Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1149566
Hej.

Jag har skrivit massor av gånger om alla problemen med min V70N 2001.

Men nu ger jag upp tillfälligt med den bilen tills i sommar så nu vill jag få ur bensinen på den och använda bensinen i den bilen jag åker med istället eftersom V70 precis var fulltankad innan den gick sönder.

Så hur gör jag?

Var snälla och lägg gärna upp bilder på hur jag ska göra på grejerna runt motorn så jag fattar hur ni menar. Typ bilder med pilar på så jag vet vad jag ska lossa för grejer osv.

Någon sa att man kunde lossa nåt vid fuel railen och på så sätt få ur bensinen ur tanken.

Jag är fattig som satan och skulle behöva få ur all bensin så jag kan använda den till min bil som funkar så ungarna kan komma till skolan :(
#1149580
Finns det inte en avtappingsplugg i tanken? Annars verkar detta med att "slanga" bensin ur bilar inte ha försvunnit som fenomen, så det kanske är ett alternativ. Annars måste det väl till nåt trick för att tvångsköra pumpen och då lär man väl ha lite tryck och sprutande att hantera, vilket inte är så kul med bensin.
#1149737
Det sitter en schraderventil (ser ut som en däckventil) på fuelrailens vänstersida sett från förarplats, om motorn går att starta kan man ansluta en slang dit och sedan starta motorn och så pumpar bilens egen bränslepump ur tanken medan motorn går på tomgång. Det borde fungera lika bra att tvångsköra pumpen genom att bygla reläet men det har jag inte provat.

Har inte provat att slanga en V70N heller men det är ju lätt och billigt att prova.
#1149934
Du kan ju lyfta baksätet, och leta på kontakten till pumpen, och via ett löst batteri köra direktström på pumpen, med släppt bränsleslang fram, och ner i en dunk.
Problemet är bara att utan bränsleretur, får du inte ur all bensin.
Du har ju en sadelformad tank med två "magar".
Returen går via en ejektor, och spolar över bensin i andra tankbottnen där pumpen sitter.
Det är så den "tömmer" hela tanken.
#1150001
Least: "En slang, hink och en minttablett. Slang ner i tanken, sug till, slang ner i hinken. Spotta och ta tabletten... ;) "

Det har åtminstone förut funnits handpumpar avsedda för akvarieskötsel att slanga ur från ett kärl till ett annat. Visserligen ganska klena slangar med något långsamt flöde, men om man ändå har dröjt i ett ½-år, så kanske man kan ta det lugnt en liten stund till medan tanken töms? Och ett måttligt flöde kanske är en fördel med tanke på vätskans egenskaper. Den sprutar inte med 3 - 4 Bars tryck. Det kan vara enklare att hålla allt under uppsikt.
#1150861
Tänker ni slang genom tanklocket ner till bensinen så går det inte, sitter en grej i röret så det inte går att slänga bilen, dock försökt på en v40 1998'a fick sen förklarat att det inte gick att slanga nyare bilar, sitter ett skydd emot bränslestölder?


Den där ventilen på bränslebryggan, skulle va fint om man kunde få en slang med en passande ventil? att skruva runt som samtidigt trycker in piggen så de sprutar ut och ner i en hink, finns detta att köpa tro?

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]