Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av miken
#1148691
Har just haft in bilen på service och tankade den full när jag for hem nu har bilen stått en vecka på infarten utan att jag har kört den och märkte just att det läker ut bensin på asfalten.
Läker på vänster sida (förarsidan) ovanför tanken någon som har tips på vad jag ska göra och hur kommer man åt på ovansidan tanken under bilen??

slang som kan läka eller något annat från tanken?

Bränslepumpen är bytt för cirka ett halvår sedan även bränslefiltret byttes samtidigt men det sitter ju på höger sida och där läker på vänster sida rinner från ovansidan ranken
Senast redigerad av 1 miken, redigerad totalt 0 gånger.
#1148718
Den kan läcka precis vart som helst. Men sker det när bilen står så är det knappast efter filtret. Borde inte ens vara så långt fram. Men själva filtret rymmer tillräckligt mkt för att man ska se fläcken.
Enklast är att hissa upp bilen, torr. Då ser man bensinläckage mkt lätt o kan följa det till läckan.
Användarvisningsbild
av BlackXS
#1148866
miken skrev:Jag tankade fullt upp till locket sen har jag kört 5 mil hem att jag har tankat för mycket låter ju helknäppt ska ju knappast läka ut något ändå

Tankade du upp till locket så har du tankat mer än penisen du trycker ner och tankar med i bilen, den stannar när den känner av att det blir fullt visst så är det en del som drar ut penisen halvvägs och fyller vidare för att sedan dra ut den helt och fortsätta fylla på men då blir det ju som du skriver upp till locket.
av miken
#1149023
Det har läkt ut cirk 2 liter nu har ställt en balja under för att det inte ska läka ut på asfalten och nu har det slutat droppa kan det vara så att det läkt från påfyllningsröret kanske någon packning mellan det och tanken som läker??

Som sagt det har läkt från ovansidan tanken på höger sida.

Tacksam för tips och inte fler teorier hur man tankar upp till locket tack !
av MickeM
#1149069
Tanka ända upp, är ett okynne många okunniga drar på sig problem med.

Man ska tanka till pumpen bryter första gången.
Inget mer!

Den har ingen ventilation ut i luften som förr.
Det måste finnas gasexpansionsutrymme kvar i tanken.
Tanken är tät, och gasångorna samlas via en slang i en kolkanister framme under huven.

Öppna tanklocket på en varm bil, så har väl de flesta hört ett sug.
Helt normalt.
När motorn går, öppnar motorstyrdonet en ventil som sätter undertryck i kolkanistern och via den även lätt undertryck i tanken.
Bränsleångorna leds då in i insuget och förbränns korrekt.

Detta för att inga bensinångor skall släppas ut i miljön.
Därför kan man få felkoder på detta system av otätt bränslelock, tex...

Därför:
Överfyller man, kan det leda till att det kommer flytande bensin i detta system, och en massa problem med det.
Läckage?
Kanske, för systemet är inte byggt för flytande bensin. Bara ångorna.
#1149206
Av din beskrivning nu så följer jag de andra. Innan du når locket har du avluftningar. Hamnar bränslet över dessa så kommer det in bensin i en slang som går rakt ut. Samma sak om den är överfull o lutar åt tanklocket.
Bränn upp lite bränsle o kolla om inte det löser problemet.

O nu till nästa problem. Sår läker. Tankar läcker.
Ber om ursäkt. Men nu är det fler gånger än min ADHDskadade hjärna orkar med.
av Runenyg
#1150889
Hadde samme problem på min 06.awd d5. Lekasjen kom fra lufterøret. Det berørte reservehjulsbrønnen på vei til tanken. Jeg kappet røret og fjernet delen som hadde gnag/hull og monterte en slange mellom de gjenstående stussene.
Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png När best&[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]