Sida 1 av 1

Fel på S80

Postat: sön 26 feb 2017, 18:53
av Stefan1234
Hej

Jag har en S80 där motorlampan, slirvarning (ej halt) och ABS broms lyser. Jag märker inget fel på ABS när jag bromsar, däremot tuggar bilen vid jämn-gas. När jag gasar lite mer, händer det att motorn går ned i varv och förlorar kraft.

Jag har kollat runt och ser att endel tror att det hjälper att löda om lösningarna i ABS styrenhet. Funderar dock om detta verkligen hjälper för motor problemet. En mack-kille som kollade felkoder säger att en kod anger ABS styrenhet och en annan ventil huset. Är det någon som vet om ventil huset och ABS systemet är sammankopplat ??

Bifogade bilder visar styrenheten, men jag vet inte hur man kopplar bort en elektriska ledningar som jag gissar sitter under plast locket till höger på bilderna. Eftersom jag inte vill att plasten spricker, frågar jag om någon vet hur locket är konstruerat och hur jag får bort det???

Jag har hittat det fyra Trox skruvar som sitter under

mvh
Stefan

Re: Fel på S80

Postat: sön 26 feb 2017, 22:01
av v70t4y2000
Nu är vi här igen med ABS-fel

Om du skriver var du finns någonstans så kanske någon kan testa med Volvo Vida.
Går att testa ABS-Enhet samt Kransar,sensorer osv ...så du inte behöver byta en massa onödiga prylar.

Kan testa "live" med Vida medans man kör oxo.
Samt kolla andra felkoder oxo såklart.

Blir minst ett Status-dokument som man kan få utskrivet eller på mail från VIDA om man inte har några fel. ( Status rapport på alla sensorer,enheter)

Det som gäller är att ta ut felkoder så man inte slänger ut en massa stålar i onödan.

Re: Fel på S80

Postat: mån 27 feb 2017, 07:45
av Någonting
Som v70t4y2000 säger så bör du absolut läsa ut felkoder med vida innan du börjar med att byta ut saker på känn.

Om det trots allt är databoxen till abs-enheten (bcm) så ärdet E5 hon-torx som du behöver.

Vilken årsmodell är det som vi talar om? Fel på databoxen inträffar främst på tidiga årsmodeller.

Re: Fel på S80

Postat: mån 27 feb 2017, 07:56
av Stefan1234
Tack för svar

Jag har en 2006, så den börjar bli till åren. Efter vad jag har sett på nätet, så är det väl styrboxen som är den svaga länken...

Vad jag tänker på är om felet med att motorn tappar kraft vid gaspådrag...om det har med styrboxen att göra...??

Jag finns i Linköping, så vem som har Volvo Vida vet jag inte. Jag vill inte lämna in den till Volvo och få betala en massa pengar för ingenting

Re: Fel på S80

Postat: mån 27 feb 2017, 09:30
av Någonting
BCM-fel är ganska ovanliga på modellår så sena som 2006. Men det är inte omöjligt (jag hade en felkod från ABS-pumpen som kan ha kommit därifrån till exempel).

Men även om det kostar en liten slant att läsa ut felkoder på en Volvo-verkstad så skulle jag inte inte tumma på den kostnaden (förutsatt att du inte hittar en privatperson med Vida). Felkoderna som man får från andra verkstäder brukar inte vara Volvo-specifika och går ofta inte att översätta till Volvo-koder rakt av (ofta kan de betyda en av flera saker). Och det är ju gratis att svänga förbi och fråga din lokala Volvo-verkstad vad de tar för utläsning av felkoderna :wink: .

Ofta kan fel i ABS-systemet (både i boxen och i hjulsensorerna) ge lite konstiga motor-fel också, det beror på att motor-datorn får data från ABS-systemet (eftersom den jobbar tillsammans med anti-sladd och anti-spinn) och om den datan är felaktig så påverkar det även motorgången.

Re: Fel på S80

Postat: mån 27 feb 2017, 10:35
av MickeM
+1 på föregående inläggen!

Byt för sjutton inget i blindo så där!
Det blir väldigt dyrt om du inte har enorm tur!
En felkodsläsning är alltså mycket väl investerade pengar, om man inte kan göra det själv.

Det är dessutom, som sagt, inte vanligt med ABS-enhet fel efter -02/-03 någonstans, men omöjligt är det inte.
Vad var felkoderna?
Skriv ner felkoderna EXAKT här, så får du bra tips. (Siffer/bokstavskombinationen alltså)

En "ungefärlig återberättelse av förklarad felkodsöversättning" är inget värd. Tyvärr.

Det du kan göra själv som är enkelt och gratis:
Se över säkringar.
Kolla ABS kransarna
Kolla alla större elanslutningar, så väl under huven, som bak vid batteriet så ingen är lös.

Inte troligt, men tänk dig vad retsamt om du kostar på en massa, och felet var en lös elanslutning.
Kan bli tusentals kronor i felsökning innan nån hittar sådant.

Re: Fel på S80

Postat: tis 28 feb 2017, 16:08
av Stefan1234
Hej igen

Nu har jag skruvat loss styrenheten till ABS...men jag får inte loss kablarna. Är det någon som vet hur man lossar kablarna ? Dvs den kontakten i plast som håller de röda, gröna, blå och svarta på bilden?

Jag vill inte bryta sönder plasten

mvh
Stefan

Re: Fel på S80

Postat: ons 01 mar 2017, 09:22
av Någonting
Jag börjar fundera på varför du ens ställer följdfrågor när du inte läser svaren som vi skriver på dina ursprungliga frågor.

För att sammanfatta:
1. Sluta pilla på databoxen, det är främst de tidiga årsmodellerna som hade kallödningar som släppte (löstes till ungefär årsmodell 2003, så flera år innan din bil producerades).
2. LÄS UT FELKODERNA I EN VOLVO-SPECIFIK FELKODSLÄSARE.
3. Sluta pilla på boxen
4. Posta kompletta felkoder här så kan vi hjälpa dig.

Re: Fel på S80

Postat: ons 01 mar 2017, 16:54
av Stefan1234
Hej

Okey, då skruvar jag tillbaks boxen. Ja, blev lite ivrig...:)

Återkommer med felkoder

Re: Fel på S80

Postat: ons 01 mar 2017, 17:56
av andersuw
Någonting skrev:Sluta pilla på databoxen, det är främst de tidiga årsmodellerna som hade kallödningar som släppte (löstes till ungefär årsmodell 2003, så flera år innan din bil producerades).
Stämmer att det bara var de tidiga styrenheterna för bromsarna (kallade ABS istället för BCM) som hade problem med "kallödningar" eller snarare sprickbildning i lödningarna, vilket inte nödvändigtvis beror på att lödningarna var dåliga från början utan kan uppstå till följd av vibrationer. Så vitt jag vet har alla P2-bilar (S80, V70N m.fl.) den mindre felbenägna BCM-modulen redan fr.o.m. årsmodell 2002. Så TS bör inte misstänka styrenheten i första hand även om det självfallet inte är omöjligt att det ändå är den det är fel på.