Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nissenisse
#1160863
Hejsan har en V70 -01 170hästar bensin.Har ett i mitt tycke lustigt och märkligt problem med fjärrlåsningen.

Varje gång jag använder fjärrdosan för att låsa upp bilen så fungerar det klockrent. Hela bilen låses upp.
Men 9 gånger av 10 då jag ska låsa med fjärrdosan så låses allt utom förardörren den knappen åker inte ned.

Så då får jag låsa upp en gång till med fjärrdosan och sen direkt låsa allt igen och då låses hela bilen inklusive förardörr.
Så för att låsa hela bilen måste jag 9 gånger av 10 upprepa proceduren för att hela bilen ska låsas.

Är det någon som varit med om detta? Är batteriet i fjärrdosan svagt kanske?, eller något annat fel.
Någon som vet något. :D

Vänlig hälsning till er alla
av andersuw
#1160870
Inget fel på fjärren i vart fall. Den skickar bara en signal om att bilen skall låsas, inte vilka enskilda lås det gäller, och den signalen går uppenbarligen fram. Troligen är det fel på antingen själva låskistan i förardörren eller styrenheten i förardörren, DDM (Driver Door Module). Möjligen kan det också hänga på kablaget mellan dessa två. Felkodsläsning med en läsare specifikt avsedd för bilen (inte en generisk) kan möjligen hjälpa till att precisera felorsaken ytterligare.
av Rådlös
#1161092
En ny låskista kostar omkring 1500 kr + moms. Detta gäller visserligen en -08, men ger dig ett riktvärde. Sedan tillkommer ju arbetet på en verkstad om du inte gör det själv.

Det är en känt fel att dom kan bli dåliga med tiden.

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]

Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]

Xc70 koppling brand

Låt någon från en oberoende firm[…]