Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frenzy
#1160343
En morgon startade inte T6:an. (Dagen innan gick den fint). Motorn går runt och tänder till på en cylinder var 5é varv eller så. Nu har jag börjat titta på tändstiften och de första ser fina ut i alla fall. Inte blöta men luktar lite soppa. En polare snackar om att jag borde kolla startspärren. Sökte och förstår att det ska visas någon text i displayen isåfall? Stämmer det?
Hur kollar man gnista på en sådan här motor?
Det sitter en luftventil (ser ut som en på ett däck) på något som skulle kunna vara fuelrailen. Kan man kolla bränsletryck där?
Jag har även kollat om det finns några felkoder med en OBDII läsare. Inga finns.
Någon som har någon idé?
Senast redigerad av 1 Frenzy, redigerad totalt 0 gånger.
av Frenzy
#1160914
Nu har jag kollat alla stiften och de ser fina ut. Inte blöta iallafall. Men jag förstår inte hur jag ska kolla gnistan.
Efter att ha skruvat i stiften igen tänder bilen på ett par cylindrar men det är inte tillräckligt för att den ska gå själv utan startmotorn måste hjälpa till. Det är iallafall bättre än för någon dag sedan då tände den inte fullt så ofta. Undertiden jag nötte på startmotorn så knappade jag på "meddelande knappen" på blinkersspaken. Som tredje meddelande så fanns "startspärr aktiverad se man." (eller något liknande).
Efter att ha låst bilen med fjärrkontrollen på nyckeldosan och låst upp igen så fanns inte meddelandet kvar. Bilen pluttrade tyvärr lika illa som tidigare, tänder till på ett par cylindrar men inte mer.

Hur fungerar startspärren? Stänger den av tändningen på hälften av cylindrarna eller reducerar den soppatrycket för att få bilen att sådär nästan gå igång, så att tjuven ska bli vansinnig precis som jag börjar bli?
av andersuw
#1160932
Om startspärren träder i kraft tillåts inte ens startmotorn att gå. Så det är inte där felet sitter.

För att se om du har gnista måste du ta ur ett stift (om du inte har ett reservstift liggande som du kan prova på), koppla in tändspolen på stiftet på nytt, lägga stiftet så att dess metallsida har kontakt med jord (t.ex. någon metallisk del av topplocket), låta någon annan vrida om nyckeln så att startmotorn går och kika om du ser någon gnistbildning. Det är förstås förenat med livsfara att hålla i någon del av tändsystemet (stiftet, spolen, kabeln) när man gör detta test.
av Frenzy
#1161113
Nu går bilen igen. Nötte igen på startmotorn och efter ett tag hoppade den igång på cylinder efter cylinder. Tillslut spann den som en katt. Efter ett par provstarter tändes motorlampan. P 0134 (O2 sensor). Jag har väl kommit åt lambdasonderna när jag letade efter slangklämmorna till turborören som glidit ner till turbosarna när jag skruvade med stiften. Nollade koden och den har inte kommit tillbaka... Håller tummarna :)

Aha, så man kan i princip kolla gnista på det "gamla hederliga sättet", tack för info!
Startspärren blockerar alltså startmotorn, bra då kan jag utesluta den iallafall!

Gissar att problemet var något elfel eller random skitfel. Sen lyckades jag sura ner stiften och bilen ville inte gå efter det. Trots rengöring av stift så lyckades jag väl inte få det riktigt bra. Med tillräckligt mycket startmotornötande så kom den igång tillslut iallafall.
av MickeM
#1161360
Du hade inte startat och stängt av den kort efter, innan? Tex bara flyttat den nån meter.

Då är detta ett vanligt fel, då den surar, och tappar kompet. Då kan det funka med nöta startmotor, men ofta får man ersätta oljefilmen i cylindern med lite olja genom tändstifthålen.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]