Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1160697
Hej hej

Jag var precis och köpte en Volvo V70n -00 2,4t
Inga större fel, bara småsaker, sätesvärmen funkar inte. Knapparna lyser inte ens.

Men mitt problem är när jag kom och stängde av motorn så stängdes inte ecc-enheten av utan stod och blåste och lös.
Så jag fick vrida fläkten till "noll" och så hoppas jag att det slutar under natten eller så att jag har ström kvar imorgon bitti.

När detta något fel som någon har koll på??

Mvh
Patric
#1160722
Både klimatpanelen och fläkten är 30-matade (har ström även med tändning av) eftersom de ibland behöver arbeta även när bilen står parkerad (t.ex. ihop med parkeringsvärmare eller för att torka ur klimatanläggningen om det står fukt kvar efter flitig AC-användning). Men jag tror inte panelen skall lysa annat än med tändning på. Om den fortsätter göra det kan det helt enkelt vara fel på styrenheten i klimatpanelen eller kablaget till panelen. Den effektenhet som styr fläkten är en annan möjlighet. Det blir inte sällan fel på den med tiden. Men om felet satt där borde inte belysningen förbli på i klimatpanelen.

När det gäller sätesvärmen betyder inte avsaknad av ljus i knapparna att den inte fungerar. Kan bara vara att lampan är trasig just där.
#1160830
Coma76 skrev:Hej Andersuw.

Tack för ditt svar. Då jag är totalt värdelös på bilar kan jag inte felsöka men jag kan kanske köpa en bättre beg klimatanläggning och testa.

Tack ännu en gång.
Kom ihåg att CCM enheten (klimatpanelen) är med i CAN-nätet, så en CCM från en annan bil fungerar kanske inte i din.
Det kan bli CAN-näts problem med märkliga fel.

Se till att få felkoder utlästa med Volvoanpassad OBD-läsare. (Ingen universalOBD, för de klarar bara motorn)

Det är heller inte nödvändigtvis CCM som är felet.
Det vore väl väldigt surt att byta och felet är kvar, eller rent av blivit ännu flera.

Du kan faktiskt testa att ta av batteripolen några minuter. Som en omstart på hemdatorn, kan man säga.

Stäng dörrarna och vänta 10min.
Ta loss batteriminus på batteriet.
Vänta 10min.
Vrid tändningsnyckeln till körläget II.
Sätt på batteriminus igen, och håll tummarna att felet är borta.

Se till att ingen sitter i bilen när batteriet återansluts.
En ren säkerhetsåtgärd OM en airbag skulle smälla. (Väldigt osannolikt, men livsfarligt om man inte sitter rätt i stolen)
#1160868
Hej MickeM.

När jag kom ut imorse hade ecc-enheten stängts av. Åkte en sväng och handlade. Ecc-enheten blåste när jag gick in men när jag kom tillbaka från affären hade ecc-enheten stängts av. Jag ska testa ditt knep någon dag. Tack för all hjälp. Ni är bäst.

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]