Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Provocative77
#1160765
Funderar på att säga att jag spillde lite nyttig Ramlösa Naturell men känner att jag kan bjuda på historien som visar hur korkad jag kan vara.

Som en surgubbe med utflyttade barn samt två bilar så har jag mig friheten i att röka i denna bil ( V70n ). Så där satt jag med ciggen i mungipan o pratade i telefon. Här vill jag ha lite cred då jag använder handsfree. Tyvärr så hade jag inte haklapp utan ciggen lämnade munnen o lade sig mellan stolsskenan o mittkonsollen.
Det tog en rejäl stund innan jag fick bort den därifrån. Nu var jag bara två km från en Shellmack o kom på ett genidrag. Genidraget var inte att inse att bilens interiör är flamsäkert till en viss del. Så jag stannade o hällde på lite vatten från en vattenkanna. Inte en aning om mängden.
Nu kan detta vara en tillfällighet. Jag vill tro det.
Men när jag startade bilen så lös varningen i rubriken. Det KAN bero på vattnet, men jag tror att det är en tillfällighet.
Men vi säger att det beror på vattnet.

Har tre bilder för att visa innan vi går vidare.
IMG_0044.JPG
IMG_0044.JPG (297.02 KiB) Visad 2725 gånger
En översiktsbild på vilket område jag bevattnade samt så ni kan beskåda den fantastiska städningen.
IMG_0044.JPG
IMG_0044.JPG (297.02 KiB) Visad 2725 gånger
Här bakom skenan hällde jag vattnet.
IMG_0044.JPG
IMG_0044.JPG (297.02 KiB) Visad 2725 gånger
Den där kabeln som går upp i ryggstödet.... vad sjutton har den för funktion? Stolsvärmen funkar.

Nu till frågorna.
Vad finns bakom denna klädsel? Vad finns under klädseln under stolen, då vattnet kan ha runnit ner under?

Är denna bil värd att reparera eller slakta? Det är en V70 2,4t -02 som närmar sig 21000mil.Den har en ny kamrem sedan 1500mil samt en AC som kommer kosta minst 3000kr att fixa.

Spydiga komentarer, blandat med seriösa svar, uppskattas.
Bilagor
IMG_0046.JPG
IMG_0046.JPG (226.38 KiB) Visad 2704 gånger
av andersuw
#1160781
Hehe. Uppskattar din ärlighet om hur det hela gått till. ;-) Troligen ingen som helst fara på taket. Men SRS-lampan och de felkoder som utlöser den ger sig inte i första taget. När bilen fått torka ur handlar det helt enkelt om att hitta en felkodsläsare som klarar att radera koderna. Volvo ÅF kan fixa det om inte annat. SRS-koderna har den egenheten att de håller fellampan tänd även om felorsaken undanröjts. Det finns diverse goda skäl för det. ;-)
av Exyzäta
#1160785
SRS är ju airbagsystemet, så den där kabeln går ju till sidoairbagen i stolsryggen. Spraya kontaktspray för att driva ut fukten och nolla sedan koderna som andersuw skriver.
Och du, sluta röka så lever du längre och lyckligare! ;-)
av Provocative77
#1160786
Exyzäta skrev:SRS är ju airbagsystemet, så den där kabeln går ju till sidoairbagen i stolsryggen. Spraya kontaktspray för att driva ut fukten och nolla sedan koderna som andersuw skriver.
Och du, sluta röka så lever du längre och lyckligare! ;-)
Med andra ord drog jag av den när jag sköt fram sätet? O den kabeln var redan skarvad med eltape. Då måste jag hitta andra änden.
Har lite att göra i morgon....
Ex, sluta röka i den bilen. Den andra får jag inte röka i.... lite hårt hållen dar :D
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1160801
Kabeln tillhör nog bälteslåset och således bältesvarnaren som ingår i SRS-systemet. Skruva löss och vipp upp stolen i framkant, och titta efter avriven kabel i kontaktdonet... (koppla ur batteriet för säkerhets skuld)
av Provocative77
#1160849
jiha1968 skrev:Kabeln tillhör nog bälteslåset och således bältesvarnaren som ingår i SRS-systemet. Skruva löss och vipp upp stolen i framkant, och titta efter avriven kabel i kontaktdonet... (koppla ur batteriet för säkerhets skuld)
Jag har aldrig tidigare pillat på airbagsystemet. Men jag har respekt för den så batteriet lär kopplas ur.
Däremot går kabeln upp i ryggstödet.
Hoppas bara att det är så lätt då jag gillar bilen.
av andersuw
#1160871
Ja du bör definitivt koppla ur batteriet innan du rör några kablar till SRS-systemet. Du skall också vänta tre minuter efter batteriurkoppling innan du rör någonting eftersom just SRS-systemet har lite reservström så att det kan arbeta även om strömförsörjningen slagits ut vid en krock. Vid återinkoppling av batteriet, stoppa först in nyckeln i tändningslåset och vrid den till läge II (tändning på). Se sedan till att ingen befinner sig i bilen när batteriet kopplas in. Detta är en säkerhetsåtgärd i den händelse något blivit fel så att en krockkudde eller bältessträckare utlöses när strömmen kopplas på. Det är då bättre att det händer på en gång utan att någon person finns i bilen snarare än senare när du själv eller någon annan sitter på förarplats och vrider om nyckeln.
av Provocative77
#1160890
andersuw skrev:Ja du bör definitivt koppla ur batteriet innan du rör några kablar till SRS-systemet. Du skall också vänta tre minuter efter batteriurkoppling innan du rör någonting eftersom just SRS-systemet har lite reservström så att det kan arbeta även om strömförsörjningen slagits ut vid en krock. Vid återinkoppling av batteriet, stoppa först in nyckeln i tändningslåset och vrid den till läge II (tändning på). Se sedan till att ingen befinner sig i bilen när batteriet kopplas in. Detta är en säkerhetsåtgärd i den händelse något blivit fel så att en krockkudde eller bältessträckare utlöses när strömmen kopplas på. Det är då bättre att det händer på en gång utan att någon person finns i bilen snarare än senare när du själv eller någon annan sitter på förarplats och vrider om nyckeln.
Den tackar vi för.
av Provocative77
#1160893
Nu till twisten.
Jag har fått loss sätet. Däremot får jag inte loss kablaget som sitter under stolen.
Men jag vet nu två saker.
1. Min mor som satt i baksätet för en vecka sedan funderade på varför jag hade en kabel som stack ut där nere. Med andra ord så var den av redan då.
2. Jag har inte rivit inredningen men kan inte hitta något som sitter under klädseln där jag bevattnade. Att den delen som sitter under o monterad på stolen skulle ha fått vatten på sig är omöjligt.

Frågan är då vad jag har missat här?
Nästa fråga är vad bilen kan säljas för. Jag är f*n för gammal för det här. Just nu vill jag bara byta bil. :D
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]