Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobbebjärnum
#1149094
Hej.

Man sambo har en Volvo S60 (140HK) -02 som plötsligt slukar ett fullt batteri över natten. Det har även börjat bli en del centrallås problem på den och jag börja tro att detta hänger ihop. Det var centrallås problemen som började med att passagerardörren ej låstes upp med fjärren och sen gick det vidare med att vissa dörrar låstes upp och andra inte, samma visa när man skulle låsa och idag är det förardörren som inte låses upp förutom om man använder nyckeln då funkar det. I helgen har den som sagt även lyckas sluka ett äldre batteri och även ett nyare. Det går fortfarande att öppna vissa dörrar med fjärren och när man provar att starta så tändes halvljus och instrumentpanelsbelysningen, men startmotorn bara tickar. Den går igång med starthjälp och generatorn laddar som den ska på 14.4 volt, sålänge man inte stänger av bilen så håller den sig i liv som den ska, men får den stå över natten är batteriet tomt igen.
Kan detta på något sett hänga ihop med centrallås problemen eller vad tror ni som nog kan det här bättre än mig?

Tacksam för all hjälp.
av rid54
#1149100
Det krävs en del uttag för att tömma ett fullt batteri över natt (säg 12 timmar). Det är som att ha ett uttag på 5A, vilket ger att det skulle finnas 60W ströeffekt kvar när bilen är avstängd. (Ungefärliga siffror!)

Det troliga är att batterierna inte är så bra. Att systemspänningen med motorn igång (alltså när generatorn laddar) är 14,4 V säger bara att generatorn är OK. Rätt trötta batterier, exempelvis sulfaterade eller bara gamla batterier, kan snabbt få upp systemspänningen när de laddas, men kan inte ge någon vidare energi tillbaka när de belastas. Batteriets kondition kan egentligen bara mätas genom att man mäter vilospänningen efter fulladdning (med en bra laddare), på ett helt urkopplat batteri när det stått flera timmar (typ över natten), eller att man suger upp elektrolyt och mäter densiteten.

Ett annat möjligt problem är att det finns en dålig förbindelse nånstans till/från batteriet, dålig polsko, ärgad förbindelse någonstans mellan generator och batteri etc etc.

Självklart kan det vara någon tjuvström, kanske någon låsmotor som bråkar. Detta kan mätas upp genom att man lossar en polsko från batteriet och sätter in en strömmätare, efter att bilen stått och lugnat ner sig en kvart eller så. Mätaren bör klara 30A utan att brínna upp, skulle jag föreslå - det kan ju vara stark stöm om det faktiskt är så att dina batterier är OK och de laddas ur under en natt.
av andersuw
#1149105
Det vimlar inte direkt av multimetrar som klarar 30 A. Men en på 10 A kan förhoppningsvis funka. Det brukar finnas en säkring på 10A-uttaget på multimetrarna och då är det värsta som kan hända att säkringen går. Man kan också använda en tångamperemeter. De är ju inte så där väldigt dyrbara nuförtiden och rätt bra att till hands för alla möjliga tillfällen där strömstyrkan behöver mätas. För egen del köpte jag en sådan här för något år sedan:

http://www.ebay.com/itm/UNI-T-UT210E-Ha ... SwAPlXhvd-
#1149135
Tack för svar!.
Jag börjar med att sätta dit ett helt nytt batteri imorgon och ser hur det fungerar. Drar det ut även det batteriet får jag söka vidare både på strömslukandet och varför centrallåsen flippar ut. Återkommer
av andersuw
#1149142
Jag skulle börja i motsatt ände: Först mäta om bilen drar tjvuström och sedan, om den inte gör det, byta batteri. Ett batteri tappar en väsentlig del av sin livslängd om det blir fullständigt urdraget så jag skulle inte riskera något sådant med ett helt nytt.
#1149169
Kan man kontrollera det genom att plockar bort minuspolen på batteriet och mäta mellan Plus polen och jordkabeln och sen börja plocka säkringar om strömförbrukningen visar sig för hög? Jag är inte helt hemma på bil el men har hört att man ska göra något liknande det jag skrev.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
av kebabpizza
#1149174
Strömmätning gör man i serie med belastningen, koppla in amperemetern mellan en batteripol (lämpligen minuspolen så minskar risken för missöden) och den lösa polskon.
OBS! Se till att mätaren står på sitt högsta område, oftast minst 10A (helst avsäkrad dessutom) om det är en digitalmultimeter, och vrid inte på tändningen!
av andersuw
#1149178
Tobbebjärnum skrev:Kan man kontrollera det genom att plockar bort minuspolen på batteriet och mäta mellan Plus polen och jordkabeln och sen börja plocka säkringar om strömförbrukningen visar sig för hög? Jag är inte helt hemma på bil el men har hört att man ska göra något liknande det jag skrev.
Ja något liknande men inte riktigt som du skrev. Om du har en vanlig multimeter med ett särskilt uttag märkt 10A kan du använda det uttaget och motsvarande inställning på mätaren. Du plockar bort jordkabeln från batteriet och sätter sedan den ena mätsonden på batteriets minuspol (inte pluspolen) och den andra på den polsko till jordkabeln som du just plockat bort. Om du inte har någon specialutrustning i bilen som ständigt drar ström bör du få ett värde på ca 20 mA när bilen gått i "dvala" (se nedan).

Att börja med att använda 10A-uttaget och 10A-inställningen är bara en försiktighetsåtgärd i det fall det faktiskt finns ett rejält strömuttag som inte borde finnas där. Märker du vid första mätningen att värdet är mycket lågt kan du byta från 10A-uttaget till det vanliga uttaget och använda ett mätområde som svarar bättre mot den strömstyrka det faktiskt är fråga om.

Innan du försöker mäta på det sätt jag föreslår bör du låsa bilen men med bakluckan öppen så att du fortfarande kommer åt batteriet. Jag tror det funkar att göra så på en S60. Det går i vart fall på min V70N. Efter att du låst bör du sedan vänta drygt 10 minuter innan du plockar av jordkabeln och mäter. Detta både för att bilens styrenheter skall hinna stänga ner sig i god ordning innan strömmen bryts och därför att det tar en stund innan bilen går ner i full "dvala" så att strömförbrukningen blir minimal. Jag gissar att det finns belysning i bakluckan och du bör förvissa dig om att den slocknat innan du plockar bort jordkabeln och försöker mäta.

Hur du enklast kan gå vidare kan vi återkomma till när du gjort den första mätningen och vet om bilen faktiskt drar tjuvström eller inte.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
#1149187
Tack så hemskt mycket för era svar. Jag tror det går att låsa bilen på det viset, det är väl bara när man låser med fjärren som larmet vill vara med i leken.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
av andersuw
#1149191
Ja om du låser med nyckeln larmar du inte på. Och det är förstås låsning utan larm som du bör göra i det här fallet. Annars går naturligtvis larmet när du plockar av jordkabeln från batteriet och det är ju inte riktigt vad du vill. ;-)

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]