- mån 06 mar 2017, 10:24
#1155364
Hej, efter att ha läst en del här på forumet så bestämde jag mig för att starta min egen tråd för att få lite hjälp med bilen.
Det är en S + V70 -04 och jag vill nu få den i så gott skick som möjligt, det jag har gjort på den hitills är:
Bytt damask till ena drivknuten
Bytt två motorfästen (Övre och undre)
Bytt olja + filter
Bytt bränslefilter
Bytt tändstift
Bytt torkarblad fram (Köpte biltemas dyraste och de var helt värdelösa, blir att köpa nya sen)
Bytt luftfilter & Kupefilter (Satt inget kupefilter i bilen vid köp)
Bytt yttre backspegelglas vänster sida (Var en pålimmad plastspegel vid köp)
Rengjort gasspjäll/Map sensor/LMM
Bytt alla Engångs-klämmor till riktiga slangklämmor
Det som ska göras framöver när det finns tid och pengar:
Byta bussningar på tvärstagen
Byta motorkuddarna och det högra motorfästet
Byta länkarmar, kräningshämmare, styrleder, spindeleder (bussningarna är helt slut på dessa.
Byta behållare/slang till styrservon då den läcker
Byta bromsskivor + klossar & renovera bromsoken
Byte Topplockspackning (Mininalt oljeläckage)
Byta stötdämpare fram och bak (Osäker om det räcker med fjädern eller om jag ska byta hela benet?)
Byta torkarmotor bak + ny torkararm/torkarblad
Reparera luftkvalitetssensorn i bilen
Byta kamrem + vattenpump
Nu är det så att jag har gjort allt utom damaskbytet själv och tänker göra allt utom kamremsbytet själv, både för att jag vill lära mig men också för att spara pengar, så några frågor till er som har gett er på detta förut..
Räcker det att palla upp fronten på bilen för att byta länkarmar, kräningshämmare, styrleder och spindeleleder? Eller borde jag göra detta på en GDS-hall?
När jag byter byssningarna för tvärstagen, ska bilen vara lyft eller stå på marken?
Uppdaterar allt eftersom jag gör något :D
Det är en S + V70 -04 och jag vill nu få den i så gott skick som möjligt, det jag har gjort på den hitills är:
Bytt damask till ena drivknuten
Bytt två motorfästen (Övre och undre)
Bytt olja + filter
Bytt bränslefilter
Bytt tändstift
Bytt torkarblad fram (Köpte biltemas dyraste och de var helt värdelösa, blir att köpa nya sen)
Bytt luftfilter & Kupefilter (Satt inget kupefilter i bilen vid köp)
Bytt yttre backspegelglas vänster sida (Var en pålimmad plastspegel vid köp)
Rengjort gasspjäll/Map sensor/LMM
Bytt alla Engångs-klämmor till riktiga slangklämmor
Det som ska göras framöver när det finns tid och pengar:
Byta bussningar på tvärstagen
Byta motorkuddarna och det högra motorfästet
Byta länkarmar, kräningshämmare, styrleder, spindeleder (bussningarna är helt slut på dessa.
Byta behållare/slang till styrservon då den läcker
Byta bromsskivor + klossar & renovera bromsoken
Byte Topplockspackning (Mininalt oljeläckage)
Byta stötdämpare fram och bak (Osäker om det räcker med fjädern eller om jag ska byta hela benet?)
Byta torkarmotor bak + ny torkararm/torkarblad
Reparera luftkvalitetssensorn i bilen
Byta kamrem + vattenpump
Nu är det så att jag har gjort allt utom damaskbytet själv och tänker göra allt utom kamremsbytet själv, både för att jag vill lära mig men också för att spara pengar, så några frågor till er som har gett er på detta förut..
Räcker det att palla upp fronten på bilen för att byta länkarmar, kräningshämmare, styrleder och spindeleleder? Eller borde jag göra detta på en GDS-hall?
När jag byter byssningarna för tvärstagen, ska bilen vara lyft eller stå på marken?
Uppdaterar allt eftersom jag gör något :D