Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1150804
Ett mindre läckage på styrservon har plötsligt blivit ganska rejält och undrar nu vad man ska ta sig till. Det är så sjukt trångt att komma åt och skruva ens. Finns det någon där ute som har lite bra tips? Finns det några bra verktyg att använda eller teorier på vad läckaget kan bero på? Kan det hjälpa att dra åt eller behöver man byta ut?

Läcker vid röret som går in i styrväxeln mot passagerarsidan, se nedan bilder...
Bild

Så här ser det ut i verkligheten efter tvätt och tork ...
Bild
#1151649
Schmoyoho skrev:Så här ser det ut i VIDA: https://www.dropbox.com/s/b78ozv0nox32p ... 2.png?dl=0

Fanns några fler rör också men de tror jag dels är slangar (en pryl kallades "pipe" men går till oljereservoaren) och dels så behöver man ange motorkoden eftersom det är olika delar för olika motorer verkar det som.
Tack för att du försöker leta upp. Motorkoden är B5244T3 om det gör nån skillnad. Har själv försökt hitta rören i VIDA men tycks bara hitta alla andra rör.

Har googlat lite bland dom engelskspråkiga forumen och det är inte direkt trevlig läsning man hittar. Andra modeller än vad jag har men allt från att det kostat runt 800-2200 dollares, till att dom önskar att dom betalat så mycket för att slippa besväret att byta ut själv ?:-/
#1151697
Jag hade defenetivt skruvat loss röret, och sen åkt med det till en firma som sysslar med hydraulik för entreprenadmaskiner.
Dom kan säkert fixa nytt, bara dom har mått och gänga och koning osv

Våran skotare (skogsmaskin) har massor av liknande rör.
#1151705
Hej!

Jag bytte på vår Volvo 940 -91 och köpte detta rör på Volvo, originaldel färdigbocket vilket passade utan problem. Det köptes för ca två sedan till en 25 år gammal bil och kostade ca 300 kr plus eget arbete med bytet.
Lyssna med Volvo om röret finns som reservdel till din bil.

Lennart

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]