Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
#1152946
Hej,

Jag har en Volvo S60 -01(första modellen) där det är tungt att styra, serverstyrningsoljan är under min så den behöver fyllas på. Problemet är att få tag på olja idag så frågan är om man kan köpa från Biltema? Vilken typ ska man ha? Fått för mig att det finns 2 versioner, röd och grön? Och att de inte får blandas?

Kan tillägga att styrningen är inte konstant tung utan hackar på något vis.
av S80Frälst
#1152948
snowman skrev:Hej,

Jag har en Volvo S60 -01(första modellen) där det är tungt att styra, serverstyrningsoljan är under min så den behöver fyllas på. Problemet är att få tag på olja idag så frågan är om man kan köpa från Biltema? Vilken typ ska man ha? Fått för mig att det finns 2 versioner, röd och grön? Och att de inte får blandas?

Kan tillägga att styrningen är inte konstant tung utan hackar på något vis.
Hej.

Oljan ska vara grön. Utav märke pentosine.
Det är vad jag har i min V70
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1152962
Biltemas CHF uppfyller samma spec som den gröna vad jag lyckats läsa mig till. Det är vad jag spolat igenom min servo med för att byta ut den gamla svarta sörjan som var där.

Men prisskillnaden mot Pentosin 11s på t ex Mekonomen är väl inte jättestor.
av snowman
#1152993
Köpte den på Biltema som de sa skulle passa men färgen skiljer sig. Den som kommer från biltema är grön medan den som är i både vår S60 och V70 är ljus brun? Vågade inte hälla på den efter som färgen skilde sig så passa mycket.
av Schmoyoho
#1153111
Den ska vara grön när den är ny, den blir brun med åren. Har hört något om metallpartiklar som kommer från någonstans som kontaminerar oljan.

Vad betalade du för oljan? Jag gav kring 180 kr för en liter olja på Volvo och den som biltema kostade inte många kronor mindre. Säkert samma, tänker bara att om färgen skiljer blir det väl som med glykol att färgen blir mysko (men det kanske är samma gröna, spelar ju inte heller någon roll i ditt fall om du har brun olja vid det här laget).
av snowman
#1153121
Ja, oljan kostade nog 170 kr så ingen större prisskillnad men så ville jag ha gjort det nu i helgen då bilen ska användas imorgon. Hade jag inte öppnat oljan hade man säkert kunnat lämna tillbaka den.

Biltema har ju märkt oljan att den ska fungera till Volvo S60 blandannat och jag dubbelkollade detta med dem så det bör ju gå. Troligen är det samma gröna olja som Volvo säljer men sådant vet man ju aldrig.

Antar att jag får chansa på detta, jag behöver troligen inte jätte mycket. Huvudsaken är väl att det är rätt typ och att den är grön precis som original är.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1153136
Med en liter kan du i princip byta oljan i systemet. Jag tömde min behållare genom att suga upp allt jag kom åt och sedan fylla på tre gånger med en stunds körning emellan och min är fortfarande snyggt grön nu ett år senare.
av snowman
#1153440
Hällde på någon dl bara och nu är problemet löst. Men visst, läckage har vi säkert någonstans så när det blir problem igen så är det dags att felsöka på riktigt.
av snowman
#1156612
Tyvärr höll detta inte länge, nu är det samma problem igen och det finns fortfarande olja en bit ovanför markören(om jag läser det rätt). Så nästa steg är väl då att smörja själva knuten som är kopplad till ratten?

"Bara" bytt batteri 4 gånger... Oc[…]

Najs Biiiiiiimer! :-D

Skoj att meka med nya fina grejer! :-)

Du har kanske någon dålig bussning i f[…]