Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1158680
På min V70 -02 är det ingen summer utan ett plingande ljud som jag tror tillhandahålls via stereon. Hur det funkar på bilar som inte har någon stereo från fabrik (tror stereo blev standard först vid ansiktslyftningen -05) vet jag inte.

Om skälet till din fråga är att du vill ta bort bältesvarningen så är det möjligt genom att ladda den programvara för detta som finns för den amerikanska marknaden istället för den svenska. Själva mjukvaran kostar nog bara några hundralappar men sedan vill verkstaden sannolikt ha en avgift för laddningen också. Man slipper då bältesvarningen men får istället varning för öppen dörr om nyckeln är i, vilket kan vara rätt irriterande när man håller på och mekar med bilen. Tidigare ägare till min 02:a hade valt att lägga in den amerikanska mjukvaran men jag bytte snart tillbaka till den svenska eftersom jag störde mig mer på dörrvarningen än på bältesvarningen.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
#1158681
Det går nog inte via stereon. Jag har bytt stereo och det låter ändå. Den nya stereon har ingen koppling till bilens andra system mer än strömförsörjning.

Har det verkligen sålts en enda V70n helt utan stereo f ö?
#1158682
Om det inte är stereon skulle jag tippa på kombinationsinstrumentet (DIM). Troligen har de allra flesta V70N stereo från fabrik men det var som sagt inte standard från början.

EDIT:

Har nu kollat i VIDA att det stämmer att ljudet kommer från DIM. Hittade också följande beskrivning av de två olika programvaror för bältesvarning som jag talade om i föregående inlägg:

Europeisk variant
Om bältet inte är isatt då tändningen slås på, kommer symbolerna i UEM att tändas samt en ljudsignal från DIM att höras. Detta fortgår i 6 sekunder eller tills dess att antingen bältet är isatt eller att backen är ilagd. Färdas bilen i 10 km/h eller mer återaktiveras ljudsignalen om föraren inte är bältad.

Amerikansk variant
När tändningen slås på kommer symbolerna i UEM att lysa med ett ihållande sken i 6 sekunder, eller till dess förarens bälte är fastsatt. Samtidigt med detta kommer ett ringningsljud att höras från DIM under lika lång tid. Väljer föraren att knäppa upp bältet efter att ha satt i det, kommer ljudet inte att återuppstå ifall tiden som har gått är mer än 6 sekunder sedan tändningen slogs på.

Om man skall vara petig gäller den här information för V70 -02. Har inte kollat andra årsmodeller men jag tippar på att det ser likadant ut där.
av Evolved
#1158958
Den sitter nog i DIM som sagt, det låter som att ljudet kommer från instumentpanelen. Anledningen till att jag vill hitta den är för att stänga av den helt, den fungerar tyvärr inte som från -02 och framåt utan den piper konstant tills man sätter i bältet så fort tändningen är på. Men om den nu sitter på DIM så är den alla gånger fastlödd och lite svår att montera bort. Vet du om det går att stänga av den på annat sätt? Att åka utan bälte skulle aldrig falla mig i tankarna, jag vill bara ha det tyst i bilen.
#1158990
Någon kabel kan man tyvärr inte hoppas på. Se här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 26#p227197

Reläet det talas om är det som åstadkommer blinkersljudet. Möjligen kan man komma åt att löda bort högtalaren från baksidan av kretskortet (se den andra av de två bilderna).

Dock finns det också en annan möjlighet, nämligen att sätta sensorn i bälteslåset ur spel så att bilen alltid tror att bältet är på. Se här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=27578
#1158999
Evolved skrev:den fungerar tyvärr inte som från -02 och framåt utan den piper konstant tills man sätter i bältet så fort tändningen är på
Funkar det verkligen annorlunda på bilar före MY -02? På min 02:a funkar det precis som i den beskrivning från VIDA jag citerade: Det plingar i 6 sekunder när man startar om bältet inte är på. Sedan förblir det tyst så länge hastigheten inte överskrider 10 km/h. Och beskrivningen i VIDA är densamma även när jag matar in -00 eller -01 som den bil jag vill kika på.
#1159002
Min S80 -00 plingade hela tiden bältet var ur tror jag. Minns att jag tyckte att det var en förbättring med V70:n.

Den gula varningslampan lös oavbrutet för spolarvätskan på tidiga årsmodeller också istället för att det bara visades ett textmeddelande. Så lite mindre förändringar gjordes allt eftersom.
Användarvisningsbild
av snepo
#1159023
andersuw skrev:Någon kabel kan man tyvärr inte hoppas på. Se här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 26#p227197

Reläet det talas om är det som åstadkommer blinkersljudet. Möjligen kan man komma åt att löda bort högtalaren från baksidan av kretskortet (se den andra av de två bilderna).

Dock finns det också en annan möjlighet, nämligen att sätta sensorn i bälteslåset ur spel så att bilen alltid tror att bältet är på. Se här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=27578
Undrar bara påverkar det airbags i bilen?? Är det verkligen säkert att hålla på att koppla ur grejor.Är inte till fullo insatt i canbus. Men om jag förstått det rätt så,ska alla delar lira ihop,annars blir det knas. Ett exempel som inte har nåt med just detta att göra. En bekant monterade en Android stereo i en Passat. Tror det är 06 eller 07. Efter det funkar inte OBD uttaget. Kopplar han in originalstereon igen så funkar OBD. Nåt med att canbus kretsen är bruten med Androidstereon.

Det är inte så att det räcker med[…]

Vilken motor är det frågan om, bensin e[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Står på oken, men då får d[…]

Däckbuller 19"

Ska de levereras med acusticmärkning? Hu[…]