Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1151059
Hallå där igen.
Lyckas få igenom bilen nu. Slutade med byte av hela ABS-enheten med tillhörande pumpmotor. Samt lufta systemet med ny olja och annat småfix. Så nu rullar bilen godkänd ett tag till.

Till saken hör att klimatanläggning ECC-panelen varit helt död sen jag startade upp den efter 7 månader ståendes.

Fick tag på en på skroten för 700kr och nu fungerar den åtminstone lite grann. Inte helt samma. Saknar extraljusknapp och spegelinfällning. Larm och STC är dock kvar.

Nu till problemet.
Allt funkar på panelen utom detta:

Bakre elslinga ruta.
Stolsvärmarna
STC går ej stänga av samt larm.

Sen ett lustigt problem. När man stänger av bilen så är panelen fortfarande online som det vore att bilen är igång. Allt funkar utom tidigare nämnda.
Låser man bilen slocknar panelen efter 1 minut. Öppnar du bildörren långt efter så går panelen igång utan att stoppat nyckeln i tändningen.

Någon idé vad det kan bero på?
Kan det vara någon form av programmering på Volvo?


Det lustiga är också. Testat två andra paneler från skroten på min arbetsort och hemort. Alla har samma tendens på dessa två också. Alla beter sig likadant.
Senast redigerad av 2 jpsft, redigerad totalt 0 gång.
#1178090
Styrmoduler kan man inte byta hursomhelst.

Chansen ökar om den "nya" är tillverkad så nära din gamla enhet i tiden som möjligt. (Det står tillverknings år och vecka på en lapp).
Men har din eller donatorbilen fått en uppdatering av Can-systemet så funkar det bara bitvis ändå.

Volvo kan inte (=vill inte, och saknar därför mjukvaran) tömma och sen "gifta in" en begagnad enhet i bilen.
Dom bara rekomenderar en ny för runt 6000kr.
#1178100
Jo. Hade en känsla att det var något sådant. Inget av siffrorna på enheterna stämmer överens helt och hållet med den som suttit sedan bilen var ny.

Fick en offert från Volvo att programera in en ny programvara för ca 800kr. Detta var iofs på den gamla men som jag uppfattade så kunde dom även programera min "utbytes" när jag sade att jag hade en annan liggandes. Men du kanske har rätt. Skadar inte att fråga. Förövrigt fick Volvo ingen som helst kontakt med min orginal ECC-panel så gick ej programera något.


Nu är detta iofs inte ett så stort problem. Klarar mig utan stolsvärmarna samt elsligan bak. Bara inte enheten tar tjuvström när bilen är avstängd. Panelen slocknar ju efter 1-1.5 minut tills du öppnar dörren igen.
#1178104
jpsft skrev: Fick en offert från Volvo att programera in en ny programvara för ca 800kr. Detta var iofs på den gamla men som jag uppfattade så kunde dom även programera min "utbytes" när jag sade att jag hade en annan liggandes. Men du kanske har rätt. Skadar inte att fråga. Förövrigt fick Volvo ingen som helst kontakt med min orginal ECC-panel så gick ej programera något.
Kolla upp det.
I så fall blir en begagnad ett bra alternativ ändå.

Jag talade med Demia om en annan sak, när dom upplyste mig om detta med datumen ang datamodulerna.
Enl Demia gick det inte att programera in en begagnad, men talade inte med själva Volvoverkstaden.
#1178155
Det skall inte vara några problem vare sig tekniskt eller ifråga om policy för Volvo ÅF att ladda om en begagnad klimatpanel (CCM) med rätt programvara för bilen. Jag förutsätter då förstås att det är rätt kretskort i den begagnade CCMen.
Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]

Däck tryck

Detta gäller V60 från årsmodell 2[…]

S80 T6 AWD -08

Hej igen Artnummer: SA23030911. Menar jag fick 20%[…]

Bilen klagar hela tiden på låg ba[…]