Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1141562
Jag har blivit mer och mer sugen på att installera bensinvärmare i min S60r -04.

Volvoverkstaden och de firmor i närheten som håller på med detta verkar ta hutlöst med betalt för det, så jag börjar snegla på att göra det själv. Alternativt ta hjälp av någon mek-van person i min närhet, och istället för att köpa en sprillans ny installera en begagnad inköpt från skroten.

Men var hittar jag monteringsanvisningar och material-listor?

Jag har sökt i forumet, men länkar som finns i gamla trådar fungerar inte längre.
#1141600
Se här:

http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... C3%A4rmare

Monteringsanvisningen för just din modellvariant (B5254T4 AW50/51 AWD) saknas när man klickar på den men det är troligen samma eller väldigt lika för likartade motorer/drivlinor.
#1141618
Hittade denna Blocketannons med rimligt pris annars verkar allt mellan 15-25k vara pris för en komplett eftermontering;
https://www.blocket.se/stockholm/Webast ... 783326.htm
De här parkeringsvärmarna verkar många få problem med förr eller senare, ska du köpa en begagnad kolla att du får en som kommer från en bil med få mil/år.
Bildelsbasen tar ca 3-6000kr för en värmare, bättre att köpa en helt ny?
#1141622
Värmaren du länkar till är en Webasto. I den bilgeneration TS har tänker sig Volvo att det skall vara en Eberspächer Nordic (tidigare Ardic/Volvo Flygmotor) 912-B och det är definitivt en sådan man skall sikta på vid eftermontering tycker jag. Då är det minst risk för problem vid monteringen och värmaren blir fullt integrerad med elektroniken i bilen.
#1141634
Så här svarar Rejmes i Örebro:
"Då inte din bil är förbered för bränslevärmare så är det väldigt omfattande arbete att eftermonterade den tyvärr.
Skulle gissa runt 25-30000kr då även ny bränsleledning vattenslangar samt kablage måste dras.
Förslag är att prata med El och diesel som ev kan montera en mer universal modell."


Nu när jag tittat på en av monteringsanvisningarna jag hittade i länken ovan så känns det absolut som att en rutinerad hemma-mekare skulle klara av att få ihop detta.
Får man bara ihop monteringssatsen med alla slangar och kablar borde det gå relativt enkelt.
Men hur löser man i så fall uppstarten?
Idealet borde ju vara att ha den styrd via Smartphone, och det låter sig inte göras på en så gammal bil som 2004.
#1141640
Även om du eftermonterar själv måste du få mjukvara från Volvo för att få igång värmaren. Den kostnaden kommer du aldrig ifrån. Vet inte exakt vad den mjukvaran kostar just nu. Det handlar om några tusenlappar men du blir inte ruinerad.

När det gäller fjärrstart finns det flera vägar att gå. Dels säljer Volvo en fjärrstart som inte går via GSM och har en räckvidd på, i bästa fall (inget i vägen) 1000 m eller så. Under sämre förhållanden kanske man kan hoppas på 100 till 200 m. Sedan finns det också GSM-baserade fjärrstarter som inte är Volvo original men funkar alldeles utmärkt ändå. Jag har själv en sådan i min 02:a. Se den här parallella tråden för vidare info:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1#p1140398

När Rejmes pratar om förberedelse för bränslevärmare är det för övrigt nys. Ingen bil har något sådant. Antingen sitter värmaren redan där eller också gör den det inte. Något mellanting finns mig veterligen inte.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
#1141648
Finns väl två vägar att gå, överväg vad som verkar enklast - antingen kör du allt enligt en originalmonterad (begagnad) värmare/monteringsdetaljer och köper Volvos mjukvara där du förmodligen bara får två programmerbara tider i färddatorn/direktstart som startas i bilen. GSM/Fjärrstart går fixa men kostar säkert 3-4000kr till via eftermarknadsgrejor.

Väljer du den universella satsen från tex Webasto får du en ny brännare + att du kan lägga pengarna på en Webasto fjärrstart T91 eller T100 HTM med appen Thermocall.
#1141665
För att bara ta ett exempel: Hur klarar Webastosatsen att dra igång kupéfläkten på en P2:a? Styrningen på den går ju via CAN-nätet. Det står att det finns fordonsanpassade satser till de flesta bilar men det betyder ju inte alla bilar. Jag misstänker att det inte finns någon till den här Volvogenerationen.

Tror för övrigt att en komplett monteringssats inte kostar så värst mycket mer hos Volvo och fjärrstart kostar förstås extra även om man går Webastovägen, troligen ungefär lika mycket extra som om man går den andra vägen.

Jag har rätt många forumbekanta som framgångsrikt eftermonterat Volvos originalbrännare, vanligen köpt begagnad. Jag känner däremot inte till någon enda som framgångsrikt eftermonterat en Webasto i en Volvo i den här generationen där det inte är Webasto som gäller i originalutförande.

Kolkanistern på min 745-a är trasig, ja[…]

Är B5244SG annorlunda än en B5244S f&oum[…]

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]