Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1159027
Vare sig högtalaren på kretskortet till DIM eller sensorn i bälteslåset har någon direkt relation till CAN-nätet. Exakt vad som händer om man sätter högtalaren ur spel vet jag inte eftersom jag varken provat för egen del eller läst om någon som gjort det. Men troligen händer inget annat än att den slutar låta. Och om man plockar ur sensorn ur bälteslåset händer inget annat än att bilen tror att bältet är på även när det inte är det. Signalen från bälteslåset till centraldatorn (CEM) är en helt vanlig analog signal.

Det enda sätt på vilket CAN-nätet är inblandat i det hela är att CEM berättar för DIM via CAN om bältet är på eller inte så att DIM vet om den skall plinga eller inte. Men den kommunikationen är inget som man på något sätt stör genom att sätta högtalaren eller sensorn i bälteslåset ur spel. Sätter man bälteslåssensorn ur spel tror som sagt bilen (CEM) att bältet alltid är på och ger därför aldrig någon order till DIM att plinga. Och sätter man högtalaren ur spel försöker DIM att plinga om bältet inte är på men lyckas inte.

Men du har allmänt sett rätt i att man bör vara försiktig, inte minst med saker som har med SRS-systemet att göra. Plockar man bort sensorn ur bälteslåset tror som sagt bilen att bältet är på även när det inte är det. Och möjligen finns olika rutiner för utlösning av krockkuddarna beroende på om bilen tror att föraren är bältad eller inte. Plockar man bort sensorn har man således ytterligare ett skäl att alltid köra med bältet på.
Användarvisningsbild
av snepo
#1159041
Jag har haft en Skoda Octavia -07. Där plingade det hela tiden,fast jag hade bältet på. Fick rådet att klippa kabeln till bälteslåset. Funkade den tid jag hade bilen. Tyckte ändå det var lite olustigt,med tanke på krockuddar.
#1159085
Jag tycker heller inte om att klippa kablar. Och gör det heller inte på mina bilar. Men om det nu skall göras något i den stilen gäller det helt enkelt att ta reda på tillräckligt mycket för att veta att inget väsentligt går på tok. Rätt mycket i en modern bil går fortfarande att begripa sig på om man har rätt "verktyg" (dokumentation) och tar sig lite tid att sätta sig in i det hela. :-)

Krockkuddarna i din Skoda var säkert helt funktionella trots att du klippte kabeln till bälteslåset. När det gäller krockkuddar måste man däremot ha stor respekt för det faktum att det är sprängladdningar det handlar om. Rätt använda räddar de liv. Men de kan också ställa rejäl skada om man beter sig vårdslöst med dem.

När det gäller krockkuddar och bältessträckare på Volvobilar gäller också att risken för att sätta dem ur spel av misstag utan att man märker det är rätt liten. Att de är funktionsberedda kontrolleras hela tiden av bilen och om så inte är fallet blir det tänd varningslampa för fel på SRS-systemet.
av Evolved
#1159186
Jag vågade inte ta bort eller ha sönder summern, utan fyllde utrymmet framför summern med svart kludd (3M förseglingstejp). Den blev inte helt tyst men det gjorde väldig skillnad, den där vassa tonen försvann.
#1159230
Tja alla sätt är bra utom de dåliga. :D
#1159256
Den sitter på framsidan av kretskortet i DIM (se bilderna jag länkade till tidigare i tråden). Men vill man ta bort den lär man göra lödarbetet på baksidan.
#1161853
Evolved skrev:Jag vågade inte ta bort eller ha sönder summern, utan fyllde utrymmet framför summern med svart kludd (3M förseglingstejp). Den blev inte helt tyst men det gjorde väldig skillnad, den där vassa tonen försvann.

Låter den även med bältet i ?
#1161864
Nej om bältet är på redan innan du vrider om startnyckeln förblir den förstås tyst.
#1165484
andersuw skrev:Nej om bältet är på redan innan du vrider om startnyckeln förblir den förstås tyst.
:-)-)
Eftermontera bluetooth v70 2012

Tjena. Man kan använda begagnade prylar helt […]

Det är inte så att det räcker med[…]

Vilken motor är det frågan om, bensin e[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Står på oken, men då får d[…]