Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dextre
#1136537
På min S60 -01 så skallrar det ibland i förardörren när man kör. På höga varvtal så hörs det oftast inte. Det låter som om ljudet kommer från fönstrets övre vänstra sida, och jag har trott att det är fönstret som sitter löst. Nu har jag emellertid märkt att om man lägger en hand mot fönstret så tystnar det inte. Det blir lite reducerat om man drar ned fönsterhissen ett par mm, men det försvinner inte utan ändras bara lite. Jag har försökt hålla en hand mot otaliga paneldelar för att se om det försvinner men det verkar inte gå.

Eftersom det är lite jobb att riva bort dörrklädseln och jag säkert kommer att ha sönder någon jobbig plastplopp som måste ersättas tänkte jag se om någon kan tipsa mig om vad de vanligaste skallrande ljuden från dörrarna brukar bero på. Från utsidan kommer man inte åt några skruvar att dra åt alls.
av flygsfors
#1136543
Har samma sak i höger bakdörr på min v70-06.
Tystnar en stund om man kör fönsterhissen lite,tror att jag fick reda på att det kan vara fönsterhissen som sitter löst,den är popnitad med från volvo några specialnitar som ska vara hårda och jäkliga att få bort men dom kan släppa lite och få fönstehissen att"skramla" i dörrsidan.
Man ska kunna byta dom men volvo har sina egna popnitar och specialverktyg så jag vet inte om man kan fixa det själv med en egen tång...
av andersuw
#1136586
Dextre skrev:Eftersom det är lite jobb att riva bort dörrklädseln och jag säkert kommer att ha sönder någon jobbig plastplopp som måste ersättas tänkte jag se om någon kan tipsa mig om vad de vanligaste skallrande ljuden från dörrarna brukar bero på. Från utsidan kommer man inte åt några skruvar att dra åt alls.
Det är ett väldigt enkelt jobb att ta bort dörrklädseln och väldigt liten risk att ha sönder något. Bruksanvisning för S60/V70 (som har samma framdörrar) i din årsmodell finns här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6#p1135132
av andersuw
#1136590
flygsfors skrev:Har samma sak i höger bakdörr på min v70-06.
Tystnar en stund om man kör fönsterhissen lite,tror att jag fick reda på att det kan vara fönsterhissen som sitter löst,den är popnitad med från volvo några specialnitar som ska vara hårda och jäkliga att få bort men dom kan släppa lite och få fönstehissen att"skramla" i dörrsidan.
Man ska kunna byta dom men volvo har sina egna popnitar och specialverktyg så jag vet inte om man kan fixa det själv med en egen tång...
Det finns ett mektips på byte av bakdörr/bakdörrskomponenter på V70 här:

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?f=25&t=19294

Du måste vara inloggad på svxc.se för att läsa det men det tar ju inte lång stund att "regga" sig där om du inte redan är det. Det behövs inga specialverktyg för att vid behov nita om fönsterhissen i bakdörren på en V70. Volvos popnitar är dock mycket riktigt hårda, vilket innebär att det tar en stund att borra ur dem när allt skall bort, inte bara huvudet som släpper rätt fort och lätt. En riktigt hård borr och lite skärolja rekommenderas. Helst vill man också ha en rejäl popnitstång för att dra dit nitarna igen, i alla fall om nitarna är Volvo original och jag skulle nog ogärna prova något annat. Det går med en klenare tång också men då får man dra i omgångar och ta i så det svartnar för ögonen.

Du lär behöva ta ut fönsterhissan för att nita om den eftersom den ena halvan av niten lär sitta kvar i hissen och det inte är tillrådligt att försöka borra ur den biten genom det hål i dörrsidan där nithuvudet satt. Stor risk att skada det hålet då.
av Dextre
#1161696
Finns det någon som har lämnat in för att fixa detta? Vart isåfall?

Jag har tagit bort dörrens insida och skruvade på alla skruvar jag såg men hittade ingenting och att ta loss fönsterhiss etc kan jag inte. Jag förstår inte hur man tar sig längre in i dörren och jag kommer bara bända sönder något. Jag har frågat den vanliga meken som jag åker till och de var inte intresserade av jobbet. De pratade om glasmästare men det kan väl inte vara lämpligt.

Allt jag vet är att jag snart inte står ut med oljudet längre. Det går inte att avhjälpa mer än några sekunder genom att köra hissen.
av andersuw
#1161741
Att överlämna den här typen av jobb ("ta bort skramlet") till verkstad kan ju vara lite vanskligt. Potentiellt dyrt för dig om jobbet görs på "löpande räkning" (får ta den tid det tar) och riskfyllt för verkstaden annars.

Har du fortfarande skrammel när du kör med dörrsidan borttagen? Kan du i det här läget hitta den del som skramlar? Om det sitter något skumplastsjok i vägen så att du inte kommer åt att hålla i fönsterhissan kan du ju skära bort det och sedan limma dit på nytt. 65

Om du bara kan precisera orsaken till skramlet blir ju saker och ting mycket enklare. Även om du inte skulle vilja demontera och återmontera fönsterhissen eller vad det nu handlar om på egen hand kan du ju få vilken verkstad som helst att göra jobbet om du bara kan tala om exakt vad du vill ha gjort.
av Dextre
#1161750
Det kommer från övre väntra hörnet av fönstret på förarsidan. Helt säkert. Ljudet försvinner om man lägger armen med lite tyngd mot fönstret. Det försvinner i några få sekunder om man kör hissen ned och upp igen. Att det är fönstret som sitter löst på något sätt känns väl givet men vad vet jag. Snart får jag sälja bilen om det inte slutar. Jag har testat att klämma fast papper i öppningen upptill med fönstret. Det fungerade inte. Jag skall testa att klippa bitar av tvättsvamp och försöka klämma fast för att se om det slutar.

Jag testade inte att köra med dörrsidan borta tyvärr. Det hade kanske varit smart. Fiskbensbiten av plast som täcker handtaget blev ganska illa tilltygad vid borttagandet så jag gör egentligen ogärna det igen men jag måste kanske då. Jag är så rädd att jag spräcker någon plast om jag håller på för mycket. Det har hänt förr. Jag hade svårt att bedöma vad mer jag behövde göra efter att ha tagit bort dörrens insida. Nitarna runt om bort, skruvarna under handtaget bort, dra ur alla sladdar till el och sedan ställa den åt sidan. Efter det kunde jag inte avgöra vad mer jag behövde göra. Jag kom inte längre in och såg inga fler skruvar som hörde till fönster eller annat. Är det mycket kvar?
av andersuw
#1161779
Om ljudet verkligen kommer från övre vänstra hörnet av fönstret ligger det nära till hands att misstänka något problem med gummilisten runt rutramen. Har du tagit loss den och kollat att den är hel och sitter tight överallt? Troligen är det en enda list som går runt rutan i överkant och på sidorna men två andra lister (en på utsidan och en på insidan) nedtill.

När du pratar om "fiskbensbiten" av plast som täcker handtaget antar jag att du menar övre halvan av handtaget, den som måste bort för att du skall komma åt skruvarna. Det verktyg som du behöver för att ta bort den utan att göra någon som helst åverkan är just ett "fiskben" (även kallad P-mejsel eller falsben), d.v.s. ett bändverktyg av plast. Volvoverkstäderna har ett utmärkt sådant som jag själv använder sedan många år tillbaka. Har det alltid liggande i handskfacket för första-hjälpen-insatser. Är helt omistligt för allt arbete på en modern bil där det kryllar av fastsnäppta plastdetaljer som man ofelbart sätter märken i om man använder något hårdare verktyg, t.ex. en skruvmejsel att bända med. Bild 2 i den här tråden visar hur verktyget ser ut:

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=14579

Mycket kvar? Pja det sitter ju rätt mycket pryttlar i en dörr. Det vet man om inte annat om man som jag en gång bytt en dörr och därmed var tvungen att flytta över alla grejer från den ena dörren till den andra. Då var det ändå bara en bakdörr, inte en framdörr det handlade om. ;-)
Här är listan över vad det i det fallet handlar om:

1. Yttre bottenlist
2. Yttre midjelist
3. Klädselpanel
4. Högtalare
5. Konsol för klädselpanelens centruminfästning i dörren
6. Droppskydd
7. Övre fönsterlist
8. Fönsterruta
9. Fönsterhiss
10. Nedre fönsterlist yttre
11. Nedre fönsterlist inre
12. Fönsterstyrning
13. Låskista med vajer/länkage
14. Yttre dörrhandtag med länkage
15. SIPS-block
16. Ledningsmatta med damask och gummigenomföring
17. Dörrstopp
18. Gångjärn
19. Tätningslist runt dörrkanten

Men med tanke på vad du hittills berättat är det ju en del som talar för att det hela främst har med fönstret att göra, dock inte nödvändigtvis fönsterhissen.
av Dextre
#1161978
Vad jag menade var hur långt det är kvar till att se om fönsterhissen sitter löst. Jag antar att man inte behöver ta isär varenda grej i dörren för det.

Fiskben kanske var en dålig beskrivning. Hundben snarare. Det är en benformad plastdel iaf. Jag kommer not att rycka bort en nygammal sådan från skroten någon gång för den ser just nu ut som en schweizerost runt skarven. Bättre verktyg hjälper säkert.

Visst kan det vara så att listen upptill inte håller fast fönstret ordentligt, men det låter även när fönstret är nedfällt en bit. Det var det jag tänkte testa genom att klämma fast en tvättsvamp. Isåfall kan man väl koncentrera sig lite på det området istället. Det kanske har med listen på sidan av fönstret upptill att göra också.
av andersuw
#1162024
Du måste ta bort skumplastsjoket, åtminstone delvis (värma bort, skära bort i kanten) för att komma åt hissen. Hissen sitter ungefär mitt på den del av dörren som befinner sig under fönsterhöjd, i huvudsak bakom plåten i vilken den sitter fast med fyra nitar. Men du kommer åt att känna på den genom hålet som finns bakom skumplastsjoket. Genom att ruska på rutan i sidled (utåt, inåt) borde du också kunna få ett grepp om hur mycket spel det finns på den ledden. Om någon av de nitar som håller hissen i dörren är lite lös kanske du också kan känna/se det.

Värt att veta kan också vara att motorn till fönsterhissen sitter skruvad i resten av mekanismen med tre skruvar, troligen iskruvade från "utsidan" och in mot bilen. Om det går att komma åt att känna på och vid behov dra åt de skruvarna utan att först demontera hela fönsterhissen vet jag inte. Men om det går behövs definitivt något annat än en vanlig skruvmejsel: En torxnyckel av samma utformning som IKEAs insexnycklar eller en torxbit.

Kan du för övrigt avgöra om skallrandet är hastighetsberoende eller inte? Om det dyker upp först vid viss hastighet skulle man kanske kunna misstänka att det är vinden som orsakar skallrandet. Sådana fenomen kan ibland vara rätt märkliga. När jag just köpt min 745:a en gång i tiden märkte jag att jag fick som ett knackande ljud vid körning i högre fart som verkade mycket svårt att lokalisera. Lyckligtvis kunde min "verkare" hos Upplands Motor här i Uppsala omedelbart säga vad det var, nämligen den förkromade stållisten runt vindrutan som vinden lyckades få tag i och som tydligen inte satt fast på ett tillräckligt hårt och dämpat sätt. En baggis att fixa. Men när jag drog en lättnandens suck tillade han: "Men om du anade hur lång tid det tog för oss innan vi kom på att det var där skon klämde". :wink:

När det gäller dörrhandtaget kan det vara idé, om du nu ändå kommit s.a.s. halvvägs, ;-) att byta ut båda handtagen mot den modell som kom med faceliften 2005. De gamla handtagen har en benägenhet att knarra, är inte särskilt trevliga att ta i (skarv på sidan) och ser heller inget vidare ut. De nya, som inte är delade på mitten utan istället har som ett litet lock på ovansidan som man pillar bort för att komma åt skruvarna, är trevligare i alla avseenden. Jag har bytt dem på min 02:a. Kostade ca 500 per styck hos Volvo ÅF om jag minns rätt. Hittar man dem på skroten kommer man förstås billigare undan. Hur de nya handtagen skiljer sig från de gamla framgår av första inlägget i den här tråden:

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=14650
Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]

Service

Gjorde storservice förra året på […]

Det finns fler trådar om liknande problem. D[…]