Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1145609
Mabuse skrev:Går det att programmera om "hjälp-ljus"-knappen på KIR-nyckeln till att styra värmaren istället för hjälpljuset?
Det är klart det går. Men det krävs då att någon faktiskt sätter sig ner och programmerar och det är det mig veterligen ingen som gjort. Detta är alltså inget som finns på "hyllan" vare sig hos Volvo eller någon annanstans.
#1145610
Mabuse skrev:Undrar om det skulle funka med en sån här för fjärrstyrning?

http://gsm-start.se/sv/fjarrstyrda-rela ... sm-rela-dc

eller den här:

http://www.ebay.co.uk/itm/GSM-SMS-Call- ... 2013090821
Det är mycket möjligt. Jag har inte tittat på specen för just dessa men det är ju inget märkvärdigt relä som behövs. Dock undrar jag om du skall ge dig på att bygga en egen fjärrstart om du inte kan själv kan bedöma specen. Du måste ju ändå i slutänden förstå hur saker och ting skall kopplas för att det skall funka.
#1145642
andersuw skrev:
Mabuse skrev:Går det att programmera om "hjälp-ljus"-knappen på KIR-nyckeln till att styra värmaren istället för hjälpljuset?
Det är klart det går. Men det krävs då att någon faktiskt sätter sig ner och programmerar och det är det mig veterligen ingen som gjort. Detta är alltså inget som finns på "hyllan" vare sig hos Volvo eller någon annanstans.
Precis denna funktion har jag gjort på CAN-boxen för nåt år sedan..

Två snabba tryck på gul-knapp så tänds alla blinkerslampor i 1-2 sekunder, därefter skickas emulerade AEM-kommandon som startar värmaren.

:-O)
#1145651
Utmärkt att jag hade fel på den punkten Johnny! :D
#1145715
johnnype skrev: Precis denna funktion har jag gjort på CAN-boxen för nåt år sedan..

Två snabba tryck på gul-knapp så tänds alla blinkerslampor i 1-2 sekunder, därefter skickas emulerade AEM-kommandon som startar värmaren.
Får inte detta att funka på min CAN-BOX. Dubbla tryck på gula knappen gör inget annat än togglar p-lyset på eller av "som vanligt".
Är det någon inställning eller uppdatering som krävs?
#1146159
andersuw skrev:
Mabuse skrev: eller den här:

http://www.ebay.co.uk/itm/GSM-SMS-Call- ... 2013090821
Det är mycket möjligt. Jag har inte tittat på specen för just dessa men det är ju inget märkvärdigt relä som behövs. Dock undrar jag om du skall ge dig på att bygga en egen fjärrstart om du inte kan själv kan bedöma specen. Du måste ju ändå i slutänden förstå hur saker och ting skall kopplas för att det skall funka.
Den från Ebay verkar ju tillräckligt enkel, bara ett relä som styr. Om du moddar en AEM eller vad det var du föreslog för att kunna fjärrstyra, det beror ju mest på vad din modd kräver för signal. Är det aktiv hög eller aktiv låg signal? 1k eller 10k motstånd till jord eller 12v så är ju saken fixad...
Den drar ca 90mA, men det kan man ju leva med...
#1146160
Som jag sa vill AEM ha jord på stift B3 för att starta värmaren. Men är du säker på att du kan/vill leva med en stand-by-förbrukning på 90 mA? Även AEMn drar lite och sammantaget skulle det innebära att stand-by-förbrukningen ökar med 5 till 10 gånger jämfört med när endast larmet är igång. Själv skulle jag aldrig montera en fjärrstart som drar så mycket ström. Men om du kan/vill underhållsladda och/eller kör tillräckligt mycket året om kan det förstås fungera ändå.
#1146172
andersuw skrev:Som jag sa vill AEM ha jord på stift B3 för att starta värmaren. Men är du säker på att du kan/vill leva med en stand-by-förbrukning på 90 mA?
Hmm, det var ju CEM jag menade... Hade ju ingen AEM installerad.

90mA är ju inte helt obetydligt, och jag har funderat på det där. Som jag ser det finns det tre tydliga alternativ.
1) leta rätt på en strömsnålare variant (kan bli dyrt)
2) driva den med ett separat batteri som laddas parallellt när motorn går. (
3) ha en av/på switch så man kan bryta strömmen när man inte har avsikt att använda värmaren under en längre tid
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]