Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1149348
Vet ej om jag kan hitta något fel alls egentligen, kunde inte ens mäta fram de 20mA som den ska dra så vet inte vad jag gjorde fel. Batteriet som satt i höll 8 volt efter 24 timmars laddning så det var ju helt slut. Jag satte i det nya batteriet sen är det väl bara att hoppas på at eländet går igång imorgon.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
#1149655
Med nytt batteri så startade bilen utan problem imorse, vilken lycka. Nu kom även ett felmeddelande upp "larmsystem service erfodras" undra om detta kan hänga ihop med varför centrallåsen bråkar så mycket. Låser upp förardörren och ena bakdörren, men försöker man öppna passagerar dörren inifrån så åker knoppen upp men dörren går ej öppna?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
av andersuw
#1149657
Glad att höra att bilen vaknat till liv men svårt att säga vad du gjorde för fel när du försökte mäta. Jag har själv använt exakt den teknik jag beskrev, inklusive tricket för att inte larmet skall utlösa, på min V70 -02, inte för att jag hade något fel utan därför att jag ville ha ett grepp om vilken minimiförbrukning jag kunde räkna med efter att ha installerat GSM-baserad fjärrstart till värmaren, vilket drar lite extra.

Jag tror inte felet på larmet är relaterat till felet på centrallåset. Du bör läsa felkoder med Volvospecifik läsare för att komma vidare. Du har troligen felkoder både på larmet och centrallåset. Centrallåset styrs av flera olika reläer och det är inte ovanligt att de strular. Fel på låskistorna är heller inte ovanliga.
#1149673
Vad jag gjorde fel vet Inte jag heller, din beskrivning var ju väldigt lätt att följa men något fel lyckades jag ändå med. Ska ringa till Volvo verkstad under morgondagen och beställa tid för felkod läsning. Tack för snabbt svar!

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
av andersuw
#1149675
När det gäller larmet är för övrigt det vanligaste felet på de här bilarna att reservbatteriet i sirenen ger upp vilket i sin tur kan förstöra kretskortet till sirenen om det vill sig illa därför att batterisyran läcker ut. Det är inte omöjigt att något sådant också skulle kunna ge upphov till urdraget huvudbatteri. Reservbatteriet är uppladdningsbart och tar den ström det till äventyrs vill ha från huvudbatteriet när bilen står parkerad. När det gäller låsen tippar jag som sagt på reläer och/eller låskistor.
#1150894
Så idag var det nya batteriet helt tomt igen..suck. jag har iallafall fått tid till på torsdag på en volvo verkstad för felsökning så jag får se vad det ger. Har inhandlat en ctek laddare så den får ladda batteriet när bilen ej används så kanske frun kan använda bilen någon dag under veckan innan den ska till verkstaden iallafall.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
#1152076
Idag har jag fått svar från Volvo verkstaden och det var som många skrivit här på forumet sirenen som var helt slut och dem hade en stark misstanke om att det är den som drar ur batteriet också. När det gäller centrallåsen så fick de felkod på PDM:en att kommunikation saknas. Det gör lite ont i plånboken men det är skönt att få felen åtgärdade

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
av andersuw
#1152078
Ja det skulle inte förvåna mig om larmsirenen visar sig vara boven i dramat när det gäller dina problem med urladdat batteri. Om det är PDMen som är trasig (kan också vara kabelfel förstås) är det rätt lätt att byta den själv mot en begagnad från skroten. Kan nog spara en hel del pengar. Även sirenen är inte alltför knepig att byta själv. Men där kanske det kan finnas skäl att sätta dit en helt ny eftersom de som finns på skroten börjar bli rätt gamla och det därför är avsevärd risk för att få samma fel igen.
#1152223
Ska hämta hem bilen i eftermiddag sen är det nog bara att avvakta och se så batteriet håller sig. Men jag tror också på att sirenen är boven. Jag vill passa på att tacka för alla tankar och hjälp. Ni är suveräna här

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
#1154693
Efter en vecka var det nu dags igen. När frun skulle starta bilen så tickade den bara. Men nu på morgonen så kände jag återigen på generatorn och tyckte faktiskt att ett område på den var inte lika kallt som resten. Jag mätte med laser och det var 1.5 grader varmare just på den punkten. Så det kan ju faktiskt vara generatorn som drar ström ändå?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dröj[…]

Vi som beställt EX90

Inte för mig. Plastig interiör. Liten s[…]

Kolkanistern på min 745-a är trasig, ja[…]

Är B5244SG annorlunda än en B5244S f&oum[…]