Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Provocative77
#1160862
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&t=133650
I denna tråd beskriver jag mitt problem o det har med SRS att göra.
Har jag fattat detta rätt så räcker det inte med att fixa o göra bilen strömlös för att se om den är hel.
Så jag behöver hjälp av någon som har Vida eller erforderligt diagnossystem. Själv har jag en gammal felkodsläsare från Biltema i gömmorna.
Jag själv bor i Mjölby, o detta i sig är deprimerande.
Så finns det någon i närområdet som kan hjälpa?
av andersuw
#1160873
Ja du har rätt i att felkoderna för SRS-systemet måste raderas med felkodsläsare, och en felkodsläsare av rätt sort, för att man skall kunna avgöra om de felsymptom som utlöst koderna är försvunna eller inte. Din gamla Biltemaläsare är troligen inte till någon nytta om det inte råkar vara just den läsare som är avsedd specifikt för Volvobilar i den här generationen, d.v.s. den här:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000036593/

Tyvärr finns jag inte i närheten av Mjölby och har därför svårt att hjälpa dig. Hoppas du kan få hjälp av någon annan som finns lite närmare.
av Provocative77
#1160877
andersuw skrev:Ja du har rätt i att felkoderna för SRS-systemet måste raderas med felkodsläsare, och en felkodsläsare av rätt sort, för att man skall kunna avgöra om de felsymptom som utlöst koderna är försvunna eller inte. Din gamla Biltemaläsare är troligen inte till någon nytta om det inte råkar vara just den läsare som är avsedd specifikt för Volvobilar i den här generationen, d.v.s. den här:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000036593/

Tyvärr finns jag inte i närheten av Mjölby och har därför svårt att hjälpa dig. Hoppas du kan få hjälp av någon annan som finns lite närmare.
Min bil är för gammal för den.
Själv insåg jag att jag blivit för gammal för att meka.
Så valen är nog två.
1. Lämna in o låta kostnaderna skena
2. Kränga av den till någon som vill köpa en gris i säcken.

Båda stör mig då bilen är i kanonskick, mekaniskt.
av andersuw
#1160908
För gammal för den Biltemaläsare jag pekar på? Du har ju en V70 -02 och läsaren är avsedd för just den bilgenerationen.
av Provocative77
#1160923
andersuw skrev:För gammal för den Biltemaläsare jag pekar på? Du har ju en V70 -02 och läsaren är avsedd för just den bilgenerationen.
Okdå. Jag läste fel :D
av Provocative77
#1161246
andersuw skrev:Ja du har rätt i att felkoderna för SRS-systemet måste raderas med felkodsläsare, och en felkodsläsare av rätt sort, för att man skall kunna avgöra om de felsymptom som utlöst koderna är försvunna eller inte. Din gamla Biltemaläsare är troligen inte till någon nytta om det inte råkar vara just den läsare som är avsedd specifikt för Volvobilar i den här generationen, d.v.s. den här:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000036593/

Tyvärr finns jag inte i närheten av Mjölby och har därför svårt att hjälpa dig. Hoppas du kan få hjälp av någon annan som finns lite närmare.
Du hade så rätt med min gamla. Den hittade inte ens något fel.
Men nu till kruxet då jag är en snäl j*vel mot denna bil.
Den du länkar till, tar den alla felkoder. Att jag frågar beror ju på att det är Biltema. Däremot så fick jag senast betala 750kr för en felkodsavläsning. Det var 2009. Så det priset har knappast minskat.
För jag har ju satt ihop kablarna o felkoden är självklart kvar. Att då åka till Rejmes för att se att det fortfarande är fel o sedan fixa även det.... Ja, då har vi passerat inköpspris på en egen avläsare.

Har beslutat mig för att behålla bilen nu, i alla fall.
av andersuw
#1161280
Ja den läsaren tar alla felkoder på de Volvomodeller som anges i annonsen, däribland din.
av Provocative77
#1161311
Jag åkte på vinst o förlust då de skulle stänga.
Den tog felkoden samt fyra andra som inte dök upp på hemfärden. Så nu fixade jag larmet med.
Du ska ha ett jävligt stort tack för din hjälp.
av andersuw
#1161320
Väl bekomme. Hoppas bilen fortsätter sköta sig nu. :D

Jeg er nok ganske sikker på at jeg bare er o[…]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Beror på hur stor tjejen är... Hon l&au[…]