Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1177928
Dåså. Behållaren och slangen till styrservon bytt nu. Och tro på fan att det sluta läcka direkt! Verkar som att styrväxeln klarade sig.

Nu till nästa moment. Slipa och polera lyktorna. Ska ta en promenad till Mekonomen idag och köpa slippappret iaf. Återkommer med lite före o efterbilder på denna!
#1190477
Har fixat upp pärlan lite under semestern men har stött på några problem som jag hoppas att någon här har lite kunskap om.

Har bytt styrleder, stag fram, ena länkarmen/spindelled. Men nu verkar det som att höger framben ligger lägre än vänster? Var knappt så jag fick i spindelleden för att foten på benet där spindelleden sitter var så lågt. Är det dämparna som orsakar detta eller vad är det som reglerar benens höjd?
av MickeM
#1190714
Inga svar på hela dagen.
Jag svarar väl då, och säger att jag inte förstår hur du menar.
Troligen ingen annan heller.....

Är bilen uppallad med båda framhjulen hängande obelastade, så ska dom vara lika långa, men det är dom inte, menar du?

Står ena sidan på hjulet, så blir den längre upp,eftersom fjädern komprimeras av tyngden, men det är väl uppenbart....
#1192007
Kanske blev lite otydligt.. Bilen stod pallad fram så hela frampartiet var lyft, Jag märkte det först när jag skulle byta stag att jag va tvungen att hissa upp höger framben med domkraft för att ens få i staget i hålen, på vänster sida hade jag inte det problemet.

Har aldrig meckat bil förut så mina beskrivningar av problemet (om det ens är ett problem?) kanske är lite svåra att förstå sig på men jag hoppas att någon kanske har varit med om något liknande?
av MickeM
#1192028
Aha!

Bussningen till krängningshämmaren skall hålla den" armen" som när den står på hjulen.
Dvs man får dra ner den för att få i staget med hissad bil.

Är den lösare på andra sidan är nog den bussningen något sämre.
Inget att bry sig i förrän den väsnas i guppen.
#1192112
Det är inte så att du kan ha råkat dra ut den inre drivknuten? Om man gör det så brukar man få svårt att få allt på plats igen (Men det brukar väl oftast få fjäderbenet att luta).
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]