Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GroMan
#1160321
Fick bilen av en släkting pga problem med växellådan(kopplingen fastnade i botten o de gick inte att få i växel) Lämnade in bilen o de bytte: "de/om växellåda, byte kopplingssats, lameller, tryckplatta, manövercylinder" och lite annat för ca. 11.000
Bilen funkade helt ok tills jag skulle backa ut från uppfarten. Då fastnade kopplingen igen. Lyfte upp den med foten o den funka.
Ringde och bilen åkte in på verkstaden igen. Han luftade den o bytte någon mer cylinder som jag tyvärr inte minns namnet på.

Samma sak imorse när bilen var kall: stod på tomgång med koppling nere o backen i. Bilen började skaka precis som den gick ner i varv och dog - pedalen i bottnen igen och gick inte att få i växel.?? Vafan händer? Plockade upp pedalen med foten o sen funkar den jättebra hela dagen.


Kan tillägga att detta hänt i samband med att den varit inne på verkstaden o efter tillfälle Det hänt o man lyft tillbaka pedalen funkar den utan problem. Tråkigt att behöva bli stående bara om de återkommer

Är det normalt att bilen gör såhär efter ett byte av växellådan? :(
#1160356
Byttes att det för 11,000kr?
Det låter som en ganska normal arbetskostnad för kopplingsbyte. Dvs exl material.

Det är aldrig växellådans fel att detta inträffar.
Det är kopplingshydrauliken.

Den består av slavcylinder och huvudcylinder.
Huvudcylinder uppe vid kopplingspedalen, fast ute i motorrummet
Slavcylindern sitter mellan motor och växellåda, och byts alltid tillsammans med övriga kopplingen.

Att pedalen fastnar nere är för att den inte får hydrauliskt mottryck upp. Tex luft eller vätskebrist i systemet.
Alt en trasig hydraulcylinder, men de är ju bytta båda två.

Du kan ju testa att fylla bromsvätskekoppen riktigt riktigt ordentligt. Sug eller ös ur om det blir överfullt. (Inte med munnen och slang. Mycket giftigt!)
Offra ett plastmått från köket och ös om du inte har en bra sug.
Kopplingen har som en egen behållare där i, fast en bit upp och syns inte. Därför kan nivån vara ok för bromsen.
Detta bara för att inte en trasig kopplingshydrauik ska kunna tömma bromssystemet.

Bara för att helt utesluta vätskebrist.
#1160461
Om splinsen kärvade skulle det inte påverka pedalen. Kopplingen skulle tjuv-dra trots nertrampad pedal.
Om slavcylindern kärvar på axeln skulle pedalen kunna fastna nere, men då skulle den hoppa isär när man lyfter pedalen och trampar igen.

Inget av ovan stämmer med TS beskrivning, som är klockren på felande hydraulik.
Med nya cylindrar återstår bara luft eller vätskebrist. Luft skulle vara konsekvent. Vätskebrist kan ha med ev lutning av bilen att göra.
Tex kraftig nerförsbacke eller sidolutning (främst åt vänster) kan ställa till det då.

Annnars är någon cylinder felaktig ändå.

Eller tex självjusteringen i tryckplattan felaktig eller felaktigt gjort, eller kärvande cylinder, men stämmer inte lika bra med TS beskrivning.
av rid54
#1160687
I bästa fall är det väl huvudcylindern som spökar, trots att den är ny. Inte så vanligt, men inte otroligt. Hellre det än slaven, men en slav som låter pedalen gå i botten borde även läcka ut vätska. Men som nämnts, kolla vätskenivån.
XC70 - S80 och XC90 i ett?

XC60 T6 med 10mil om dagen låter dyrt. XC70 […]

Peking

Vågar jag köra?

Idag har två lampor börjat lysa. De lys[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]