Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Saibot
#1149896
Med bilden så har du ju redan svarat på din egna fråga. :wink:

Min v70 från 98 skar kompressorn på och tog remmen som var för v70 utan ac. Funkar felfritt och kompressorn hänger kvar.
av weeeman
#1151822
Den bilden var från en tråd om 850, så frågan är om det går på V70N?

Det finns en rem för V70N utan AC, men den är i stort sett lika lång och verkar innebära att man monterar ett löphjul där AC-kompressorn nu sitter.

Hade ju varit smidigare att bara dra en ny rem utan att försöka hitta löphjul och detaljer till det. För jag gissar att de flesta V70N såldes med ACC...
av weeeman
#1151825
Följdfråga, det finns två olika AC-pumpar på V70N. Enligt Granaths i Jönköping kan man inte ta reda på det via reg-nummer, vilken som bilen har.

Dessa två olika har jag hittat i katalogen i Meca, kollar man måtten ser dom lika ut, bara anslutningarna som har olika position (vilket ändå inte är så noga då AC'n är ur funktion)

Bild

Bild
#1152769
Du vet väl att man kan byta lagret till remskivan på ac-pumpen?
Bort med magnetkopplingen först.

Man kanske måste ta ac-pumpen från bilen av utrymmesskäl, men ska man BYTA pump, är arbetet detsamma men kostnaden en bråkdel.
Du säger att ac'n är paj, och du gör detta endast för multiremmen. = desto enklare.

Googla, så finns youtubefilmer på det.

Är spelet på magnetkopplingen sen större än 1mm kanske ditt ac-fel sitter där, och du lagat BÅDA felen om du skippar nått av shimsen du nu har på bordet...

Jag har.

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]