Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1160359
Jag har fått en felkod ecm 9150 som indikerar fel värde på potentiometer 1. Det finns ju också kod 9160 som är den andra potentiometern i spjällhuset. På min förra v70 från 00 så tändes motorlampan under körning och bilen gick in i limp home mode.

Men på denna tänds motorservicelampan direkt när tändningen slås på. Om man nollar felkoden kommer den tillbaka exakt tredje gången man slår på tändningen. Och bilen går som vanligt. Spjället är ett marelli med gul etikett

Nu till frågan; är det troligt att det är potentiometern (den går ju att byta) eller kan det vara något annat fel? Är det troligt att det är sensorn beställer jag en sådan men det känns surt om det skulle vara något annat fel

Jag har sökt som attan men alla beskriver flera felkoder och limp home. Inte en felkod som kommer direkt vid start och som inte påverkar bilen

Oerhört tacksam för input!
Senast redigerad av 1 frebor72, redigerad totalt 0 gånger.
#1160478
Tack för svaret. Jag hartyvärr inte tillgång till Vida så för mig innebär det att köra in till Volvo och göra en felsökning för 1200kr. Att byta till en kontaktlös potentiometer verkar kosta runt 1000kr. Så frågan är om det är sannolikt att det är just potentiometer, i och med att den inte tänds under färd, utan bara när man startar. Det skulle tänker jag tyda på kabelbrott utanför eller inne i spjällhuset. Eller brukar det alltid vara potentiometern?
#1164325
Uppdatering

Jag har kört spjällhustestet i Vida och den visar max 1,5 grader skillnad.

Om jag nollar felkoderna och slår på och av tändningen tre gånger kommer felkoden tillbaka. Utan att ens ha startat bilen. Så det måste vara något som kollas när tändningen slås på.
Alla tips mottages!
#1207504
frebor72 skrev:Uppdatering

Jag har kört spjällhustestet i Vida och den visar max 1,5 grader skillnad.

Om jag nollar felkoderna och slår på och av tändningen tre gånger kommer felkoden tillbaka. Utan att ens ha startat bilen. Så det måste vara något som kollas när tändningen slås på.
Alla tips mottages!
Hej hur gick det för dig , har själv precis samma symtom och bilen går hur bra som helst . Tror att det kanske kan vara pedallägesgivaren (för farthållaren) som sitter i motorrummet på bromsservot men har ingen felkod på denna och farthållaren fungerar . När jag rycker lite i kablaget och dunkar lite på givaren kan jag slå av och på tändningen fler än tre gånger utan att felkoden ECM-9150 kommer tillbaka , men till slut blir det likadant . Har nu beställt en ny givare från skroten , hoppas det är det felet och inte spjällhuset .
#1207537
Jag bytte spjällhus. Dock med ett från skroten för 995kr, så det kan ju ge upp igen. Skroten hade i alla fall sju dagars returrätt och det kan ju behövas så att spjällhuset har rätt programvara. Det fungerade i alla fall perfekt. Jag tror inte att det finns så många olika programvaror trots allt, så det är värt att chansa.
#1207580
Hej tack för snabbt svar , mitt spjällhus är bytt på Volvo nytt 2012 med nyaste programvaran för 7100 kr och jag har endast kört 3500 mil sedan dess . Jag tycker inte att det borde vara spjällhuset . Du måste haft tur med programvaran , själv har jag köpt två stycken spjällhus från skroten och ingen verkar ha rätt programvara då bilen går mycket dåligt och varvar upp och ned på tomgång . Och då har jag köpt spjällhus med precis samma nummer och dom är tillverkade 2013 och 2014 , mitt är tillverkat 2012 . Någon som vet om det går att koda om beg. Spjällhus förutom Volvo som bara verkar vilja sälja nytt i Gävle i alla fall . MvH Peter
#1207631
Spjällen bör kalibreras för att fungera optimalt.
Med tur kan ett begagnat från en skrot fungera tillfredställande, men....

Det måste inte vara spjället som felar i detta fallet.

Dom flesta lämnar/skickar in sitt befintliga ETM spjäll till tex, Atec2 för renovering/uppgradering. (Googla Atec2)
Då är det färdigkrånglat sen, för dom blir bättre än orginalen.
Kontaktlösa givare och borstlös motor tex.....

De komplicerade ETM--spjällen från Magneti Marelli med kolbane-givare och borstmotor är skräp från början!
Slits mekaniskt.
(Gul etikett är förstärkt, och mindre värdelös variant, än vit etikett som är sämst)
Massor av ETM-själl byttes redan under garantitiden.

Volvo frångick dom spjällen redan under 2002 på turbo och 2003 på sugmotorer till de betydligt bättre ETA-spjällen från Bosch.
Dom är mindre komplicerade elektroniskt, och kontaktlösa. Inget mekaniskt slitage.

Flexfuel har ETM-spjäll (M-M)l långt senare än bensin'arna.
#1207708
Hej tack för svaret , jag ska börja med att byta pedallägesgivaren för farthållaren (sitter på bromsservot) då felkoden efter nollning försvinner ett tag när jag rycker lite i kablaget och slår lätt på pedallägesgivaren . Annars så återkommer felkoden ECM-9150 vart tredje gång jag vrider på och av tändningen , behöver inte ens starta bilen .När jag slår lätt på pedallägesgivaren kan jag vrida på och av tändningen fler gånger än tre innan felkoden kommer tillbaka , för det mesta i alla fall . Man borde ju inte ens behöva montera givaren för att testa om det är den , det borde räcka att dra ur kontakten från givaren som sitter i bilen och i stället koppla in den nya givaren och sen nolla felkoden och vrida på tändningen fler än tre gånger . Om inte felkoden kommer tillbaka måste det ju vara den som spökar . Om inte detta är felet ska jag byta potentiometer från ett av spjällen jag köpt från skroten , en är ju alla fall lätt att byta . På den andra måste man löda bort två tampar till motorn . Felkoden ECM-9150 indikerar ju att det kan vara fel på potentiometer 1 , någon som vet vilken av dom två det är . Jag vill även nämna att bilen går hur bra som helst och att jag inte har någon felkod på pedallägesgivaren för farthållaren som också fungerar som den ska . Mitt spjällhus är bytt nytt på Volvo 2012 med nyaste programvara då och har endast gått 3500 mil sedan dess , kostnad då 7100 kr . Spjällhuset som jag i så fall tar potentiometern i från är tillverkat 2014 , det som sitter i bilen är tillverkat 2012 .

Fick idag et priserbjudande på hela arbe[…]

Pluskabel glapp

Det där är en säkring. Kolla med en[…]

Bränslemätare Volvo 740

Hej, jag har en Volvo 740-90 och bränslem&aum[…]

Bruten fjäder framvagn

arbetade. ( finns där inga möjlighet a[…]