Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av turbokiel
#1150454
Hej.
Har en XC90 -03 med T6.
Och jag har ett problem som jag inte riktigt vet var jag skall börja felsöka på pga ekonomiska skäl.
Bilen började idag att bete sig märkligt med att Motorlampan började blinka samtidigt som bilen blir orkeslös för att till slut dö.
Jag startar bilen igen och den går bra utan problem.

Ett par timmar när jag åker ut med bilen är det samma sak igen.
Jag ska ta och felsöka bilen imorgon men vet inte riktigt vad jag ska börja med, nån som har några tips?
Tacksam för all input och tips :)
Kopplade in Vida och fick dessa felkoder:
Fil-2017-02-17-18-24-12xc.jpg
Fil-2017-02-17-18-24-12xc.jpg (383.59 KiB) Visad 634 gånger
Senast redigerad av 1 turbokiel, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1150597
När motorlampan blinkar är det pga misständningarna, enda gången den blinkar. Så ta och börja där, jag hade först kollat elen fram till tändspolarna eftersom den kan bli tämligen sliten med åren. Är den hel, så hade jag bytt alla tändstift och dom 3 tändspolar som indikeras.
Användarvisningsbild
av turbokiel
#1150642
TommyP86 skrev:När motorlampan blinkar är det pga misständningarna, enda gången den blinkar. Så ta och börja där, jag hade först kollat elen fram till tändspolarna eftersom den kan bli tämligen sliten med åren. Är den hel, så hade jag bytt alla tändstift och dom 3 tändspolar som indikeras.
Tack för tipset Tommy.
Kollade Stiften nu på morgonen och dom 3 första var sotade och de andra 3 ver helt ok. Det låter lite osannolikt att just dom 3 tändspolarna skulle ge sig samtidigt. Är mer och mer övertygad om att Lambdasonden till dom första 3 cylindrarna har gett upp. Ska se om jag får tag på nån ny sond och prova. :)
Användarvisningsbild
av turbokiel
#1150681
Mysteriet fortsätter.
Idag bytte jag plats på lambdasoderna för att se om jag kunde få felmeddelande på de 3 andra cylinderna men det fick jag inte.
Bilen gick lika dåligt som tidigare (eventuellt lite bättre kanske)
Däremot gjorde några loggar samtidigt som jag körde.
Detta blev resultatet:

Lambda Bank1, bank2 och läckage i gasspjället:
xc-1.jpg
xc-1.jpg (153.72 KiB) Visad 616 gånger
Luftmassemätaren samt fuel trim bank 1&2:
xc2_maf.jpg
xc2_maf.jpg (117.16 KiB) Visad 616 gånger
Jag tog bort alla tidigare felmeddelande innan körning och dessa kom upp efter körning:
xc-3-logg.jpg
xc-3-logg.jpg (154.9 KiB) Visad 622 gånger

Tankar & funderingar?
Skall jag fortfarande fokusera på Trasig Lambda?
#1150957
Nu har jag troligen löst problemet.
Jag hittade en 5-ledad Lambdasond från en S80 -00 T6, tyvärr så var det inte likadan kontakt på denna så det blev att ta fram lödkolven och skarva på den befintliga kabeln.
Nollställde alla felmeddelande i Vida och logga Lambdavärderna samtidigt som jag körde och båda sonderna visade samma värden.
Alla tidigare fel och symptom var borta och inga felmeddelande på Vida.
Nu är detta ingen permanent lösning men vi får hoppas att det håller till Mars-lönen, då får jag köpa en ny sond utan skarvning :)

Ska ta ut bilen på lite längre turer i veckan och se så att problemet inte uppstår igen. :)

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]