Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Crane
#1153688
Hej på er!

Jag hade loss höger lyckta och bytte lampa och ballast då den var kass. Nu är ljuset bra.
Det som också hände i samband med detta var att jag lyckade få ur justerings motorn. Jag antog att jag fixat det då den hakade i som den skulle och den automatiska höjdjusteringen fungerar. Problemet är att jag idag fick en 2a på besiktningen då ljuset är en hårsmån för högt och justerskruven är i botten.

Lampan verkar sitta som den ska. Har jag lyckats haka i motorn fel på något sätt?

/Kristian
av Crane
#1161816
Var inte på Volvo idag och enligt dom behöver jag byta lyktan då insatsen har lossnat och sitter löst.
Är det någon som vet om det går att göra en MacGyver på lyktan eller är det utbyte som gäller?
Dom var inte direkt billiga på bildelsbasen.

/Kristian
av andersuw
#1161819
Beror nog helt på om något verkligen är trasigt därinne eller bara hoppat loss. Det går att ta loss glasen på dessa strålkastare men det är ingen helt enkel operation. Sitter med kittliknande kletigt material som måste värmas när glaset skall lossas och sättas dit.
av andersuw
#1161838
Om det bara hoppat loss går det sannolikt att få dit igen. Om fästet är trasigt kan det däremot vara knepigare att få till något som håller och håller i längden. Man måste ju räkna med att det skakar och vibrerar en hel del där fram. Oavsett om det visar sig att du kan laga eller måste byta ut strålkastaren måste den ju dän. Så det är väl klokt att börja med demontering men ha en ersättningsstrålkastare på lut som du snabbt kan beställa och få hem om reparation visar sig omöjligt.
av marimbalanguage
#1161863
Insatsen sitter ganska löst inne i lyktan, och det som fixerar den är motorn. Sitter inte den fast ordentligt är insatsen lös... Kontrollera att kulan ytterst på justeringsmotorn sitter fast i spåret!
av Crane
#1161902
Höjdjusteringen fungerar så då antar jag att motorn sitter som den ska. Volvo verkstaden borde ju i sådana fall även sett det.

/Kristian
av marimbalanguage
#1161930
Jag är helt säker på att din din justeringsmotor inte sitter fast i insatsen... Enkelt att testa: vrid justeringsmotorn 1/4 varv och försök ta ut den. Kommer den ut lätt är den lös (liten kula ytterst skall sitta i ett spår i insatsen, och det krävs ganska mycket kraft för att klicka den på plats).
av Crane
#1162160
marimbalanguage skrev:Jag är helt säker på att din din justeringsmotor inte sitter fast i insatsen... Enkelt att testa: vrid justeringsmotorn 1/4 varv och försök ta ut den. Kommer den ut lätt är den lös (liten kula ytterst skall sitta i ett spår i insatsen, och det krävs ganska mycket kraft för att klicka den på plats).
Konstigt att inte Bilia såg det i sådana fall när dom hade loss strålkastaren. Å andra sidan kostar det mig inget att undersöka saken.
av Crane
#1162479
Mycket riktigt hade motorn hakat ur.

Enda mysteriet som kvarstår är hur Bilia har kunnat monterat bort lyktan och konstatera att den behövs bytas....

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]