- lör 18 mar 2017, 20:05
#1159027
Vare sig högtalaren på kretskortet till DIM eller sensorn i bälteslåset har någon direkt relation till CAN-nätet. Exakt vad som händer om man sätter högtalaren ur spel vet jag inte eftersom jag varken provat för egen del eller läst om någon som gjort det. Men troligen händer inget annat än att den slutar låta. Och om man plockar ur sensorn ur bälteslåset händer inget annat än att bilen tror att bältet är på även när det inte är det. Signalen från bälteslåset till centraldatorn (CEM) är en helt vanlig analog signal.
Det enda sätt på vilket CAN-nätet är inblandat i det hela är att CEM berättar för DIM via CAN om bältet är på eller inte så att DIM vet om den skall plinga eller inte. Men den kommunikationen är inget som man på något sätt stör genom att sätta högtalaren eller sensorn i bälteslåset ur spel. Sätter man bälteslåssensorn ur spel tror som sagt bilen (CEM) att bältet alltid är på och ger därför aldrig någon order till DIM att plinga. Och sätter man högtalaren ur spel försöker DIM att plinga om bältet inte är på men lyckas inte.
Men du har allmänt sett rätt i att man bör vara försiktig, inte minst med saker som har med SRS-systemet att göra. Plockar man bort sensorn ur bälteslåset tror som sagt bilen att bältet är på även när det inte är det. Och möjligen finns olika rutiner för utlösning av krockkuddarna beroende på om bilen tror att föraren är bältad eller inte. Plockar man bort sensorn har man således ytterligare ett skäl att alltid köra med bältet på.
Det enda sätt på vilket CAN-nätet är inblandat i det hela är att CEM berättar för DIM via CAN om bältet är på eller inte så att DIM vet om den skall plinga eller inte. Men den kommunikationen är inget som man på något sätt stör genom att sätta högtalaren eller sensorn i bälteslåset ur spel. Sätter man bälteslåssensorn ur spel tror som sagt bilen (CEM) att bältet alltid är på och ger därför aldrig någon order till DIM att plinga. Och sätter man högtalaren ur spel försöker DIM att plinga om bältet inte är på men lyckas inte.
Men du har allmänt sett rätt i att man bör vara försiktig, inte minst med saker som har med SRS-systemet att göra. Plockar man bort sensorn ur bälteslåset tror som sagt bilen att bältet är på även när det inte är det. Och möjligen finns olika rutiner för utlösning av krockkuddarna beroende på om bilen tror att föraren är bältad eller inte. Plockar man bort sensorn har man således ytterligare ett skäl att alltid köra med bältet på.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut