Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1149953
Tjena!

Jag är ganska ny när det gäller bilar och därmed denna modell. Jag har kommit över en helt ok v70 för ett förmånligt pris (9000 kr) och tänker nu ha denna som bruks- och pendlarbil. Det jag behöver fixa är bromsok och SRS-lampan lyser (skall fixa kablaget under förarsätet och resetta den därefter).

Bilen har kört ca 27000 mil.

Jag tänkte även se över kamremmen, den byttes vid 15000 mil. Och byta ut kylaren. Kommer göra oljebyte och flusha kylaren.

Jag tänker inte pimpa/styla bilen utan vill bara göra bilen stabil och kommer inte sälja den. Tänkte köra den tills den tar slut. Tips och idéer mottages tacksamt. Jag är beredd att lägga cash på att fixa saker som behöver göras, även onödiga men lämpliga sådana. Oavsett ifall det kostar mer än inköpspriset.
#1149994
Se över framvagnen.
Speciellt länkarmsbussningarna kan vara slut utan att det syns.
Övre styrlager inkl fjödersäte är också standardfel.

Försiktig rengöring av gasspjället är bra.
Även vevhusventilationen skall kontrolleras, och helst bytas/rengöras om ingen servicedokumentation finns.

Avgasupphängning på mitten och längst bak brukar ge sig innan resten av röret, men det finns repsatser, och god anledning att se över dem.
#1150068
MickeM skrev:Försiktig rengöring av gasspjället är bra.
Kanske inte skadar men är väl inte heller direkt någon svag punkt på en 03:a, som har det nya spjället?
MickeM skrev:Även vevhusventilationen skall kontrolleras, och helst bytas/rengöras om ingen servicedokumentation finns.
Även på en sugmotor? Kontroll/rengöring av vevhusventilationen ingår i det fallet inte ens i serviceschemat. Och det är mig veterligen också bara på turbobilar som det kan bli problem med tilltäppt vevhusventilation om man inte kollar upp den.

Håller i övrigt med om vad du säger och skulle vilja lägga till följande som saker att kolla upp på en gammal V70N som rullat några mil:

-Handbromsbackarna: Beläggen tenderar att så småningom släppa från sina fästen och kan då plötsligt spärra hjulen med sönderslagna grejer i/vid bromstrumman som följd; bör därför bytas i förebyggande syfte om det inte finns dokumentation på att det gjorts åtminstone en gång tidigare

-Bakre ljuddämpare: Tenderar att så småningom rosta sönder i skarven mellan den övre och den undre delen

-Styrleder, både inre och yttre: Tenderar att glappa med tiden

-Stötdämpare: Läckage?

-Krängningshämmarlänkar: Glapp?

-Övre motorfäste: Tenderar att gå sönder med tiden

-Nedre främre motorfäste: Tenderar att gå sönder med tiden

-Kabelöverföringen till bakluckan: Tenderar att ge helt eller delvis avskavda kablar med tiden vilket kan innebära problem att öppna luckan

-Låscylindern på förardörren: Tenderar att becka igen om den inte används

-Skruvarna i den inre underkanten av dörrarna: Brukar se eländiga ut när bilen varit med ett tag men är mest en utseendefråga

-Lister runt dörrar och dörröppningar: Brukar ibland bli spruckna när bilen varit med ett tag

-Låskistor med tillhörande reläer: Vanligt med fel på dessa; bara att kolla att alla dörrar regelmässigt låser och låser upp som de skall

-Batteriets kondition: Alltid en potentiellt svag punkt på en begagnad bil

-Bromsvätskans kondition: Alltid en potentiellt svag punkt på en begagnad bil

-Kylvätskans fryspunkt: Men bara om det inte finns dokumentation på att detta är kontrollerat via regelbunden service

-Kamrem, multirem, remspännare, tändstift, luftfilter, bränslefilter och kupéfilter: Men bara om det inte finns dokumentation som visar att de bytts vid föreskrivet intervall (vilket det i det här fallet verkar finnas åtminstone ifråga om kamremmen)

-Gummipluggar i bottenplattan: Finns ett antal och de har en tendens att försvinna med tiden

Apropå vad TS själv säger: Ser ingen anledning att byta ut kylaren om den inte läcker.
#1150078
Ytterligare ett par saker som tillhör bilens svaga punkter men som jag inte tycker det är någon större poäng att göra något åt så länge de inte bråkar:

-Kombinationsinstrumentet: Lödningarna på kretskortet har en benägenhet att spricka med tiden, vilket ger glappkontakt och ofta får instrumentet att bete sig helt kaotiskt. Går att få lagat/utbytt till rimliga pengar om det händer, dock inte via Volvoverkstaden.

-Larmsirenen: Reservbatteriet i sirenen tenderar att ge upp med tiden vilket i sin tur ibland förstör kretskortet och kan ge upphov till en del märkliga larmsymptom. Även detta går att få lagat/utbytt till rimliga pengar men kanske företrädesvis på annat sätt än via Volvoverkstaden där jag misstänker att det kan kosta en vacker slant.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
#1150081
Jag skulle nog vilja lägga till att kolla servooljan på listan. Min bil kändes lite sliten i styrningen när jag köpte den men med ny olja i hela systemet blev den bra igen. Gissningsvis inget som bytts sedan bilen var ny. Ungefär som oljan i automatlådan om du har en sådan.
#1150099
andersuw skrev:
MickeM skrev:Försiktig rengöring av gasspjället är bra.
Kanske inte skadar men är väl inte heller direkt någon svag punkt på en 03:a, som har det nya spjället?
MickeM skrev:Även vevhusventilationen skall kontrolleras, och helst bytas/rengöras om ingen servicedokumentation finns.
Även på en sugmotor? Kontroll/rengöring av vevhusventilationen ingår i det fallet inte ens i serviceschemat. Och det är mig veterligen också bara på turbobilar som det kan bli problem med tilltäppt vevhusventilation om man inte kollar upp den.
Rengöring av Boschspjällen är inte för de krånglar, utan för att det blir skillnad till det bättre om det är smutsigt. Väldigt enkelt och sparar på spjället.
Fick själv mjukare gasrespons på lågvarv på 2005a.

Vevhusventilationen tenderar oftare att ha spruckna slangar än att vara tät på sugmotorer. = ja.
Men en koll på undertryck/övertryck då och då skadar inte.
Mycket tråkigt med packboxar som blåser ut.

Byta blint i förebyggande trots rätt undertryck och ingen/liten oljeförbrukning = lite onödigt kanske, men något jag skulle göra på långmilare utan bra historik.

Jodå, ej turbobilar kan få detta också, men de drabbas mer sällan av oilsludge. Säkert därför.
#1150126
Som Andersuw skrev så är bromsvätske byte speciellt viktigt på S60/V70 av någon anledning så bildas det någon vit sörja i bromsvätskebehållaren som man måste suga ur innan man häller på nytt å trycker genom systemet.
annars finns risken speciellt på bilar med antisladd att bromstrycksgivarna på huvudcylindern går sönder.

jag har bytt många liter bromsvätska i mina dar men just v70 2000-2007 är helt otroliga på å suga åt sig fukt måste va en konstruktions miss. jag har haft bilar som haft över 3% fukt på under ett år. å serviceintervallen är 2år ...
men på många bilar kan man klara sig 4-5 år å den är ändå under 2%.
Tänk på att det finns olika viskositet på bromsvätska Dot4 finns för bilar med Antisladd och för bilar utan
Bilar med antisladd system vill ha en lite tunnare vätska det står på förpackningen vad den är avsedd för
ett riktigt byte brukar gå åt 1.5-2l för att spola genom hela systemet
#1150863
mattsson81 skrev:Som Andersuw skrev så är bromsvätske byte speciellt viktigt på S60/V70 av någon anledning så bildas det någon vit sörja i bromsvätskebehållaren som man måste suga ur innan man häller på nytt å trycker genom systemet.
annars finns risken speciellt på bilar med antisladd att bromstrycksgivarna på huvudcylindern går sönder.

jag har bytt många liter bromsvätska i mina dar men just v70 2000-2007 är helt otroliga på å suga åt sig fukt måste va en konstruktions miss. jag har haft bilar som haft över 3% fukt på under ett år. å serviceintervallen är 2år ...
men på många bilar kan man klara sig 4-5 år å den är ändå under 2%.
Tänk på att det finns olika viskositet på bromsvätska Dot4 finns för bilar med Antisladd och för bilar utan
Bilar med antisladd system vill ha en lite tunnare vätska det står på förpackningen vad den är avsedd för
ett riktigt byte brukar gå åt 1.5-2l för att spola genom hela systemet

När man spolar igenom ca 1.5-2l då får man väl inte ny fräsch vätska i abs enheten, den måste väl luftas på annat vis eller?

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]