Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1141201
Var inne idag och skulle få ett pris men dom skulle räkna på det,känns som de inte gjort det för många ggr då han inte hade en aning om vad det gick på. Nämnde något om byte av spridarrören(heter det så?), var tydligen tvunget sas det,känns som dom inte är gratis precis.
Väntar med spänning på detta 8)
#1141370
flygsfors skrev:
farbrornilsson skrev:Hej!
Har du något art.nr på repsatsen som du har på bild?
//Johan
hej.

Sorry,men jag hade slängt påsen till rep-satsen så jag har tyvärr inte det.
Men gå in på volvo och fråga dom,en del verkar känna till den,en del inte...
Kan väl tyvärr tillägga att det höll inte på min. Hålen var utslitna(för stora för repsatsen) så glappet gjorde att staget gick av vid hålet så tyvärr är det nog bara att bita i det sura äpplet och betala för ett nytt virvelspjäll,blir ett stort hål i plånboken :evil:
Hej!
Det var där jag hade problem då Bilia inte verkade hitta rep.satsen och fick bara till svar att den utgått. Men efter mycket tjatande så hittade de till slut den med art.nr 31293291...
Om jag inte får till detta med servicesatsen så tänker jag byta spjället, dock gör jag det isf själv.
Det ända som verkar vara lite bökigt är att få dän spridarna då vissa kan sitta som...
Å byta spridare är väl ekonomiskt självmord antar jag...
av mange38
#1142268
farbrornilsson skrev:
flygsfors skrev:
farbrornilsson skrev:Hej!
Har du något art.nr på repsatsen som du har på bild?
//Johan
hej.

Sorry,men jag hade slängt påsen till rep-satsen så jag har tyvärr inte det.
Men gå in på volvo och fråga dom,en del verkar känna till den,en del inte...
Kan väl tyvärr tillägga att det höll inte på min. Hålen var utslitna(för stora för repsatsen) så glappet gjorde att staget gick av vid hålet så tyvärr är det nog bara att bita i det sura äpplet och betala för ett nytt virvelspjäll,blir ett stort hål i plånboken :evil:
Hej!
Det var där jag hade problem då Bilia inte verkade hitta rep.satsen och fick bara till svar att den utgått. Men efter mycket tjatande så hittade de till slut den med art.nr 31293291...
Om jag inte får till detta med servicesatsen så tänker jag byta spjället, dock gör jag det isf själv.
Det ända som verkar vara lite bökigt är att få dän spridarna då vissa kan sitta som...
Å byta spridare är väl ekonomiskt självmord antar jag...

ja om du ska köpa nya :shock: dock går det hitta beg för rimliga pengar
#1142506
flygsfors skrev:Var inne idag och skulle få ett pris men dom skulle räkna på det,känns som de inte gjort det för många ggr då han inte hade en aning om vad det gick på. Nämnde något om byte av spridarrören(heter det så?), var tydligen tvunget sas det,känns som dom inte är gratis precis.
Väntar med spänning på detta 8)
Tja man får citera sig själv här då.
Fredag idag och volvoverkstaden har inte än hört av sig ang pris på byte av spjäll.
Vad säger det mig? Tja, jag tappar ju förtroendet för dom,blir väl att leta vidare efter annan verkstad som kanske vill tjäna en hacka på mig..
av Nelsson
#1142510
Ett pris runt sju tusen är normalt OM spridarna släpper lätt, inte ovanligt att någon spridare ryker vid demonteringen, i värsta fall blir dom kvar i toppen som då kan behöva demonteras för att få ur dom.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Användarvisningsbild
av snepo
#1142546
Nelsson skrev:Ett pris runt sju tusen är normalt OM spridarna släpper lätt, inte ovanligt att någon spridare ryker vid demonteringen, i värsta fall blir dom kvar i toppen som då kan behöva demonteras för att få ur dom.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Härligt med volvodieslar,inte bara drivremmar som trasslar in sig i kamremmen. Eller termostathus för enorma penagar att byta
av peralm
#1149063
flygsfors skrev:Hej.

Såg att det fanns mycket om detta otyg när man sökte men jag ville bara kolla en grej som jag inte hittade riktigt när jag sökte.
Problemet då:
Har under en längre tid haft problem med "motorsystem service erfordras", detta har uppkommit när bilen varit uppe i ca 70% i temp,man har släppt på gasen inför en skarpare kurva för att sedan gasa sig ur efter kurvan(låter kanske konstigt men det händer nästan alltid i samma kurva på väg till jobbet),då tvekar motorn till och lampan och meddelande tänds,sedan efter det kan man känna att den "tvekar" lite på gasen när man tex ska göra en omkörning,en sekund eller så.Förresten detta händer enbart när det är kallare ute,under ca 10+
Trodde allt detta ovanstående berodde på tempgivaren insug intercooler,det kanske det gör men sen upptäckte jag att staget till virvelspjället hade lossnat så jag köpte en rep-sats från volvo då den redan hade fixats av förre ägaren en gång med detta och det är väl då min huvudfråga kommer egentligen:
Själva "vredet"(som är kopplad till spjället) som sitter på virvelspjället,hur lös är den?
Det känns som den bara "hänger" där när man känner på den. Ska den vara så lös? Kan det gått av inne i spjället eller är den sådan?
Iallafall så satte jag ihop grejerna,startade upp motorn och såg att den fungerade i spjällmotorn och det var ok, testade min "runda" men lampan och meddelande tändes ändå.
Och nej, jag har inte läst av felkoder,hade instrument hemma till det men den hittade inget fast jag hade triangeln tänd men den ska på oljebyte snart så dom kan kanske på den verkstaden läsa av den.
Vad tror ni om detta? Främst det att "vredet" kändes så löst?

MVH/Roger
virvelspjäll.jpg
Hur har det gått för dig? Jag tycker lika dant att själva spjällaxeln går väldigt lätt, har du fått någon klarhet om det ska vara så?
hälsn Pelle
#1149097
peralm skrev:
flygsfors skrev:Hej.

Såg att det fanns mycket om detta otyg när man sökte men jag ville bara kolla en grej som jag inte hittade riktigt när jag sökte.
Problemet då:
Har under en längre tid haft problem med "motorsystem service erfordras", detta har uppkommit när bilen varit uppe i ca 70% i temp,man har släppt på gasen inför en skarpare kurva för att sedan gasa sig ur efter kurvan(låter kanske konstigt men det händer nästan alltid i samma kurva på väg till jobbet),då tvekar motorn till och lampan och meddelande tänds,sedan efter det kan man känna att den "tvekar" lite på gasen när man tex ska göra en omkörning,en sekund eller så.Förresten detta händer enbart när det är kallare ute,under ca 10+
Trodde allt detta ovanstående berodde på tempgivaren insug intercooler,det kanske det gör men sen upptäckte jag att staget till virvelspjället hade lossnat så jag köpte en rep-sats från volvo då den redan hade fixats av förre ägaren en gång med detta och det är väl då min huvudfråga kommer egentligen:
Själva "vredet"(som är kopplad till spjället) som sitter på virvelspjället,hur lös är den?
Det känns som den bara "hänger" där när man känner på den. Ska den vara så lös? Kan det gått av inne i spjället eller är den sådan?
Iallafall så satte jag ihop grejerna,startade upp motorn och såg att den fungerade i spjällmotorn och det var ok, testade min "runda" men lampan och meddelande tändes ändå.
Och nej, jag har inte läst av felkoder,hade instrument hemma till det men den hittade inget fast jag hade triangeln tänd men den ska på oljebyte snart så dom kan kanske på den verkstaden läsa av den.
Vad tror ni om detta? Främst det att "vredet" kändes så löst?

MVH/Roger
virvelspjäll.jpg
Hur har det gått för dig? Jag tycker lika dant att själva spjällaxeln går väldigt lätt, har du fått någon klarhet om det ska vara så?
hälsn Pelle
Jadu,det är inte fixat än.
Var hos en liten firma i stan för att kolla om pris då inte den "lokala" volvoverkstan hörde av sig om pris men där ringde mina varningsklockor direkt när jag fick googla bild åt honom om vad ett virvelspjäll var så jag var på den "icke" lokala volvoverkstan och dom gav mig pris direkt:7000kr+ev felsökning.
Dom sa också att axeln var nog av om det hängde så löst så det kanske är svaret på din fråga?
Ska boka tid snart så jag lär få reda på det isåfall .
#1151947
Min d5 07 varnar oxå för "motorsystem service erfordras" efter en stunds körning, när det händer tappar den kraft. Det första jag kollade var just den lilla plastarmen, den satt där men jag pillade lös den och känner på elmotorn, skall den gå vrida på för hand? Den är stum och i ett läge mot fronten som gör så att plastarmen inte riktigt når dit, utan man får böja elmotorarmen tills den snäpper i, känns inte helt stabilt...
Jag har för övrigt aldrig sett den röra sig, hur och när bör den röra sig? Tänkte kolla så den öht fungerar innan vidare samtal med tex Volvo. /tacksam för svar
Bromsljus

Hurvida man egentligen får eller inte ska ja[…]

Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa ga[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Använd Vparts guide för att mäta br[…]

Tändstift rätt på spolen? Yup.