och förväntade mig ingenting, men tusan vad den gick bättre på lågvarvsbelastning sen.
Jag upplevde inga problem innan, och hade inga felkoder, men den var ganska lätt att få tjuvstopp med innan. Även en mindre "flatspot" i gaspedalsrörelsen försvann. (Nån millimeter där inget skedde kanske 2cm ner)
Antar att spjället kärvade aldrig så lite...

Jag har dock ingen turbo, utan en 140hk med 29500mil (se signaturen).

Om felet var en dålig kontakt, skulle det inte vara värre problem då, tycker jag?
Borde inte ju inte försvinna omedelbart med en felkodsradering som du beskriver.
Om den däremot klibbar lite, så är ju faktiskt felet borta när den har släppt, men....
Nu spekulerar jag vilt...
#1161625
Tack Micke! Jag det är möjligt att jag måste försöka mig på rengöring och rentav spjälldemontering så småningom. Men jag hoppas fortfarande slippa av det skäl du angav. ;-)

När det gäller min hypotes om kontaktproblem är min tanke att det kan vara någon liten avvikelse i spänningen från spjällägesgivaren till följd av halvdålig kontakt som räcker för att ECM inte skall vara nöjd med sakernas tillstånd trots att avvikelsen kanske är så liten att den inte har någon större praktisk betydelse. Av allt att döma funkar ju allt också precis som det borde så snart jag raderar koden. Annars brukar det ju inte hjälpa att bara ta bort symptomen (i detta fall koden) utan att angripa deras orsak. ;-)

En tröst i nöden är att jag dock numera vet hur jag snabbt kan bli av med problemet när det uppträder, åtminstone för stunden. Första gången det hände kom jag inte på det här med att bara radera koden med tändning/motor igång utan var tvungen att lämna bilen och ta bussen till jobbet (vilket inte var så lyckat eftersom jag hade ett publikt åtagande som jag blev försenad till).

Både på grundval av vad VIDA säger och vad jag hittat när jag googlat koden verkar det som om den vanligen uppträder tillsammans med andra koder som då ger en fingervisning om var felet egentligen sitter. När det gäller min situation, bara ECM-91B7 och inget annat, har jag bara hittat den här tråden på swedespeed. Den berättar tyvärr inte hur historien slutade:

http://forums.swedespeed.com/showthread ... of-the-day

Som indirekt framgår av den tråden tog också Volvo med tiden fram ny programvara till den gamla spjälltypen (ETM) just för att ECM inte skulle överreagera på små avvikelser från perfekta spjällägesvärden. Men jag har inte sett några tecken på att något liknande gjorts när det gäller den nyare spjälltypen (ETA).

Har du eller någon annan för övrigt något tips om bra produkt att kemiskt bearbeta kontaktstyckena med om jag nu ändå börjar i den änden? Elektronikrengöring, kontaktspray eller vad det nu må kallas. Jag har tidigare med framgång använt CRC 5-56 för liknande syften. Men det här är möjligen lite mer grannlaga än normalt och det vore dumt att spruta i något som kanske gör saker och ting värre, i alla fall på sikt.
#1161643
Jag använde faktiskt bromsrengöring, dock endast sprayad på själva trasan. Det funkade bra. Kanske finns bättre.....

Jag såg inget känsligt iofs, men man vill ju inte dra in vilka kemikalier som helst i insuget.

Faktiskt så har en kollega en turbo år 2002 som han får rengöra en gång per år eller så, för den går i nödläge.
Men jag trodde han hade Magneti Marelli späll. Jag tom rekomenderade Atech2.
Jag ska nog rekomendera honom att ha felkodsläsaren i bilen, och bara testa släcka koden när det händer olägligt. (Han har Biltemas, lika som jag)
Han kanske har Magneti spjäll också, om det är tex en tidig 2002.....
=Inte den blekaste. Vi har bara pratat i fikarummet.
#1161646
Kollade just för säkerhets skull i VIDA. Men som jag trodde ser alla bensinturbo 2002 ut att ha Boschspjället. Ingen chassinummeravgränsning eller något sådant. Tittar jag på årsmodellen innan är det däremot det gamla spjället.

Och ja, om din kollega har samma eller liknande problem som jag är det en god idé att testa varianten med felkodsradering med motorn igång (eller med motorn av men tändning på och sedan start av motorn utan att vrida av tändningen emellan). Funkar klockrent för att för stunden bli av med mitt problem när det behagar visa upp sig. När jag testade att radera använde jag den gamla BSR PPC felkodsläsare (första modellen) som jag har liggande i min "gamling" för jämnan. Men jag betvivlar att det spelar någon roll vilket verktyg man raderar med.

Provade också ikväll att läsa ut potentiometervärdena (lägesgivarvärdena) för spjället med motorn igång och i de speciella aktiveringslägen som man kan använda i VIDA med motorn av. Såg i huvudsak bra ut även om värdet för potentiometer 1 tenderade att lika en hårsmån över värdet för potentiometer 2. Har inte kollat men gissningsvis är idealet att de skall vara exakt lika. Nu såg jag förstås inte alls till några felmeddelanden eller felkoder på spjället just ikväll. Men min misstanke är att potentiometervärdena kanske inte är så samstämda när problemet dyker upp och kanske då på grund av lite dålig kontakt på någon av signalkablarna. Förhoppningsvis dyker felet upp igen i ett läge där jag har tid att kika närmare på detta innan problemet är borta igen. Aldrig kul att felsöka intermittenta problem. :evil:
#1410226
Tjena

Hur gick det med gasspjället? Kom du fram till någon lösning? Har samma problem. Bilen funkar kanon sommartidmen till hösten /vintern när fukten kommer går den i limp mode nästan hela tiden.
Mvh
Micke

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]

Skulle gissa på hybrid batteriet blivit s&au[…]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]