Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av adrian_vg
#1157850
Om servooljebehållaren är fuktig utanpå kan det vara i skarven det läcker.
Noterade just häromdagen när jag bytte motorolja och filter på fruns V70 att det var dyblött under på högersidan i färdriktningen.
Blev helt kall och såg byte av växellåda framför mig, men efter att ha lugnat mig några hekto kollade jag runt lite mer och såg att servobehållaren var i det närmaste tom...

Fyllde på med Biltemas CHF-olja och allt är väl igen. Men som sagt, vår läcker i skarven på behållaren. Får byta den "snart".

Efter att ha läst på en del om detta, verkar det som att det är ett vanlgit fel på lite äldre modeller. Är det inte skarven på behållaren som läcker är det mest sannolikt att det är de där sabla engångklämmorna om två slangarna till och från behållaren som fuktar igenom. Man byter då bara till vanliga skruvklämmor ist.
av snowman
#1157855
Jo den behållaren är inte direkt vacker på någon av våra bilar. Men på båda är det nedsölat ända från korken och jag misstänker att det finns ett visst tryck där när man kör vilket kan få det att ta sig ut vid korken? När det väl taget sig ut där så lägger det sig gärna i skarven. Frågan är dock om behållaren verkligen är skarvad där? Varför isåfall?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1157861
Det pyser lätt när jag öppnar min varm så lite tryck är det. Men inte så mycket. Å andra sidan behövs inte många droppar olja för att det ska se rätt illa ut.

Ja den kan mycket riktigt läcka i skarven. Tror vparts har nya till rätt överkomligt pris.
Användarvisningsbild
av adrian_vg
#1157867
snowman skrev:Jo den behållaren är inte direkt vacker på någon av våra bilar. Men på båda är det nedsölat ända från korken och jag misstänker att det finns ett visst tryck där när man kör vilket kan få det att ta sig ut vid korken? När det väl taget sig ut där så lägger det sig gärna i skarven. Frågan är dock om behållaren verkligen är skarvad där? Varför isåfall?
Billigare och enklare att gjuta två skålar och sätta ihop dem, än att formblåsa en oskarvad behållare (tänk PET-flaska) kanske?
SBergdahl skrev:Det pyser lätt när jag öppnar min varm så lite tryck är det. Men inte så mycket. Å andra sidan behövs inte många droppar olja för att det ska se rätt illa ut.

Ja den kan mycket riktigt läcka i skarven. Tror vparts har nya till rätt överkomligt pris.
Kollade priserna förstås! De kostar ca 400 kr nytt på både Vparts och skruvat.
Användarvisningsbild
av Volvoismo
#1191224
"finns fortfarande olja en bit ovanför markören" Se till att nivån är rätt jätteviktigt med Styrservo

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]